Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Avsporing: Baker du muffins eller cupcakes?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Se resultatene: Baker du cupcakes eler muffins?
Muffins 154 87,50%
Cupcakes 4 2,27%
Baker ikke 11 6,25%
Dustepoll 7 3,98%
Deltakere: 176. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-11, 20:10   #81
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avsporing: Baker du muffins eller cupcakes?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Says who?

Muffins er også et engelsk ord. Og nå har vi lært et nytt - cupcakes.

(Fatter ikke hvorfor jeg engasjerer meg sånn i denne tråden - jeg er helt uinteressert i temaet, egentlig. )

muffins er et norsk ord med engelsk opprinnelse, godkjent og med i ordboka. Cupcake er et engelsk ord som vi ikke har noe annet ord for enn muffins.

Gammel 31-10-11, 20:12   #82
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg er gammeldags og utrendy, så her er det muffins uansett hvordan baksten ser ut i seg selv, hvordan den er pynta eller hvordan den smaker.

Gammel 31-10-11, 20:16   #83
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Små muffins uten noe dilldall og smørkrem. :kjedelig:

Gammel 31-10-11, 20:18   #84
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg baker muffins. Både "matmuffins", dvs. ikke søte men halvgrove med beiken og fetaost og sånt, og frukt/bærmuffins og sjokolademuffins. Noen ganger med glasur, noen ganger uten, og iblant med smørkrem om jeg har det for hånden og bursdagsbarnet ønsker det.

Cupcakes er det som vi kalte muffins da jeg var barn - altså eggedosisbasert. Og det likte jeg ikke noe særlig da, så det frister ikke å bake det nå heller.

Gammel 31-10-11, 20:21   #85
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

muffins er et norsk ord med engelsk opprinnelse, godkjent og med i ordboka. Cupcake er et engelsk ord som vi ikke har noe annet ord for enn muffins.

Ja, altså det er opprinnelig engelsk. Og om nye matvareslag/bakst/retter blir vanlig, så adopterer vi navnet også - vi kaller det ikke bare noe vi har fra før!

Fetaost ble ikke "gulost" fordi var det den osten vi hadde fra før het, liksom!

Gammel 31-10-11, 20:30   #86
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja, altså det er opprinnelig engelsk. Og om nye matvareslag/bakst/retter blir vanlig, så adopterer vi navnet også - vi kaller det ikke bare noe vi har fra før!

Fetaost ble ikke "gulost" fordi var det den osten vi hadde fra før het, liksom!

nei, men muffins med pynt har vi jo hatt i norge i evigheter, det er bare i det siste man skal være hipp og kalle det cupcakes.

Gammel 31-10-11, 20:35   #87
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

nei, men muffins med pynt har vi jo hatt i norge i evigheter, det er bare i det siste man skal være hipp og kalle det cupcakes.

Amen. Muffins har fantes fra før i alle størrelser og med alle slags pynt på (også smørkrem!), derfor er det ingen vits i å innføre et nytt ord. Bortsett fra at det låter sååå mye kulere og mer sofistikert lizm.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 20:58   #88
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er et poeng i seg selv å jobbe for å beholde et norsk språk for hverdagslige ord. Jeg ikke at jeg skal lage crepes når jeg skal lage pannekaker, for eksempel.

Gammel 31-10-11, 21:07   #89
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes det er et poeng i seg selv å jobbe for å beholde et norsk språk for hverdagslige ord. Jeg ikke at jeg skal lage crepes når jeg skal lage pannekaker, for eksempel.

Ha ha, jeg liker ikke at mine crepes kalles pannekaker ;-) For meg er det ganske mye større forskjell mellom crepes og pannekaker enn mellom muffins og cupcakes.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 21:11   #90
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Ha ha, jeg liker ikke at mine crepes kalles pannekaker ;-) For meg er det ganske mye større forskjell mellom crepes og pannekaker enn mellom muffins og cupcakes.

Jeg vet i og for seg hva crepes er og at de typisk norske pannekakene ikke tilsvarer crepes, men hos meg heter de som oftest pannekaker om de er små og tynne eller store og tykke.

Gammel 31-10-11, 21:12   #91
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg baker ikke. Om jeg skulle finne på å gjøre det så baker jeg hverken muffins eller pøntemuffins. Jeg liker ikke det.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg synes godt at man kan bruke begrepet harry, det er godt etablert i det norske språket, og de aller fleste skjønner hva som menes da.

For meg er ikke de cupcakesene man ser rundt i diverse blogger og blader pent dekorerte, de er overpyntet og ser knapt ut som mat, ofte med det jeg synes er trashy pynt.
Jeg kan gå med på servere en rosamøffin med blomster og glitter og gullkuler til en prinsessebursdag i 5-6 årsalderen, men i et selskap med voksne folk? Not so much.
Denne pøntinga minner meg litt om trenden med pynting av mat på 70-tallet, det ser ikke bra ut, rett og slett.

70-tallets cupcakes

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 22:00   #92
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lenam:

Gammel 31-10-11, 22:05   #93
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Er forøvrig imponert over engasjementet i denne tråden (inkludert mitt eget ).

Mitt engasjement skyldes at det er litt jantis over "Amagadd, det er skikkelig jålete å kalle det cupcakes, assa!" Jeg liker presise betegnelser, jeg. Og om man kaller de supertynne pannekakene sine crepes og de små, tjukke amerikanske pannekaker eller lapper, så er det finfint også.

Gammel 31-10-11, 22:39   #94
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er presist å kalle muffins for cupcakes. Det er uvitende og fjollete.

For de nyimporterte cup cakesene er det samme vi alltid har kalt muffins. Bare med annen topping. Og fancy bilder inni blogger.

Gammel 31-10-11, 22:42   #95
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Jeg baker ikke. Om jeg skulle finne på å gjøre det så baker jeg hverken muffins eller pøntemuffins. Jeg liker ikke det.

70-tallets cupcakes

Se der, ja.

Forøvrig er det ikke selver bruken av ordet køppkeiks jeg blir månebedotten av, det er de jålete kakene.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 23:15   #96
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Polyanna: Trukke du fikk med deg det der med det tørre i det våte og det våte i det tørre, altså. :tsktsk: Har aldri fått servert fancy smørkremtopping med glitter og perler og sånn på den gode gamle muffinsen heller. Det er nok noe annet.

Men nå er jeg nok preget av at jeg ikke er noen motstander av nye ord - selv de som Folket mener er pretensiøse og skikkelig jålete og sånn.

Sist redigert av Pebbles : 31-10-11 kl 23:22.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 23:18   #97
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joa. Så jeg har fått med meg at man lager cup cakes slik mange alltid har lagd muffins.

Jeg skal dog ikke underslå at litt av skepsisen min nok er farget av generell misliking av diller, fjas og rosablogging.

Gammel 31-10-11, 23:23   #98
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Muffins som vi pynter med smørkrem.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 23:24   #99
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg skal dog ikke underslå at litt av skepsisen min nok er farget av generell misliking av diller, fjas og rosablogging.

Det har jeg ingen innvendinger mot.

Gammel 31-10-11, 23:24   #100
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Joa. Så jeg har fått med meg at man lager cup cakes slik mange alltid har lagd muffins.

Der er jeg også. Og jeg syns det ordet er så teit: Køppkeiks, liksom?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:43.