Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Se resultatene: Hvilken kvinnetype er du, og hvilke oppgaver gjør du?
Jeg overlater løfting, snekring osv. til andre. 15 8,82%
Jeg kan bruke hammeren for å slå en spiker i veggen, men ikke særlig mer enn det. 29 17,06%
Jeg gjør noe bare jeg får litt hjelp, men ikke det tyngste og jeg bruker ikke verktøy som sag. 24 14,12%
Gjør det meste, bruker alt av verktøy Kan jeg ikke bruke det sørger jeg for å lære det. 100 58,82%
Dustepoll/jeg er mann. 2 1,18%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-11, 20:04   #1
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Må legge til noe om de navnebytte-greiene. For meg er det pussig å gi barna mannens etternavn og beholde sitt eget.

Gammel 18-11-11, 20:27   #2
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Må legge til noe om de navnebytte-greiene. For meg er det pussig å gi barna mannens etternavn og beholde sitt eget.

Hva er en god løsning på dette? I min vennekrets ser jeg både det du skriver over her (inkludert hos oss), at barna har mors etternavn og at foreldrene slår sammen etternavnene sine med bindestrek, også heter hele familien det.

Gammel 18-11-11, 21:11   #3
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hva er en god løsning på dette? I min vennekrets ser jeg både det du skriver over her (inkludert hos oss), at barna har mors etternavn og at foreldrene slår sammen etternavnene sine med bindestrek, også heter hele familien det.

Loddtrekning. Vi har beholdt hvert vårt etternavn, og så har Lille Ville fått begge. Siden vi ikke ble enige om rekkefølgen, trakk vi lodd. Jeg vant, så hun har mitt sist.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 21:48   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvorfor er det forresten så mange på FP som har vaskehjelp hvis mannen er så fordømt god på å vaske?

Fordi han (og jeg) er fordømt mye bedre på å tjene penger enn på å vaske. Og vaskehjelpen bidrar til at begge kan jobbe fullt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 12:53   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du at det ville være mindre pussig om barna fikk bare morens etternavn, i de tilfellene der foreldrene har forskjellig navn? Eller mener du at det eneste ikke-pussige i slike situasjoner er at barna får begge navnene?

Gammel 19-11-11, 13:39   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Mener du at det ville være mindre pussig om barna fikk bare morens etternavn, i de tilfellene der foreldrene har forskjellig navn? Eller mener du at det eneste ikke-pussige i slike situasjoner er at barna får begge navnene?

Det var det jeg lurte på også. Mannen og jeg har hvert vårt etternavn, og noe må jo ungene hete - og det er vel ikke noe bedre/verre om det blir den enes eller den andre setternavn?

Gammel 19-11-11, 14:31   #7
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gjør ganske mye, men legger ikke om dekk på bilene. Jeg har liksom satt streken der.
Jeg liker ikke verktøy som bråker, men er god på maling/beising, graving, snømåking, skruing og hamring. Om det nå var sånn at det var "mannfolkarbeid".
Jeg er god på "kvinnearbeid" også, men gidder ikke å gjøre alt likevel.

Gammel 19-11-11, 15:17   #8
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ikke noe statistikk. Men når jeg ser på foreldrelister, er hovedvekten mor + far + barn har samme navn. Eller far og barn ett navn, mor et annet. Før skiftet folk navn til mannens, er dette den nye trenden? Altså å gi barna mannens navn. Kjenner også flere som har gjort det sånn. Forklaringen er at det er bedre med samme navn. Men de har jo ikke det. Moren har et annet. Ja, jeg syns det er pussig, om det faktisk er sånn som det virker for meg, at barna oftest får fars etternavn.

Gammel 19-11-11, 15:58   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke noe statistikk. Men når jeg ser på foreldrelister, er hovedvekten mor + far + barn har samme navn. Eller far og barn ett navn, mor et annet. Før skiftet folk navn til mannens, er dette den nye trenden? Altså å gi barna mannens navn. Kjenner også flere som har gjort det sånn. Forklaringen er at det er bedre med samme navn. Men de har jo ikke det. Moren har et annet. Ja, jeg syns det er pussig, om det faktisk er sånn som det virker for meg, at barna oftest får fars etternavn.

Det stemmer sikkert at det er vanligst at barn får farens etternavn, og jeg er enig i at det er dumt hvis man bevisst eller ubevisst "presses" til å velge det. Jeg stusset bare litt over formuleringen din om kvinner som ikke tar mannens navn selv, men gir navnet hans til barna sine - for det er jo like mye mannens barn som kvinnens, så det å gi barna hans navn synes jeg er noe helt annet enn å skifte navn selv. Eller for å se det fra den andre siden: det er like "pussig" med menn som gir barna sin kones navn som med kvinner som gir barna sin manns navn.

(Vi valgte mannens navn til Poden, men jeg er rimelig sikker på at det var fordi vi begge foretrakk hans navn, og ikke fordi han er mannen. Det er jo vanskelig å bevise, men rent anekdotisk kan jeg jo si at Podens to søskenbarn på min side har fått mødrenes etternavn, slik at det er ingen av barna som har vårt/mitt etternavn. Det er bare rett og slett et litt kjedelig navn. )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:31.