Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julegavedilemma

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-11, 11:31   #11
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Sv: Julegavedilemma

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Gaveåpning skal ikke være en sånn matematisk og komplisert greie. Det skal være hyggelig for både giver og mottaker. Det er ikke meningen at julegavene skal oppfylle mottakers behov for nye klær eller oppdragelse. Det skal være kos, glede og overraskelser.

Jeg er enig med Meissa. Jeg koser meg med både å handle gaver, pakke dem inn, og selv å motta julegaver. Jeg har rensket listen min for "pliktgaver", og de som er igjen, er valgt med omhu. Fordi jeg ønsker å gi en hilsen til akkurat de personene. I min familie har vi ikke operert med ønskelister. Selvfølgelig kommer det spørsmål om hva barna ønsker seg, eller trenger. Da gir jeg forslag, både til både klær, leker og andre ting. Og i ulike prisklasser, slik at den som spør skal oppfatte at vi ikke forventer noe i forhold til størrelse eller pris. Når jeg handler, prøver jeg finne noe som kan glede, ut ifra hvordan jeg kjenner mottakeren. Å få høre i ettertid at gaven falt i smak, er selvfølgelig ekstra hyggelig. Likeså, dersom jeg mottar gaver som treffer så godt, at det viser at giver har brukt sin oppmerksomhet og kunnskap om meg til å finne akkurat dette.

I min manns familie er det litt anderledes. Vi får gjerne spørsmål midt i sommerferien om hva vi ønsker oss. Jeg får nesten inntrykk av at det for enkelte er mer et styr de vil ha ut av verden snarest mulig. Samtidig mottar vi detaljerte ønskelister på hver enkelt person, med produksjonsnummer og hylleplass (det er ikke fleip) på ulike ting. Oftest i samme prisklasse. For meg blir dette for foretningsmessig. Samtidig vet vi jo at vi ikke kan bomme på tingene. De er ønsket, og vil komme til nytte.
Men gleden og magien ved gavene forsvinner. Og da forsvinner liksom noe av hensikten også.

Men så tenker jeg at så lenge jeg holder på magien, kosen og gleden ved selve julegavene, så kan jeg også glede meg over at andre setter pris på tingene de får. For jeg vet jo at de gjør det.
Vi er ulike, og ser ulikt på det. Og gleder oss over det på forskjellig vis .

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:07.