Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Er du hissig i trafikken?

Autofil Bilsnakk.

Se resultatene: På en skala fra 1-5; hvor hissig er du i trafikken
Jeg er superrolig og tålmodig 8 8,16%
Jeg er stort sett tålmodig, men innser at det finnes de som er enda mer tålmodig 20 20,41%
Tja. Det finnes nok av idjåtter i trafikken, men det går greit 36 36,73%
Jeg finnes ikke tålmodig, men kjører likevel ordentlig 28 28,57%
6 6,12%
Deltakere: 98. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-11, 10:52   #21
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du hissig i trafikken?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Er det forbudt å tute når folk gjør helt spinnville ting? Sånn som å kjøre på rødt lys eller å kaste seg ut i rundkjøringer rett foran min bil (når jeg skal en avkjøring lenger enn "normalen").

Og det er i hvert fall ikke ulovlig å ikke lage plass for biler som presser seg inn fra filer de ikke har lov til å befinne seg i. Dette skjer jo i fart på ca 1 km/t i rushtrafikk, så noe farligere av at de må vente som alle oss andre blir det i hvert fall ikke.

Hentet fra Lovdata:

Sitat:

§ 14. Signal og tegn
1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.

Så nei, det er ikke ulovlig så sant det er for å varsle etc.

Gammel 11-11-11, 10:52   #22
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Hissig, som i at man selv er perfekt, og alle andre idjåtter.

Jeg er nok hakket opp på den skalaen. Jeg mener nemlig at alle er idjåtter - innkludert meg selv.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Andre bilister irriterer meg sjelden, og det er sjelden jeg er utålmodig når jeg kjører bil. Jeg skjønner ikke vitsen med å hisse seg opp, egentlig. Man kommer jo ikke noe fortere frem om man gjør det.

Jeg synes det er et poeng i å tute/signalisere med lys når folk bryter vikeplikten, da vil de kanskje være oppmerksom på at det faktisk er vikeplikt neste gang. Jeg synes det er helt greit at andre gjør det på meg også. Feks hadde jeg en syklist som viste fingeren til meg fordi jeg la meg ut alt for tidlig i forhold til ham (jeg feilberegnet farten hans). Synes ikke det er rart at folk blir sure hvis de blir redde. Jeg kan heller ikke fordra syklister som kaster seg syklende ut i gangfelt - jeg har tenkt å bruke bilen som fremkomstmiddel ikke drapsvåpen.

Gammel 11-11-11, 10:54   #23
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg finnes ikke tålmodig, men kjører likevel ordentlig ..

Men jeg kjefter og banner på de foran meg og sånn.
Høyt også. Men som regel ikke med barna i bilen da

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 11:07   #24
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Tålmodig menneske her.

Gammel 11-11-11, 11:18   #25
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Jeg er nok blitt veldig mye roligere med alderen, men kan godt fyre av ei lekse eller to om det er noen som gjør noen dumheter.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 11:27   #26
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det forbudt å tute når folk gjør helt spinnville ting? Sånn som å kjøre på rødt lys eller å kaste seg ut i rundkjøringer rett foran min bil (når jeg skal en avkjøring lenger enn "normalen").

Nå sa du ikke i innlegget jeg siterte hvilke situasjoner du tuter i, og det er vel gråsoner her - det er lov til å tute for å varsle om farlige situasjoner, men ikke for å avreagere og understreke hva man mener om den andre trafikanten, liksom. (Jeg ville nok også tutet om noen plutselig kastet sin bil inn foran min slik at jeg nesten kjørte på den.)

Og det er i hvert fall ikke ulovlig å ikke lage plass for biler som presser seg inn fra filer de ikke har lov til å befinne seg i. Dette skjer jo i fart på ca 1 km/t i rushtrafikk, så noe farligere av at de må vente som alle oss andre blir det i hvert fall ikke.

Igjen sa du ikke akkurat hva slags situasjon du mente, så det var ikke opplagt at du bare gjør dette i veldig lav fart og der det overhodet ikke skaper fare. (Men å hindre andre biler i å komme frem tror jeg strengt tatt ikke er lov, generelt sett, heller ikke om de f.eks. kjører for fort eller ligger i feil fil.)

