Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-11, 11:18   #61
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

tja, åpenbart ikke da, siden hun ikke må sone ferdig her

Det har vel noe med at det ikke er avtalt soning i Norge. Hun har rømt, og vi har ingen avtale med Bolivia, og da ramler hun utenfor de formelle linjene.

Det er ingenting i veien for at sistemann som fortsatt sitter i Bolivia kan søke om å få sone straffen sin ferdig her i Norge - sånn rent formelt i alle fall.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 11:20   #62
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg lurer på hvem som har betalt kausjonen på kr 350.000,- og rømningen på kr 2.000.000,-? Har det kommet frem noe sted?

Fra Dagbladet i dag:
Ifølge bladet ble operasjonen utført av leiesoldater fra et ikke navngitt internasjonalt firma, som hadde planlagt flukten i minst fire måneder. Prislappen oppgis til å være rundt to millioner kroner, som «en anonym giver visstnok skal ha betalt», ifølge Alfa.

Kausjonen leste jeg et eller annet sted at var betalt av moren/familien.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 11:51   #63
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Ett sett regler for nordmnenn, et annet sett regler for andre. Det er ikke akseptabelt.

At Norge er en trygg havn når en er dømt og rømmer fra soning i andre land strider mot min rettsoppfatning. Synes vi skal revidere loven eller stoppe å være opprørt over de som flykter fra loven til andre land.
Martinesaken er bare en av flere slike.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 12:02   #64
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

. (Er det forbudt å lage et falskt pass hvis man ikke bruker det?).

Ja, det mener jeg det er. Dersom man blir tatt med et falskt pass på seg(eller i kofferten/vesken) selv om man ikke har brukt det, så mener jeg at det resulterer i bot.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 12:04   #65
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Ett sett regler for nordmnenn, et annet sett regler for andre. Det er ikke akseptabelt.

At Norge er en trygg havn når en er dømt og rømmer fra soning i andre land strider mot min rettsoppfatning. Synes vi skal revidere loven eller stoppe å være opprørt over de som flykter fra loven til andre land.
Martinesaken er bare en av flere slike.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 16:56   #66
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannamoren, her.

Ja, det mener jeg det er. Dersom man blir tatt med et falskt pass på seg(eller i kofferten/vesken) selv om man ikke har brukt det, så mener jeg at det resulterer i bot.

Er det ikke inntil 2 års fengsel for dokumentforfalskning? Og falske pass/reisebevis/reisepapirer er vel dokumentforfalskning?

Gammel 25-10-11, 19:43   #67
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Hun som rømte først skal sone dom i Norge, er det ikke så? Men om det annerkjennes av Bolivia, vet jeg ikke.

Jeg mener jeg leste en kommentar et sted fra noen Bolivianske myndigheter som lurte på hvorfor hun styrte sånn for å rømme. Hvis Norge hadde spurt, så hadde det vært helt greit for dem at hun sonte hos oss.

Gammel 25-10-11, 21:59   #68
Barn av regnbuen
Fant tittel på Fretex

Barn av regnbuen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Tromsø
Barn av regnbuen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg mener jeg leste en kommentar et sted fra noen Bolivianske myndigheter som lurte på hvorfor hun styrte sånn for å rømme. Hvis Norge hadde spurt, så hadde det vært helt greit for dem at hun sonte hos oss.

Greia er vel at hun ikke hadde tenkt å sone i det hele tatt, selv ikke i et norsk fengsel og da ble rømming eneste alternativ, selv om det betyr at hun aldri kan gå over norskegrensa igjen. Et norsk fengsel ville vel sånn sett vært mindre fritt enn i Bolivia også. Hun kan ikke ha vært videre innelåst der nede når hun har blitt gravid 2 ganger (hvis hun er gravid nå tenker jeg på) og så slapp fri mot kausjon til og med ETTER dommen. Man kan si mye om norske fengsler, men her hadde hun vel ihvertfall måttet sone, ikke sluppet ut kort tid etter mot kausjon. Selv om man her også praktiserer strafferabatt. Et fengselsår er jo knapt 9 mnd.

Jeg syns hun er passe dum som har satt seg i den situasjonen, og så bare rømmer fra ansvaret. Hun har stått frem gråtende i media og fremstilt seg som et offer og til og med klandret norske myndigheter for ikke å gi henne gratisbillett ut. Det sier mye om henne som person. Man tar ikke imot en koffert med ukjent innhold uten å reflektere over hva som er inni, så jeg tror ingenting på at hun ikke visste hva det gikk ut på.

Jeg tror heller ikke tredjemann blir å rømme. Hun har vel uttalt i ganske klare ordelag at hun syns de andre to er feige som har stukket av, og hun jobber i fengselet for å få rabatt på soningen. Det står det respekt av!
Hadde Stina Brendemo Hagen blitt fengslet og dømt i Bolivia uskyldig så hadde jeg forstått det hun har gjort, jeg hadde gjort det samme, men bevisene mot henne og de andre to er ganske klare. Det er ikke bare synsinger fra tjenestemenn som ville ha skyldige på tiltalebenken, de ble faktisk tatt med kokainen på seg!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:17.