Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-11, 11:05   #21
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

...sa hun og sendte nannyen ut med babyen på trilletur.

Ja det merket jeg meg, i det jeg holdt på å bli irritert.

Gammel 21-10-11, 11:06   #22
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Drammen skal være hjemme til q er to. Er vi da trendy eller enda mer utrendy enn normalt?

:liker:

Gammel 21-10-11, 11:11   #23
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Drammen skal være hjemme til q er to. Er vi da trendy eller enda mer utrendy enn normalt?

Min mann var også hjemme til mellomste var godt og vel 2. Vi er supertrendye.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 11:11   #24
Manitoba
Passiv

Standard

Henne om det, tenker jeg når jeg leser artikkelen. Hun ønsker å være hjemme med barnet til det er to-tre år og har muligheten til å gjøre det. Det er fint. Men hun mener veldig mye om hva andre folk gjør - man skal være hjemme med barna, men ikke lage mat fra bunnen av. Hun må gjerne mene mye om dette på privaten, men det gjør seg dårlig i en artikkel som dette.

Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 11:15   #25
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molo, her.

Min mann var også hjemme til mellomste var godt og vel 2. Vi er supertrendye.

Nei, det tror jeg ikke. Likestillingen har jo gått for langt. Det eneste som er godt nok er om mor er hjemme med ungene. Menn som er hjemme med ungene er det fordi de er kuet av dragekonene sine.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 11:16   #26
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er så deilig når andre mener så mye om hva jeg skal/bør gjøre.
Jeg klarer verken å hisse meg opp eller engasjere meg så mye i dette.

Kanskje jeg burde skrive til henne at man ikke bør har fire barn når man ikke hanskes det uten digert/dyrt hus, au-pair og vaskehjelp.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 11:17   #27
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, jeg synes også dette var utrolig dustete.

Det som er verre er at det ikke bare er en trend at mor går hjemme, men at det fortsatt er slik at det er forventet at mor tar hovedansvaret for hjemmet mens far tar hovedansvaret for forsørgingen. Ja smilefjes, Molo og et par andre kan kanskje triumferende si noe om at "det gjelder ikke oss!", men la oss være ærlige - det er slik de fleste har det.

Jeg leste forresten nettopp en veldig interessant forskningsartikkel om at i familier der begge foreldrene jobbet, så vil hun ta seg av en større andel av oppgavene i hjemmet enn vanlig (dvs ta over hans oppgaver) dersom han har en spesielt travel periode på jobben, mens han ikke gjør det samme når hun har det travelt på jobben! Det betyr at hun og egentlig hele familien påvirkes av hvordan hans arbeidsforhold er, og kvinnene reagerer med å jobbe deltid etc når det blir for travelt. En viktig implikasjon av dette er at arbeidsplassene bør passe spesielt godt på småbarnsfedrenes arbeidsforhold...

Gammel 21-10-11, 11:32   #28
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg skulle gjerne vært hjemme hele småbarnsperioden om jeg hadde råd jeg altså. Men vi har ikke råd med to hjemmeværende så et år hver får holde.

Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 11:36   #29
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke hatt det minste lyst til å være hjemme lenger en det året jeg har vært hjemme med gutta. Dvs, jeg var hjemme i 15 mndr med eldste og 10 mndr med yngste. Jeg burde nok ikke hatt barn ifølge TM.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 11:37   #30
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarer ikke lese denne konkrete artikkelen som en del av en antifeminisme-trend i Dagbladet, altså. Dette leser jeg som et rent freakshow, i samme sjanger som når de gir spalteplass til Anna Anka og puppene hennes.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 11:37   #31
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Argumentasjonen hennes hadde vært litt mer spisbar hvis hun hadde sagt at en av foreldrene burde være hjemme. Men det er ikke snakk om at far kan være hjemme med barna en tid, det må tydeligvis være mor. Det er jo hun som "har pupper og skal amme".

Gammel 21-10-11, 11:39   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette landet trenger seriøst en skikkelig økonomisk smell. Det er *litt* for tett mellom folk som lalala-er seg gjennom livet og tror (eller, opplever, faktisk) at det ikke er nødvendig å yte det grann for å nyte. Late kjerringer som surrer rundt og happyblogger takket være mannens inntekt og au pairens husarbeidsinnsats kan fanken ta meg holde smella si om slaraffenlivet sitt!