Og så mente jeg kommentaren litt spøkefullt, da. (Men jeg tror jo at folk som blir mye rasende i trafikken fort kan bli en trafikkfare selv også, så jeg synes man bør prøve å beherske seg og ikke f.eks. henge seg for mye opp i at man skal "oppdra" andre bilister eller noe sånt. Og tuting og å vise fingeren fører vel gjerne til at andre bilister blir enda sintere, noe som neppe heller er bra for den generelle sikkerheten og flyten i trafikken.)

Gammel 11-11-11, 11:30   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønte at du spøkte litt, men følte for å poengtere at jeg ikke er en av iddijåtene.

Jeg er hissig. Det innrømmer jeg villig, men jeg vil fremdeles mene at jeg er lovlydig.

Gammel 11-11-11, 11:37   #28
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Ift. det å bruke fløyte på folk som gjør ulovlige eller farlige ting i trafikken, så mener jeg virkelig at det kan skape farlige situasjoner om man bruker energien sin på å lage ytterligere bråk. Så vidt jeg har forstått skal man bare bruke fløyta dersom man kan unngå en farlig situasjon ved å fløyte,
ikke dersom man akkurat har avverget en farlig situasjon og bare har lyst til å gi uttrykk for at man ble sur eller redd eller sint eller hva det nå var.

Gammel 11-11-11, 12:08   #29
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var en hissigpropp som kjørte ring 3 daglig, og snek mye i rushen. Nå orker jeg ikke, glir langsomt fram i lang dyr stasjonsvogn. Prøver å begrense drivstoff forbruket også. Bilen er skapt for lange distanser i høy fart.

Gammel 11-11-11, 12:16   #30
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holdt på å kjøre på en mann på scooter i dag tidlig, fordi han åpenbart mente at regler kun gjelder for biler, og at han derfor kunne sno og snike akkurat som det passet ham og dermed hive scooteren sin inn rett foran bilen min, i det jeg var på vei ut av en rundkjøring. Jeg stod på bremsen, takket høyere makter for at det ikke var en bil bak og tutet skikkelig.

Men normalt så tuter jeg ikke bare fordi noen er idiot, men om de er idiot og fører til at jeg holder på å kjøre på dem, ja da tuter jeg. Og banner høyt og lenge om jeg er alene i bilen. Har jeg ungene med meg så kommer det gjerne bare frem litt mumling.

Gammel 11-11-11, 12:53   #31
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så hissig at jeg både tuter og viser fingern (hvis de er så nærme). Jeg kan også lime meg fast i bilen foran hvis noen har gjort forsøk på å snike i køen og vil inn foran meg.

Jeg er veldig lovlydig selv, og derfor irriterer det meg når andre ikke er det.

Er du meg?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 13:02   #32
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hei, jeg heter Lykken og er en tuter! :innrømmer:

Jeg ser ingenting galt i å tute når folk gjør riv ruskende gale ting i trafikken, hvordan ellers skal de bli oppmerksomme på det?
Mannen min blir litt flau over dette, men jeg har ikke meldt meg inn i anonyme avhengige tutere ennå.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 13:07   #33
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nok blitt roligere med årene, men kan fortsatt bli ganske så irritert i trafikken.
Men det er jo så mye ELENDIG kjøring at det er faktisk ikke det minste rart man får litt fnatt innimellom.

Folk kjører så lite smidig, tenker lite over hvor de plasserer seg, følger ikke køen, blinker ikke i rundkjøringer eller i verste fall blinker helt feil (sånn at andre kan kjøre når du selv skal til høyre f.eks.). Jeg kunne skrevet en hel bok om rundkjøringer.

Og hva er greia med å slenge seg inn fra en sidevei (med vikeplikt) omtrent på to hjul i svingen for å rekke å komme foran en bil som kommer kjørende helt alene (ergo ikke kø) og så kjøre videre UNDER fartsgrensa?

