Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du husholdningsbudsjett?
Ja, og synes det er veldig praktisk 31 31,00%
Ja, men ser ikke egentlig poenget 0 0%
Nei, men kunne ha trengt det 26 26,00%
Nei, det vil bare være merarbeid uten oppside 43 43,00%
Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-11, 13:27   #61
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?

Ja. Her er det et nøye oppsatt budsjett og kontoer til ulikt. Det fungerer veldig bra og gir oversikt som jeg føler letter min hverdag.

Gammel 28-10-11, 13:31   #62
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har ikke husholdningsbudsjett. Begge har høy inntekt og vi kan derfor stort sett handle det vi har lyst på av mat. Vi ukeshandler på REMA, baker alt av brød og knekkebrød selv og til daglig har vi en ganske nøktern meny (med unntak av frukt og grønt der vi kjøper mye og akkurat det vi har lyst på). Ofte småhandler vi på nærbutikken i tillegg etter jobb, og det er en uting. Da kommer det ofte med flere matvarer enn planlagt. Hadde vi planlagt ukeshandlingene litt bedre, hadde vi nok spart ganske mye.

En helt annen sak er at det sikkert hadde vært lurt med husholdningsbudsjett. Å føre regnskap over hva man virkelig bruker på de forskjellige postene hadde sannsynligvis medført et alvorlig sjokk for vår del. En bevisstgjøring på dette hadde kanskje medført mer kritisk handling. Jeg skrev ned hvert øre jeg brukte i studietiden (i alle fall de første årene), og det gikk til slutt sport i å bruke minst mulig. Jeg hadde mye igjen av studielånet på slutten av studieåret tiltross for at jeg ikke brukte noe av det jeg tjente på feriejobber.

Hvorfor vi ikke har budsjett? Vi er ikke nødt, og da bruker jeg ikke tid på det i en allerede supertravel hverdag. Hadde jeg derimot hatt en privatøkonomi som var sårbar for uforutsette utgifter slik at lavt forbruk hjalp meg i hverdagen, hadde jeg nok prioritert det.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 13:52   #63
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det har vi. Vi har alltid hatt budsjett i forhold til faste utgifter, og vi har alltid hatt fullstendig felles økonomi. Uansett om vi har hatt god inntekt, eller dårlig. Inntekten har variert kraftig siden den gang vi flyttet sammen, fortsatt ikke tørre bak øra, med militæret, studier og den slags i vente. Vi har en felles regningskonto med to bankkort, en felles forbrukskonto med to bankkort, samt en konto i nettbanken som vi kaller "Husholdningspenger" uten bankkort.

Vi har alltid hatt budsjett for absolutt alle faste utgifter gjennom året (som revideres etterhvert som årsavgifter går opp, forsikringer går ned, abonnementer sies opp osv.) og som deles opp i snittutgift per måned. Om vi får fjørti regninger i januar spiller det liten rolle, utgiftene er lagt inn.

Det har variert litt hvordan vi ordner oss, etter hvem som tjener minst/mest, og hvor og når pengene kommer inn. Slik vi har det nå går alle mine inntekter inn på regningskontoen, og alle mannens inntekter til kontoen vi kaller "Husholdningspenger". Med husholdningspenger menes alt som ikke er faste utgifter. Hver onsdag tar vi ut en fast sum fra kontoen "Husholdningspenger" og setter over på vår felles forbrukskonto som vi har hvert vårt bankkort til. Vi vil derfor aldri ha en uke i måneden hvor vi blir stående uten penger. Vi skal i teorien ha et lite overskudd i måneden, men ofte blir disse pengene tatt hvis det er behov for dyrere ting som vinterdresser/vintersko osv, for ukesbudsjettet ryker ved større investeringer. Blir det noe til overs blir de stående på regningskontoen, eller satt over som nedbetaling til flexilånet.

Gammel 28-10-11, 14:02   #64
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Hvis en av buksene mine blir utslitt, trenger jeg virkelig å kjøpe en ny altså. For jeg har bare akkurat så mange at det går rundt. Men det er sikkert der vi er forskjellige. Jeg kjøper så godt som aldri klær uten at jeg virkelig trenger dem, det samme gjelder til ungene. Mat kan vi nok kutte litt på om vi absolutt må, men ikke mye. Ligger på rundt 1000 kr i uka og kaster sjelden eller aldri mat.

