Sv: Rundvaske til jul?
Rundvaske er å vaske vegger, tak, utenpå og inni skuffer og skap, bak og under alt som sjelden flyttes på (som kjøleskap og komfyr), vaske eller lufte gardiner , puter m.m.
Jeg gjør ikke alt dette før jul. Mørketida gjør meg trett og energiløs, så det blir helt feil tidspunkt for meg.
Men kjøkkenskap og skuffer blir tatt før jul, samt bak komfyr, osv.
Hjelper ungene med å få tatt deres rom grundig, og får jeg ånden over meg blir det ryddet i noen skuffer her og der i huset.
Men rydder og vasker ellers i skuffer og skap i løpet av året, tørker over rammer, vasker vinduer og vinduskarmer jevnlig og slikt, rydder boder etc., så veldig skittent er det nok ikke her uansett.
I år har vi også pusset opp endel, så enkelte rom har jeg veldig god samvittighet for ( ), og mere pusser vi opp til våren, så de veggene og takene orker jeg ikke tenke på nå uansett.
Men en skikkelig husvask må til like før juleaften, det det blir støvsuget og vasket godt over alle gulv, skiftet sengetøy, vasket vinduer, tørket støv etc.
Dette må gjøres for at jeg skal få "festfølelsen" over meg. Å pynte ett passelig skittent hus blir ikke det samme. 
|