|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
I mål
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg tror faktisk også dette har en del med barnet å gjøre. Mine to barn har begge elsket pupp og vært helt sprø etter den, men storebror sidestilte forøvrig pappaen og meg. Lillesøster derimot, hun var helt ekstremt mammadaltete fra fødselen, hun skulle ligge inntil meg og kjenne meg absolutt hele tiden. Det har gått seg litt til, men fremdeles foretrekker hun meg fremfor pappaen. Da storebror var like gammel, var det ikke sånn. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på amming
Kanskje det blir sånn hos noen fordi de ikke vil slippe til noen. Mitt inntrykk er heller at moren har en mye sterkere trang til å ile til og dekke behov. Ikke at ungen dør av å ikke få det dekket med en gang. Var ikke det jeg sa. Bare at det for mor og far kanskje føles greit at det er sånn. Selv om det ikke blir 100% likedeling av alle oppgaver og avhengighet det første året. Jeg nekter å tro all verdens kvinner er så kjipe. Tror rett og slett det er mye biologi inne i bildet her. At det eksisterer individuelle forskjeller som viser det motsatte, er en selvfølge.
|
|
|
|
#63 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det tror jeg også |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Passiv
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg kan garantere at det ihvertfall ikke er tendens til revirdannelse som er grunnen til at minsten her er verdens lykkeligste tett inntil meg med munnen full av bryst. |
|
|
|
#65 |
|
Ekvilist
|
Det hjelper ikke det døyt. Den type ting framstår for meg som forsøpling av debatten, rett og slett. Men nå som jeg har turt å bevege meg ut av FP-bobla, så ser jeg jo at den type argumentering og "humor" er normalt. Det er ikke mer sympatisk av den grunn.
Men det er det vel nødvendigvis ikke med mor heller? Jeg vet om mange mødre som ikke føler voldsom bonding til barnet på fødestua, og som bruker tid på den biten. Og jeg vet om menn som har fått nær tilknytning til barnet sitt allerede på fødestua. Jeg vet at du snakker om hovedtendenser og sånt, men jeg føler for å understreke det. Jeg synes ofte det virker opplest og vedtatt at mor er den barnet trenger de første månedene. Det er idiotisk å bruke seg selv som eksempel, jeg vet det, men mine barn har altså vært svært avhengige av sin far fra dag en. Jeg skulle selvsagt ønske at jeg var i stand til å ivareta ungene på lik linje med mannen min i starten av barnas liv, men jeg tror ærlig og oppriktig at de ikke har lidd noe stort tap ved en minst like nær tilknytning til sin far fra dag en.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 24-10-11 kl 16:59. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Passiv
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingIrma, jeg tror du vrangleser ihvertfall meg. Jeg utelukker ikke andre ordninger. Det jeg sier er at man ikke bør ha krav om slike ordninger. At den delen av likestilling mellom kjønnene som foreldre og som arbeidstakere som kan styres ved hjelp av permisjonsordning nå er i mål, nå kommer man ikke lenger den veien uten at veldig mange familier må leve på vis som ikke funker for dem. Da er man gjerne i mål når man snakker om massene. Og per i dag er det da en betydelig valgfrihet i forhold til å slippe far temmelig massivt på banen. Et vennepar av meg har seks uker permisjon til mor og resten til far, for å ta et eksempel. |
|
|
|
#67 |
|
Ekvilist
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingInnlegget mitt var ikke stilet direkte til deg smilefjes, og det jeg skrev var ikke en beskrivelse av dine holdninger og det jeg har oppfattet fra din side. Det var generelle betraktninger rundt ting som kommer fram i diskusjonen her, men også andre steder jeg har lest. Det som var stilet direkte til deg var kun det jeg kommenterte i forhold til sitatet.
|
|
|
#68 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingAltså - jeg er helt overbevist om at ungene driter langt i om mor føler binding til barnet eller ikke når det er nyutklekket. Barnet føler binding til mor, til den kjente kroppen, stemmen og de deilige puppene. Deretter blir barnet kjent med mor og med far og søsken og besteforeldre og mange andre hyggelige mennesker. Jo mindre ungen er jo mer happy blir den for å ligge med en pupp i kjeften når livet blir vanskelig. Det er ikke verre enn det. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Ja jeg vet at det er fordommene som ofte er knyttet til et utsagn om at et barn er mest knyttet til mor i starten. Men la oss si at dette over ikke var tilfellet, og barnet var det likevel. Hva da? Sist redigert av Dronningen : 24-10-11 kl 20:09. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Introvert optimist
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg synes hele debatten har sporet helt av jeg. Barnets beste nevnes ikke i det hele tatt, det er bare kvinners karriere som skal diskuteres.
