|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!
Da madammen var baby jobbet hennes mor som sykepleier på sykehus. Hun leverte en 6 uker gammel baby i barnehagen om morgenen og hentet på ettermiddagen. Jeg gjetter at arbeidstiden var fra 07.30 til 15.00, eller rundt omkring der.
|
|
|
|
#142 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Knakende god innlegg, Fnatten.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 23-10-11 kl 12:42. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eller hva som helst annet. For hun ville jo ikke være husmor. Hun ville jobbe, være selvstendig og tjene egne penger, og hun ville ha en utdannelse. Som hun ikke fikk lov til å ta av faren sin.
|
|
|
#144 |
|
Passiv
|
Jeg vet ikke om dette er en generell beskrivelse av kvinnens hverdag eller om det er henvist på en bestemt person. Jeg mener at vi uansett ikke må glemme at det sikkert var husmødre på 50- og 60-tallet som var fornøyd med livet sitt og den jobben de gjorde hjemme. Problemet var, slik jeg ser det, at mulighetene dine i stor grad var begrenset av kjønn og ikke hvem du var som person, interessene og ambisjonene dine. |
|
|
|
#145 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Det var moren min. Jeg vet ikke hvordan mødrene til venninnene mine trivdes i rollen, men generelt var vi alle sammen ute og lekte hele dagen, i all slags vær, og uten noen voksne med oss. Den såkalte "oppfølgingen" er mye tettere i dag. Jeg ble ikke fulgt til fritidsaktiviteter, og jeg gjorde leksene mine alene.
|
|
|
#146 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Bestemor mi begynte å jobbe som tjenestejnte da hun var 7 år. Det var ikke akkurat en tilværelse fylt av muffins og hæppiness.
|
|
|
#147 |
|
Hertuginne
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Man skal ikke mange årene tilbake før man ser at hjemmehusmoren var noe helt annet enn det happimuffinbloggerene tror det var. Min mor er oppvokst på gård, og siden hun var eldst var det hun som fikk ansvaret, i en veldig ung alder, å ta vare på sine to mindre søsken, mens mormor jobbet på gården. I dag ville det vært utenkelig å overlate ansvaret for barnepass til en fire år gammel jente, men det er det som var realiteten på bygda på førti- og femtitallet. Familien hadde hjelp på gården, men den hjelpen var definitivt ikke øremerket til å passe ungene. Noen tiår senere, da jeg vokste opp, hadde vi hushjelp frem til jeg var fire. Det innebar å ha en ungdom til å ta vare på hus og unger mens min mor jobbet. Jeg vet ikke hvor gammel jeg var da mamma begynte å jobbe, men jeg var definitivt yngre enn det min jente var da hun begynte i barnehage da hun var 14 mnd. Hushjelpen hadde ansvar for alt i huset, ikke bare oss ungene, så vi gikk også rimelig mye på selvstyr, ble sendt ut for å leke uten voksentilsyn fra vi var ganske så små. Vi voksne nå har mye mer kontroll på ungene våre enn det våre foreldre hadde med oss, jeg synes jeg ser meg sende ut lillesøster for å leke alene som toåring.
|
|
|
#148 |
|
etterpåklokest
|
Jeg synes jo egentlig det burde vært mer realfag i skolen, men det hadde nok ikke vært så dumt med mere historieundervisning også. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Vi kan sende moren til meg og Adrienne ut på foredragsturne i norske skoler.
|
|
|
#150 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Jepp- hun kan gjerne få et par timer av meg. Så kan jeg dra hjem og vaske huset. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Whatever, never mind
|
Nå kom jeg på en tråd fra et annen forum hvor ei ønsket å være hjemmeværende og brukte Sagaen om Isfolket som referanse. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Jeg synes dette er nok et flaut utspill fra blond kjendis med inntekt, formue og tjenere hjemme. Litt Hollywood over det.
|
|
|
|
#153 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Vår fikk da også mye pes for å ta med seg babyen på jobb fra ganske tidlig. Det er ikke lett å gjøre ting riktig...
|
|
|
#155 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Se hva jeg fant på nett, da:
Er det ikke herlig at debatten etter Trude Dyrleges utspill holder så høyt nivå!
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Helt fantastisk! "Hmm, jeg har ikke noen argumenter å komme med, men jeg må jo kommentere på Dagbladet/VG/whatever... la meg se... Aha! De er STYGGE! HAH! Den satt, tenker jeg." I Caps Lock, helst. Vakkert, vakkert.
|
|
|
|
#157 |
|
Aktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Jeg vokste opp med hjemmeværende mamma (80-tallet), men vi var 6 søsken, og på den tiden var barnehage dyrt. Så vi fire eldste gikk 1 år i barnehagen hver, året før vi begynte på skole.
|
|
|
#158 |
|
One of These Days
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken! |
|
|
|
|
|
#159 |
|
One of These Days
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Uten at jeg har fulgt sånn ordentlig godt med i denne diskusjonen. Jeg synes friheten til å velge er viktig, hjemmeværende eller fulltidsjobb. Fordommer og andre folks meninger om hva man velger, møter man uansett. |
|
|
|
![]() |
|
|