Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvor ofte vaske barnehageregntøy?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-11, 10:40   #21
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte vaske barnehageregntøy?

Sjelden. Bare når det er skikkelig skittent (sølete, fullt av sand). Ser ut til at det er gjengs praksis blant foreldrene i barnehagen. Forstår ikke hvorfor regntøy skal være helt rent, egentlig. Det blir jo skittent igjen på 1 minutt.

Gammel 01-12-11, 11:13   #22
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå om dagen skylles det eller vaskes på kortprogram et par ganger i uka. Ofte skikkelig vask i helga. Gleder meg til snøen kommer!

Gammel 01-12-11, 11:23   #23
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Forstår ikke hvorfor regntøy skal være helt rent, egentlig. Det blir jo skittent igjen på 1 minutt.

Jeg sørger for at det er relativt rent fordi de kler på seg inne. Det drysser og støver og man blir møkkete på hendene. Ikke noe koselig for de som jobber der heller.

Gammel 01-12-11, 12:19   #24
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Vårt blir ikke skittent for tiden, bare kliss vått... Så jeg bare henger det til tørk jeg. Månedsvis siden jeg vasket det.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 12:37   #25
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Når vi får det hjem i pose så skylles de.
Samme med teknisk tøy, men det får seg en vask sånn en sjelden gang også.

Gammel 01-12-11, 12:53   #26
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Jeg vasker det hver dag om det er skikkelig møkkete. (Vi har flere sett)
Jobber i barnehage selv og vet hvor bedritent det er å ha (små) unger på fanget med møkkete klær som skal kles på.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 13:38   #27
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ikke regntøy til Pompen. Kun teknisk tøy. Nå går han i 1.klasse da, men blir ikke mindre møkkete for det.

Det vaskes som oftest i helgen. Ellers blir det bare spylt av og tørket.

Gammel 01-12-11, 13:43   #28
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har vasket Reima-dressen til lillebror hver dag i høst, på sånn 15-minutters vask. Syns det er mer pes å skylle av i dusjen og gnikke med klut enn å hive den i maskinen når vi kommer hjem.

Gammel 01-12-11, 13:55   #29
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg gnikker ikke når jeg skyller.
enten skyller maskina, eller så består det av stråle med vann på tøy, ingen gnikking.

*enkel*

Gammel 01-12-11, 13:56   #30
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Men fleeceforet i denne jakka tørker ikke like fort som vanlig regntøy som bare renner av, så derfor går jeg for "tørke og koste/riste" en del dager. Men jeg skal vaske de etter barnehagen i morgen, altså.

Gammel 01-12-11, 14:25   #31
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Det vaskes i helgene/ved behov. Denne høsten har vært grusom, jeg har aldri vasket så mye dresser og regntøy som i høst - det er gromøkkete rett og slett, så møkkete at det minst må til skylling et par ganger i uken på det verste!

Gammel 01-12-11, 14:26   #32
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En gang i uken når det er sølete ute, ellers - etter behov.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 15:30   #33
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Jeg sørger for at det er relativt rent fordi de kler på seg inne. Det drysser og støver og man blir møkkete på hendene. Ikke noe koselig for de som jobber der heller.

Ja, men da holder det jo lenge å skylle. Jeg forsto det som i rent fra flekker.

Gammel 01-12-11, 16:16   #34
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Fint at det ser ut til at jeg ikke er helt på jordet - at det ikke trenger å være rent-pent når det returneres etter å ha kommet hjem i pose.
At det holder med tørk og børst av, evt. skyll. Og vask en gang i uka.
Litt lettere, det ja.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 17:19   #35
Olivia81
Aktiv

Olivia81 sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Olivia81 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg skyller det hvis det bare er litt skittent også vasker jeg det hvis det trengs (hurra! godt svar! ) Syns det er verre med vinterdressen, nå har det vært kald nok til å ha den på , men ikke noe snø så den blir litt skitten. Kan jo ikke vaske den flere ganger i uken? Jeg har bare tørket av den med en klut der den er mest skitten..

Olivia81 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 17:53   #36
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hos oss blir vått regntøy/dresser hengt ute, da er det lett å se hva som må tas med hjem. De ønsker ikke å ha skittent tøy inne pga astma i barnegruppa.

Om det trengs, spyler jeg av med dusjen, eller tørker av det verste med en klut. Når det trengs (hver uke, med det været vi har nå), hiver jeg det på kortprogram i vaskemaskina.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 21:15   #37
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi får egentlig aldri sånt hjem i pose tror jeg. Vi spyler ungen ved avhenting og henger det opp i barnehagen på vranga. Så er det tørt til neste dag. Votter og luer og innertøy derimot kan komme hjem i pose, og da er det svært sannsynlig at det trenger vask asap.

Gammel 01-12-11, 21:29   #38
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De siste dagene har jeg vasket det på et hurtigprogram uten såpe hver dag. I dag var det to regnbukser og ei jakke. I tillegg til Reimadressen.

Gammel 02-12-11, 00:23   #39
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle;30629
Ikke sant? Det hjelper ikke hverken å si det til hver enkelt, skrive det på tavlen eller lage store plakater, de glemmer allikevel.

I vår lille garderobe henger det regntøy, dresser og sko og støvler til 33 barn.
Garderoben er ikke stor nok til at tøyet som henger der tørker over natten.
Derfor ønsker vi at foreldrene tar med seg regntøyet hjem. Vrenger det sånn at det tørker også inni.

[QUOTE=oslo78;3063009

Sjelden. Bare når det er skikkelig skittent (sølete, fullt av sand). Ser ut til at det er gjengs praksis blant foreldrene i barnehagen. Forstår ikke hvorfor regntøy skal være helt rent, egentlig. Det blir jo skittent igjen på 1 minutt.

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Å hjelpe til å kle på 19 eller 14 barn i møkkete regntøy/yttertøy er en skikkelig grisejobb. Jeg blir skitten fra topp til tå. Sand og stein drysser ned på gulvene og alle drar dette rundt. Barna er heller ikke spesielt glade i å kle på seg skittent eller vått tøy, de synes det er ekkelt.

Men det er helt greit å bare spyle tøyet og passe på at det er tørt.

Gammel 02-12-11, 11:46   #40
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg skjønner begrunnelsen for at det ikke skal væres støv og sand på det altså. Og det unngår jeg. Det skal være tørt og ikke drysse noenting, når de får det tilbake. Men at det kan SE flekkete ut, ja det synes jeg de må leve med.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.