Eldste på 15 speilet nok mamma'n sin veldig en periode når han var rundt 2-3 år, så fort det gikk litt sakte så hørte man fra baksetet: 'Kjør da, kjerring!' Og det var ikke jeg som var kjerringa, om noen lurte på hvem det var henvist mot. (Husk at jeg var en ung mor. Igjen: )

Jeg vet jeg er en god og smidig bilist, jeg har alltid kjørt mye bil og jeg leser trafikken godt. Det handler ikke om at jeg er så sabla mye bedre enn alle andre, det betyr bare at jeg reflekterer over hvorfor og hvordan og tar kjøringen seriøst. Det ligger litt mer bak det å kjøre bil enn å komme seg fra A til B, og det skulle jeg ønske andre reflekterte litt over også.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 13:30   #34
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Trur eg stort sett er ein roleg, avbalansert og dynamisk sjåfør og brukar stort sett tuta til å åtvara om folk gjer noko himmelropande hasardiøst som t.d. å skifta felt utan å sjekka dødsone og andre fårlege situasjonar - stort sett altså - kan nok slenga frå meg eit "Bært" om nokon køyrer totalt idiotisk og kan innimellom koma med utbrudd som "Iddiot!", "Nek!", "Men i H....te, då!" og liknande og så la det vera med det - trur ein er best sjåfør med jamnt blodtrykk og hjarterytme.

Men det kan gå ein f**n i meg om eg ligg i venstre fil i jamn flyt med trafikken og det kjem tullingar, og eg skal ikkje seia noko om bilmerke her no, opp i bakenden og blinkar med lysa og viftar med hender for at eg skal flytta meg slik at dei kan gjenta rutina på neste bil att - ikkje pokker om eg flyttar meg!

Gammel 11-11-11, 13:36   #35
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

Men det kan gå ein f**n i meg om eg ligg i venstre fil i jamn flyt med trafikken og det kjem tullingar, og eg skal ikkje seia noko om bilmerke her no, opp i bakenden og blinkar med lysa og viftar med hender for at eg skal flytta meg slik at dei kan gjenta rutina på neste bil att - ikkje pokker om eg flyttar meg!

Dette opplevde jeg en gang i søndagstrafikk på E6. Idioten prøvde å presse meg ut av veien når han kjørte opp på høyre siden av meg og selvsagt ikke rakk forbi (søndagstrafikk på E6 sørover fra Hedmark mot Oslo = tett trafikk). Det skapte en veldig trafikkfarlig situasjon og jeg hadde høy puls i en halvtime etterpå. Og tror du han kom noe fortere frem??? Neida, han lå foran meg helt til Oslo. (Og jeg trenger vel ikke si noe om alt jeg drømte om å gjøre med han og bilen hans.)

-Pippi
Gammel 11-11-11, 13:37   #36
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Denne tråden var teit. Nå kommer jeg på mange av situasjonene jeg har opplevd gjennom årene og blir hissig helt på nytt.

-Pippi
Gammel 11-11-11, 14:14   #37
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg landa på tja. Er ikke hissig, men blir irritert når folk er for treige eller driter i å blinke.

Gammel 11-11-11, 15:48   #38
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig rolig, mer rolig for hvert år som går. Jeg blir bestyrtet når folk gjør farlige eller hensynsløse ting, og tuter for å avverge fare.

Gammel 11-11-11, 15:51   #39
Manitoba
Passiv

Standard

Jeg er litt glad i tuten og tuter også i situasjoner som ikke faller innenfor reglene i vegtrafikkloven. Jeg er særlig glad i å tute på folk som kjører elendig fordi de er mest opptatt av en telefonsamtale de holder på med og ikke så opptatt av trafikken rundt seg. Da håper jeg alltid at den de snakker med hører tutingen og foreslår at de kan snakkes en dag hvor samtalen ikke medfører fare eller ulempe for andre.

Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 15:54   #40
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

*peker på signaturen*

Men jeg oppfører meg relativt pent, altså. De som blinker får slippe inn i køen.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:38.