Er nok på den sparsommelige siden, ja.

Gammel 28-10-11, 15:22   #65
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, men jeg fører hva jeg bruker sånn at jeg skal få en oversikt.

Gammel 28-10-11, 16:03   #66
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg ser ikke behovet for det hos oss.

Vi kjøper den maten vi trenger, betaler regninger ved forfall og har ikke noe behov for å stramme inn.
Jeg føler på meg at om jeg skulle hatt et budsjett å følge med på (og "konkurrere mot" )hadde det skapt unødvendig stress hos meg.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 16:14   #67
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Da må du i tillegg til budsjettet først kjøre et regnskap og DET er skummelt det!!! Jeg la inn et helt år i utgifter og klassifiserte det i forskjellige bolker og fikk litt sånn hakeslepp over hvor pengene egentlig går. Men når jeg da lagdre budsjett var det mye greiere å budsjettere med at det faktisk er sånn (veldig store matutgifter) og da slippe å gå over hver eneste mnd og med dårlig samvittighet og evt. på bekostning av noe annet på toppen av det hele lsm.

For å si det sånn - budsjettene våre ser helt annerledes ut nå enn da vi førte første gang. Jeg måtte bare ta inn over meg at det gikk mer penger til endel ting enn jeg trodde. Og forklaringen på hvorfor matbudsjettet aldri holdt ble rimelig åpenbar.

Gammel 28-10-11, 16:15   #68
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Vi kjøper den maten vi trenger, betaler regninger ved forfall og har ikke noe behov for å stramme inn.
Jeg føler på meg at om jeg skulle hatt et budsjett å følge med på (og "konkurrere mot" )hadde det skapt unødvendig stress hos meg.

Jeg føler det på samme måte.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 16:35   #69
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at jeg sparer mer penger når jeg har godt regnskap og budsjett - det er et viktig element som for meg veier tyngre enn at jeg synes det er skikkelig drittalt å jobbe med. Jeg haaaater å sitte med regnskapet

Det, og at det ikke er så mye slækk i utgangspunktet.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 17:00   #70
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare mentalt i den forstand at vi vet hvor mye som brukes hver måned (vi overfører hver måned penger til lånekonto og regningskonto fra egne lønnskonti). En andel settes av til måneder med ekstra hlye regninger.

Gammel 28-10-11, 17:49   #71
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som tidligere økonomisk analfabet har budsjett/fordelingsnøkkel spilt en vesentlig rolle på veien mot en bedre økonomi. Både i forhold til å rydde opp, men også fordi det virker som om jeg har mer på alle områder når jeg gjør det sånn. Jeg har vært blakk, og jeg har også trodd at jeg var det. Siden jeg hater å føle meg blakk, er det kjekt å ikke ha det slik unødvendig. Nå som ting er mye mer på stell enn det var og jeg strengt tatt ikke MÅ gjøre slikt for å overleve, vil jeg ikke slutte. Like lite som jeg ville takket nei til en real lønnsøkning. For det er jo i realiteten det budsjett/fordelingsnøkkel gjør.

Det morsomste er når jeg skal gå gjennom og justere budsjettet av en eller annen grunn og "oppdager" penger. I det siste har vi slanket matbudsjettet betraktelig og fy søren så mye annet morsomt man kan gjøre med de pengene. Det handler jo ikke om å ikke unne seg noe. Det handler om å finne ut hva man egentlig vil og så øke sjansen for at man får det.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 19:01   #72
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Har ikke, men fant ingen alternativer som passet, derfor har jeg ikke stemt.

Gammel 28-10-11, 19:16   #73
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har selvsagt budsjett.
Det hjelper mg til å holde oversikt over alle penger ut og inn. Jeg har store regninger som kommer årlig, disse må det settes av penger til underveis. Så måker slippe å huske hvilke måneder det er strømregning, årsavgift, forsikring, at fotballskole betales i mai, og alle andre regninger som kommer i løpet av året. Når alle utgiftene dermed er på plass i regnearket setter jeg inn inntektene. Så periodiserer jeg slik at jeg vet at januar og april er måneder det skal spares i til sluket i september, for eksempel.