|
|
|
#71 |
|
Passiv
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingNenne, gode poenger. |
|
|
|
#72 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Ja hva da? Det finnes eksempler av hver. Mine roet seg også veldig ved puppen min, men det gjorde de også tett inntil pappaen med flaske. Uansett, jeg synes også Nenne har gode poeng, to-tre år i det lange arbeidsliv bør ikke bety så mye både for mødre og fedre som har mulighet for å være hjemme lenger, men det valget er jo enn så lenge flest mødre som tar.
|
|
|
#73 |
|
Ekvilist
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg er enig med Nenne i mye av det hun skriver, bortsett fra dette at barnets beste er oversett. Greia er vel at jeg har andre perspektiver enn likestilling som avgjørende for hvorfor jeg er glad for at en større andel av permisjonen har blitt forbeholdt far. Er det kun pensjonspoeng man tenker på ved å gi far større andel av foreldrepermisjonen, og man samtidig tror at barnet egentlig har det best med mor - så synes jeg det framstår helt idiotisk.
Jeg forstår ikke helt hva du vil fram til. Du mener at det er faktum er at alle nyfødte babyer har en sterkere tilknytning til mor enn til far den første perioden, uansett? Og at alle babyer elsker de deilige puppene til mamma? Det er denne typen bastante og romantiske generaliseringer jeg ikke liker. Generaliseringer man ser overalt, og som rett og slett ikke stemmer for alle. Ikke alle babyer elsker de deilige puppene til mamma. :erfart: Ikke alle babyer har nærest tilknytning til mamma de første månedene. :erfart: Jeg prøver ikke å argumentere i mot at mange babyer har nærere tilknytning til sin mor i starten, ei heller vil jeg si at det er forferdelige greier. Jeg argumenterer i mot generaliseringer. Generaliseringer innskrenker evnen til å se flere gode muligheter for barnet, i enkelte tilfeller kanskje de beste, fordi man er opplært til å tro at barnets beste i alle mulige scenarioer er å være sammen med mor og de deilige puppene hennes.
|
|
|
#74 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Det er kanskje ikke så lurt å komme inn i diskusjonen så sent, men når det gjelder permisjonsordninger og generelle råd og retningslinjer så vil det vel være mest hensiktsmessig å generalisere. Altså å ta hensyn til behovene til de fleste og generell forskning. Jeg mener at det er mye forskning som sier noe om tilknytning mellom mor og barn og det er mye forskning som sier noe om fordelene med morsmelk.
|
|
|
#75 |
|
maler
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingEn likestillingspolitisk faktor man også må tenke gjennom er hva permisjonsordningene har å si for kvinners reelle mulighet til å velge ulike yrker. De fleste prioriterer barna sine og det de oppfatter som god omsorg høyt, og hvis det blir kollisjon mellom behovet for å gi god omsorg og behovet for å velge den jobben man vil, vinner barna hos de fleste. Det å ha mulighet til å være hjemme ganske lenge med et nyfødt barn er i A4-jobber et gode, mens det ved mer ekstreme arbeidstider og steder for mange er en forutsetning for i det hele tatt å velge den jobben.
|
|
|
#76 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg kommer litt seint inn i debatten her
Oss ska verne om livet langs vegen oss går. Ingen kan hauste der dauden sår. Blomen ska bløme og graset ska gro, oss ska ikkje sulke til jorda med blod! Sist redigert av Lille meg : 26-10-11 kl 22:08. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Introvert optimist
|
Med første barnet ble smaksprøver introdusert ved fire månedersalder. Det var anbefalingen da.
|
|
|
#78 |
|
Er frisk!
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingAlle mine tre er fullammet 6 måneder.
|
|
|
|
#79 |
|
maler
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingMin erfaring er at det er ganske mange barn som ikke fullammes til 6 mnd, men at det for de aller fleste av de barna som begynner med fast føde mellom 4 og 6 mnd ikke er snakk om mye annen mat. Det er som regel snakk om en liten posjon kveldsgrøt i håp om bedre nattesøvn for foreldrene, evt litt smaksprøver. Om man fullammer eller nær-fullammer synes jeg ikke spiller så stor rolle i denne sammenhengen, poenget er at det er et lite barn som har morsmelk som viktigste ernæringskilde frem til et sted mellom 6 og 9 mnd.
|
|
|
#80 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Det er uansett ikke poenget. Folk velger å gjøre mye rart, men offentlige ordninger og retningslinjer burde baseres på forskning og med barnets beste i fokus slik at man kan velge å følge dette for sine barn dersom man ønsker det. Det vil alltid være variasjoner og ulike behov og prioriteringer i ulike familier, men jeg mener det er noe kunstig over å la samfunnets behov for likestilling gå foran småbarnsfamiliers mulighet til å velge hva som er best for dem eller i verste fall små babyers primærbehov.
|
![]() |
|
|