Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Julegaveboktips til 8-åring

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-11, 20:26   #1
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegaveboktips til 8-åring

Vi har lest mye av det samme som du nevner her:

Bjørn Sortland-bøkene, nesten alle - de ble litt dyre å kjøpe, da hun leste ut en på en kveld, men jeg tror vi har lest alle de har på biblioteket.

Stjernene forteller har vi lest høyt for ungene for et års tid siden.

Narnia - der har hun lest den første boken, men den fenget ikke helt. Kanskje hvis hun ser filmen først? Det var det vi gjorde på Harry Potter. Begynte på den som 7-åring, men det ble litt for vanskelig da. Nå har hun sett filmene og sluker bøkene.

Gøy forresten å høre om flere som har bokormer som er like gamle - jeg har litt inntrykk av at det bare er hun som er så glad i å lese av sine venner.

Gammel 08-11-11, 21:25   #2
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Gøy forresten å høre om flere som har bokormer som er like gamle - jeg har litt inntrykk av at det bare er hun som er så glad i å lese av sine venner.

Veldig fint å høre at det er flere jevngamle lesehester ja

I klassen til jenta mi er de mange, gutter og jenter, som har Harry Potter-dilla nå. Jeg tror det er 5-6 stykker som leser bøkene selv, tre racerlesere og tre som klarer det med ok tempo. De andre blir lest høyt for, hører lydbøker eller ser filmene. Men de er mange som deler interessen, og det er veldig gøy for dem alle! Jeg var ingen fan før, men jeg skjønner at det er noe med språket til forfatteren som fenger veldig, og at den store, magiske Harry Potter-verden med alle figurene og stedene er spennende.

Takk til Tuddelu for mange gode lesetips!

Min jente bruker forresten www.bokelskere.no og følger andre lesehester for å få tips til ny bøker som kan passe. Tror det inspirerer Hun har et anonymt nick, logger alt hun leser av bøker, sorterer bøkene i 'bokhyller' og får tips basert på det hun selv registrerer at hun har lest eller er interessert i. Noe for jenta di?

Gammel 08-11-11, 21:31   #3
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Kanskje serien om 'Den vesle vampyren' av Angela Sommer Bodenburg kan være noe, de første bøkene i serien har akkurat kommet ut igjen på Bokklubbens Barn. Jeg husker jeg leste den da jeg gikk på barneskolen og likte serien veldig godt.

På loppemarked har vi kjøpt en del brukte bøker som har blitt gitt ut i TL-bokklubben (tror det heter noe annet nå, Girl It kanskje?). Der er det en del bøker om vennskap, gutter, følelser etc. Jenta mi vil gjerne lese noen 'sånne' bøker innimellom all fantasien og spenningen i Harry Potter.

Gammel 08-11-11, 21:47   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Takk for supre tips. Den nettsida har jeg ikke sett, det er noe vi må se på.

Gammel 08-11-11, 22:04   #5
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den mørke materien?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.