|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Ser lyst på livet
|
En slags spin-off: barn på skolenDet er forskjell på oppfølging av barna på skolen og slik som det var i barnehagen. I barnehagen, kunne vi ihvertfall stole på at, barna er trygge og får medisinene de skal etc. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En slags spin-off barn på skolenDet er helt klart at man ikke kan ha lik mye tid til hver elev, men hva mener du med å "fordele tiden rettferdig?" At alle får like mye tid med læreren? At alle elever får dekt sine behov til enhver tid? Sist redigert av Kreps-77 : 21-10-11 kl 23:59. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: En slags spin-off barn på skolenDet jeg mener er at dersom min datter skal ha 2 * 15-20 min med medisiner hver dag, vil dette gå ut over de andre barna, på en eller annen måte. Dersom det er læreren som skal gjøre dette. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En slags spin-off barn på skolenHvis det er omfattende hjelpebehov hos enkeltbarn bør skolen sette inn ekstra ressurser. Problemet er vel når det er flere/mange barn med litt ekstrabehov - for mange små bekker blir jo en elv. Ingen av disse utløser jo noen rett på ekstraressurser.
|
|
|
#5 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En slags spin-off barn på skolenOk, nå er jeg med. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Sv: En slags spin-off barn på skolenVi har en skole som takler dette utrolig bra, og det tror jeg er pga at vi har masse ressurser i skolen vår, og da en stor mengde som er spesialutdannet. Lærerne i de klassene som har elever med behov er aldri alene, og det medfører at de aktuelle barna får den oppfølging de trenger, og læreren får konsentrert seg om undervisningen.
|
|
|
#8 |
|
Er frisk!
|
Sv: En slags spin-off barn på skolenAbbonerer. Trenger tips... Skjønner at jeg som lærer er "uheldig" med kommunen. Assistenter fordi noen har diabetes? Aldri hørt om. Assistenter kommer sammen med elever med ryggmargsbrokk. uttalt grad av autisme, lettere psykisk utviklingshemming (type 3-års-stadie i 5. klasse) o.l. Diabetes? Nei. Dysleksi? Nei Store generelle lærevansker? Kaaaanskje. Som regel er jeg alene med 28 elever, og jeg klarer ikke å gi alle det de trenger, nei. Alle blir sett i løpet av dagen, men å veilede alle for å nå de faglige, sosiale og generelle målene er jeg ganske langt unna å klare hver dag.
Sist redigert av oslo78 : 22-10-11 kl 00:03. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: En slags spin-off barn på skolenDet er ikke rettferdig. Jeg har opplevd selv å stå der med ansvar for å hjelpe flere barn som alle har stort behov faglig, men tiden ble i veldig stor grad brukt på de som var mest utagerende. De som "bare" falt ut og burde ha en til en-assistanse havnet i andre rekke. Det er også mange som ikke har noen diagnose som kanskje krever mer enn de som har "ett eller annet." |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Må man ha en tittel?
Sv: En slags spin-off barn på skolen
Dette går vel neppe utelukkende på kommunen. Vår skole er nok ganske unik selv i vår kommune. Og det er, så vidt jeg vet, pga at de får ekstra pga at det er en skole tilknyttet spesialskole.
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Sv: En slags spin-off barn på skolenMin erfaring er at det som regel går rimelig greit å få assistenter til små diabetikere (1.-2. klasse, kanskje 3.). Det er veldig mye vanskeligere å få tilrettelagt for andre sykdomsgrupper. En ting er medisineringa, like vanskelig er det ofte å få til ordninger med hvile, inne i kaldt vær, mulighet til å gå på do, vannflaske på pulten (hvorfor i alle verdens dager vil de ikke ha det forresten?) etc.
|
|
|
#12 |
|
Er frisk!
|
Fordi MANGE elever bruker det meste av timen til å åpne og lukke flaska, ta en bitteliten slurk, lukke den igjen, drikke litt, og overhodet ikke gjør det de skal.
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Hm. Jeg mener likevel egentlig at de burde ha bedre tilgang på drikke på generell basis, men jeg skjønner det der. Det burde likevel ikke være grunn til at alle skal behandles helt likt på den måten at heller ikke barn som er helt avhengige av å få i seg drikke for å ikke bli syke får ha flaske på pulten.
|
|
|
#14 |
|
Er frisk!
|
Disse må og skal få ha flaske på pulten. Helt uproblematisk å forklare klassen det. Men resten - nei takk. De kan drikke så mye de vil i alle friminutt, det får jamen holde.
|
|
|
|
#15 |
|
Må man ha en tittel?
Det er greit, men allikevel så burde den ene eleven som faktisk har behov for å ha denne vannflaska få lov til å ha det. Det burde vært en selvfølge, faktisk.
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Jeg er ikke enig med deg i at det er nok egentlig. De har ikke mer enn 3 pauser i løpet av dagen og da er de ute. Ute er det ikke vann. Det er et problem at endel skolebarn drikker for lite og går for sjelden på do.
|
|
|
#17 |
|
Er frisk!
|
Sv: En slags spin-off barn på skolenVar uklar. De har 3 friminutt, men de har også opphold mellom timene med mulighet til å drikke 2 ganger til. Det blir 5 ganger. I tillegg har de spising. Og vi har vann ute. Og de får tid til å drikke hver gang de kommer inn. Dette holder for de aller, aller, aller fleste. Og resten kan ha flaske på pulten.
|
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Det høres ut som de har gode muligheter hos dere ja, det er ikke overalt det er såpass greit.
|
|
|
#19 |
|
Er frisk!
|
Sv: En slags spin-off barn på skolenCarrera: Så lenge man kan forklare forskjellsbehandling er det ikke noe problem med ulike regler for ulike barn. Det skjønner de så godt så. Eventuelt kan det være noen foreldre som bråker, men sjelden barna.
|
|
|
|
#20 |
|
Må man ha en tittel?
Jepp, og da er det jo en ide å få informasjonen ut til foreldrene også.
|
![]() |
|
|