Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvorfor hever brødene for mye?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-11, 21:14   #1
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvorfor hever brødene for mye?

Jeg har en grunnoppskrift jeg følger til brødbaksten, som ofte hever seg litt for mye. Brødene hever plutselig for mye over kanten, og henger dermed ikke skikkelig sammen etter steking.. "Toppen" med skorpa deler seg lett fra det som har vært i selve formen.. Jeg bruker like mye væske hver gang, og har samme konsistens på deigen, men noen ganger hever de for mye på for kort tid..

Hva gjør jeg galt? MÅ jeg bruke mye mer mel, så deigen blir fastere, og dermed får tørrere brød? Mindre gjær? Dagens bakst er jo like luftige som kjøpebrød, og mye bedre på smak... Spør guttungen, han spiser ikke andre brød, selv om mine innimellom deler seg litt når man får skjært i skiver

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 21:17   #2
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor hever brødene for mye?

For mye gjær kanskje?

Gammel 07-11-11, 21:20   #3
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

For varmt? For mye væske? For lenge heving?

Gammel 07-11-11, 21:21   #4
Kims
Aktiv

Kims sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Kims er litt kulKims er litt kulKims er litt kul
Standard

For høy temperatur, kanskje?

Gammel 07-11-11, 21:22   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

La dem heve en god stund før du baker dem ut, og snitt overflaten rett før de går inn i ovnen.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 21:22   #6
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil tro du kanskje hever litt for lenge?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 21:24   #7
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Det samme skjedde meg, og jeg reduserte gjærmengden kraftig, og bruker i tillegg kaldere væske og lengre tid til hevingen. Resultatet blir mer normale brød, som i tillegg henger mye bedre sammen etter å ha vært frosset. Nå bruker jeg kanskje 1/4-1/3 pakke tørrgjær til to store brød, mot 1 pk tidligere. Planen er å redusere ytterligere, og heller heve deigen over natten.

Gammel 07-11-11, 21:32   #8
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville prøvdå redusere gjærmengden. Vet ikke om grunnoppskriften er doblet, men i så fall så skal man vistnok ikke helt doble gjærmengden .

Gammel 07-11-11, 21:41   #9
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

For varmt? For mye væske? For lenge heving?

Opprinnelig lagt inn av Kims, her.

For høy temperatur, kanskje?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg vil tro du kanskje hever litt for lenge?

Hever definitivt ikke for lenge, for de blir plutselig bare for høye.. Væsken er ikke for varm, jeg har som regel nesten litt for kald væske..

Men, mulig jeg må prøve å kutte ned på gjærmengden, og se om det hjelper..

Gammel 07-11-11, 21:43   #10
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Standard

Men det er litt rart at jeg bruker samme oppskrift hver gang, og det er bare noen ganger hever de veldig fort og mye..... Tror jeg får begynne å sjekke tempen i rommet, og på væsken i deigen, og føre statistikk..

Gammel 07-11-11, 21:50   #11
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Kanskje gå og legge seg når man leser "hvorfor heve øyebrynene"

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 23:04   #12
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Det var tempen i rommet jeg mente og ikke tempen på vannet

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.