Før var dette essensielt, jeg hadde ikke tusen kroner på et år engang i slækk. Nå har det blitt en vane. Og forsiden har så god oversikt vet jeg også når vi kan unne oss noe ekstra eller ikke.

Jeg har ikke poster for mat, drikke, dopapir og sånt da. Det går inn under forbruk. Men kleskjøp, frisør, bilgreier, sparing og det meste annet står der.

Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:18   #74
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har ikke budsjett eller regnskap. Men vi lever relativt sparsommelig og har ikke gått tom for penger siden vi begynte å jobbe etter studietiden. Så ser ikke behovet for budsjett. Vi setter inn en fast sum på regningskontoen hver måned og så betaler vi det meste derfra. Mat og klær handler vi fra hver våre kontoer. Det som blir til overs bruker vi på å betale ekstra ned på lånet vårt.

Gammel 29-10-11, 00:43   #75
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vet ikke helt hva som menes med "husholdningsbudsjett"? Har derfor ikke stemt.

Vi har et beudjsett på faste årlige utgifter, som viser sånn ca hva vi betaler i regninger i løpet av et år. Det rundes litt opp, deles på 12, deretter på 2 - og er det vi begge trekker månedtlig til regningskontoen.

Kjempefint, forsikringsmåned og behov for nye dekk er aldri noe sjokk her i huset. Fordi det meste er rundet opp henter vi 1-2 ganger noen tusen over til sparekontoen. Kjøpte nylig ny bolig - kjekt å da vite på 2 sekunder hva vi trenger å sette av til utgifter og hva vi da har råd til mht lån.

Bortsett fra det har vi ikke noe budsjett. Har litt felles og litt separat økonomi.

Gammel 29-10-11, 00:56   #76
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Svarte ja og synes det er veldig praktisk. Elsker Excel!

Jeg har et hovedbudsjett hvor alle store regninger blir fordelt mnd for mnd. Så har jeg et ark for månedlig forbruk hvor jeg fører alt som går inn og ut. Tilsist har jeg et ark hvor jeg detaljfører innimellom 8ikke for hver mnd). Det er fort gjort når man først har fått rutine på det, en vanlig dag her i huset genererer alt fra 1-5 kvitteringer, og når jeg setter meg ved PC'n på kvelden er det fort gjort å plotte inn tallene der de hører hjemme. Jeg får aldri noen overraskelser i forhold til uventede regninger som dumper inn på dårlige tidspunkt el.l. annet enn om bilen streiker eller tannlegen vil ha et stort beløp plutselig, men det velter ikke lasset, for til slike situasjoner har jeg jo bufferkontoen.

Og om noen nå ble veldig nysgjerrig på mitt regneark så kan de få det på forespørsel.

Gammel 30-10-11, 00:04   #77
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Og om noen nå ble veldig nysgjerrig på mitt regneark så kan de få det på forespørsel.

Gjerne.

Jeg har ikke budsjett, har ikke hatt behov for det. Men ser jo likevel at det sikkert kunne vært greit, for det er helt sikkert noen steder jeg kunne spart enda mer enn det jeg allerede gjør.

Gammel 30-10-11, 00:20   #78
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Nei, har ikke budsjett i den forstand at vi setter opp i excel osv, det hadde uansett vært meg som måtte gjøre det og jeg velger å ikke lage meg mer jobb.

Men vi gjør det sånn at når begge får lønn så setter vi begge inn en sum på regningskonto, det som vi har igjen på brukskontoene våre er våre penger, men det som står på regningskonto blir brukt til regninger ( ) og mat. Regningene blir trukket stort sett ved lønningsdag, sånn at en ser ganske greitt hvor mye penger som står igjen.
Nå har det vært litt handling av vintersko til eldstedatter, samt klær til begge barna, så jeg ser at vi må holde litt igjen nå. Men vi var i Sverige og handlet i går, så vi har litt mat i frysen så vi sulter ikke.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:32.