Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Laster dere ned lovlig eller ulovlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-11, 09:06   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg tror (ulovlig) nedlasting av ferske serieepisoder ofte kan være ganske positivt for rettighetshaverne – se bare jungeltelegrafen her inne.

Jeg synes den nåværende distribusjonen av tv-serier er teit og antikvarisk, og skal begynne å betale når det kommer en skikkelig tjeneste.

For meg er ikke dette holdbare argumenter. Rettighetshaverne ser ikke positivt på det. De oppfatter det som tyveri og ønsker det ikke. Det slår en del andre argumenter for meg.

Det er de som har laget og distribuerer varen. Om de ikke ønsker å selge den til deg, så er de i sin fulle rett til det. Det er TV-serier, ikke en ny medisin som kan redde liv.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Forøvrig blir jeg litt lattermild av all rettferdigjøringen av å gjøre noe ulovlig. Jeg bryter loven fordi det ikke er tilrettelagt for betaling? Hvis noe ikke er tilgjengelig via lovlige kanaler, ja så er det UTILGJENGELG inntil videre. Det er vel tross alt selskapene som sitter på rettighetene til ulike serier som bestemmer dette?

Jepp.

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Hvis alle tenkte sånn som deg, tror du vi ville hatt Spotify da? Det tror nemlig ikke jeg. Vi har makt som forbrukere og vi viser hva vi ønsker og hva som må til for at vi skal gjøre lovlig opp for oss. Sånn er det i den digitale verden. For meg selv forsvarer jeg faktisk dette med at de fleste allerede gjør det. Om jeg sitter på min høyborg og er prinsippfast er det ingen som tjener på det og den eneste som betaler prisen er meg.

Du får det til å høres ut som om det er vi som ikke laster ned ulovlig som er synderne. Vi burde virkelig skamme oss altså.

Forbrukere har makt, men vi bør også påvirke innenfor lovlige rammer. Det naturlige ville være å boikotte et system man ikke liker i stedet for å støtte det ved å forbruke varen gjennom å stjele.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Generelt er det jo veldig mange sånne «forhandlingspunkter» i dagens kulturdistribusjon. Vi bryter sonesperrer på dvd-er uten å blunke, vi knekker kopisperrer på bøker for å få lese dem i et annet format enn distributøren hadde tenkt. Alt dette er lovbrudd, og alle skyldes at forbrukerne mener at distributøren har moralsk feil. Det er klart at å laste ned serier helt uten å betale er et mer drastisk brudd, men jeg mener det hører med i den samme familien. Det er ingen som helt vet hvordan dette skal gjøres ennå, og derfor er det også mye tautrekking mellom partene.

Det er én stor forskjell på eksemplene du nevner (som du selv også skriver). I de første tilfellene har du betalt, i de andre betaler du ikke. Jeg vil mene det er stor forskjell for den som har skrevet boken eller laget filmen.

Og moralsk feil? Dette handler om TV-serier, ikke barnearbeid eller pushing av mme til mødre i Afrika.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror du tar feil. Jeg tror de fleste av oss, som ikke er anarkister og mener at det økonomiske systemet er feil og må saboteres, helst ønsker å gjøre dette realt og lovlig. Det ser du på den enorme økningen av abonnement på Spotify og WIMP.

Men det reale og lovlige er å vente til serien er tilgjenglig for salg, mener jeg. TV-serier er ikke noe vi ha for å ha et anstendig liv.

Jeg er ikke sjokkert over at folk laster ned ulovlig, men argumentasjonen til ellers kloke og fornuftige FPere overrasker meg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.