Gammel 21-10-11, 11:40   #33
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har ikke hatt det minste lyst til å være hjemme lenger en det året jeg har vært hjemme med gutta. Dvs, jeg var hjemme i 15 mndr med eldste og 10 mndr med yngste. Jeg burde nok ikke hatt barn ifølge TM.

Der er jeg også. Da vi fikk minstemor nekta mannen meg å gå hjemme lengre enn et halvår, for da er jeg visst ikke til å ha i hus. Han tok gledelig mye av permisjonen, og mor i huset var strålende fornøyd med å komme seg ut i arbeid.
Jeg elsker tid med ungene mine, men jeg elsker også å jobbe. Så her i huset fungerer "jeg og min familie" best når vi tar valg som gagner oss.

Gammel 21-10-11, 11:40   #34
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette landet trenger seriøst en skikkelig økonomisk smell. Det er *litt* for tett mellom folk som lalala-er seg gjennom livet og tror (eller, opplever, faktisk) at det ikke er nødvendig å yte det grann for å nyte. Late kjerringer som surrer rundt og happyblogger takket være mannens inntekt og au pairens husarbeidsinnsats kan fanken ta meg holde smella si om slaraffenlivet sitt!

Gammel 21-10-11, 11:51   #35
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hun får slutte helt i jobben sin og så der med forkle sitt da! Det er takket være feminisme at hun i det hele tatt har kunnet ha den jobben hun har! Men det tenker hun ikke på, nei.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 12:06   #36
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

For en fullstendig latterlig sak, eller egentlig en ikke-sak... Det er et sammensurium av tema hvor ingenting er gjennomtenkt, og skandaløst dårlig journalistarbeid.

Både journalist og intervjuobjekt kan få årets nekpris av meg..

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 12:07   #37
annemor
Fullverdig medlem

Medlem siden: Feb 2009
annemor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Men det var jo ikke kjøkkenbenken vi skulle tilbake til, for der skulle det være Toro for alle penga! Det hang liksmo ikke på greip, det hele Tenk så dumme vi er som bruker ca. 30-60 minutter hver ettermiddag til å lage god og sunn middag fra bunnen sammen med barna våre... Ikke har vi au pair heller. Og ikke verdens høyeste inntekt. Dessuten bor vi i rekkehus og ikke i villa. Dette kommer til å gå ille!

annemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 12:31   #38
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemor, her.

Men det var jo ikke kjøkkenbenken vi skulle tilbake til, for der skulle det være Toro for alle penga! Det hang liksmo ikke på greip, det hele Tenk så dumme vi er som bruker ca. 30-60 minutter hver ettermiddag til å lage god og sunn middag fra bunnen sammen med barna våre... Ikke har vi au pair heller. Og ikke verdens høyeste inntekt. Dessuten bor vi i rekkehus og ikke i villa. Dette kommer til å gå ille!

Du er en taper, annemor! Sviker! Ikke alle tror veien til himmelen går gjennom 10-timers arbeidsdager, dyre klær og splitter ny bil, heldigvis. Men når jeg ser rundt meg, ser jeg veldig mange prioriterer utstyr fremfor tid med barna. De fleste lider ikke, de kunne hatt det skralere materielt om de ønsket, uten å leve et dårlig liv. Er ikke sånn at alle som avstår fra fremtidige penger er dumme. Kan bare være de prioriterer annerledes.

Gammel 21-10-11, 12:58   #39
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg fniser også av artikkelen, hun er jo på jordet. Der kan hun gjerne være med nannyene sine, for min del.

Det eneste som egentlig irriterer meg, er nok et tilfelle av frasen "likestillingen har gått for langt". Jeg skjønner jo hva de som sier det mener (selv om jeg er langt fra enig), men det må da gå an å uttrykke seg litt bedre? "Likestillingen har gått for langt" - det går ikke an det. Begrepet impliserer jo en tilstand av balanse. Om det går for langt, så er det verken balanse eller likestilling. Kan de ikke heller si at kvinnekampen har gått for langt eller at konsekvensene av arbeid for likestilling har ført til ubalanse den andre veien, eller til uheldige vilkår for [sett inn passende kjønn] eller noe sånt, hvis det er det de mener?

Gammel 21-10-11, 13:02   #40
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Polyanna sa det!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48.