Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Må jeg betale moms på et gavekort sendt i posten fra USA?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-11, 09:08   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må jeg betale moms på et gavekort sendt i posten fra USA?

Det er mulig det er et teit spørsmål, men jeg stiller det likevel.

Jeg skal kjøpe et gavekort på Amazon til min far til jul, siden han får Kindle av noen andre. Jeg synes det hyggeligste alternativet er å velge et fysisk gavekort, type kreditkortutforming, men så slår det meg plutselig at jeg kanskje må betale moms og fortollingsgebyr på det i så fall.

Vet noen om det er tilfelle?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 12:39   #2
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må jeg betale moms på et gavekort sendt i posten fra USA?

Hmm, må få tenke litt på denne. Lover å svare.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 13:10   #3
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Mulig et dumt spørsmål, men bøker er jo vanligvis momsfritt, gjelder ikke det samme e-bøker? Dersom altså det er det han velger å kjøpe for gavekortet og et evt gebyr dukker opp først da.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 13:16   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Mulig et dumt spørsmål, men bøker er jo vanligvis momsfritt, gjelder ikke det samme e-bøker? Dersom altså det er det han velger å kjøpe for gavekortet og et evt gebyr dukker opp først da.

Amazon selger veldig mye mer enn bare bøker, så det blir ikke noe gyldig argument i saken, er jeg redd.

Det at man betaler moms på samme varen to ganger, kan kanskje være av interesse.

Gammel 03-12-11, 13:20   #5
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Amazon selger veldig mye mer enn bare bøker, så det blir ikke noe gyldig argument i saken, er jeg redd.

Det at man betaler moms på samme varen to ganger, kan kanskje være av interesse.

Ahh, jeg tolket innelgget ditt slik at han fikk Kindle av noen andre og du dermed ville gi ham gavekort for å fylle på bøker på den. Så jeg tenkte ikke på alt det andre de har.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 15:42   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Ahh, jeg tolket innelgget ditt slik at han fikk Kindle av noen andre og du dermed ville gi ham gavekort for å fylle på bøker på den. Så jeg tenkte ikke på alt det andre de har.

Ja, det var jo tanken, men jeg tror ikke Tollvesnet nødvendigvis bryr seg om hva jeg tenker der.

Gammel 04-12-11, 18:39   #7
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Om verdien på kortet er under 1000,- er det jo egentlig greit, er det over så er jeg ikke sikker.
Søkte på tollvesenet sine sider, også Tass delen (for klasifisering).
Det kom ikke opp noe i det hele tatt.

Ble faktisk nysgjerrig på den og det frister å sende mail til min kontaktperson hos Tollvesent nå altså. Men må vente til i morra for det er jo via jobben vihar kontakperson.

Selve kortet har jo egentlig ingen verdi, men sendingen har jo en verdi på en måte.
Hmmm.

Gammel 04-12-11, 19:26   #8
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vi betaler vel ikke moms for norske gavekort i Norge heller? Mo den beregnes vel først i det vi veksler det inn i en vare eller tjeneste. Det burde jo være sammenlignbart?

Gammel 04-12-11, 19:28   #9
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Vi betaler vel ikke moms for norske gavekort i Norge heller? Mo den beregnes vel først i det vi veksler det inn i en vare eller tjeneste. Det burde jo være sammenlignbart?

Ja, det var nettopp det jeg også mente.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 19:30   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Ja, det virker rimelig, men jeg tror jeg venter på svar fra Tollvesnet likevel.

Gammel 04-12-11, 19:43   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vet noen om det er tilfelle?

Nei.

Gammel 05-12-11, 08:51   #12
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Bøker og aviser i digital form, kontra i papirform, er det moms på. Det er derfor et digital abo på en avis gjerne kan være dyrere enn papirutgaven. Det er også bakgrunnen for at en del norske publikasjoner er tilbakeholden på å komme med digitale utgaver, ettersom momsreglene knyttet til aviser og magasiner er kompliserte, og man kan for en del publikasjoner også ende opp med moms på papirpublikasjonen hvis man ikke opprettholder et vist forhold mellom løssalg og abonnenter......

Amazon er en av de utenlanske aktørene som automatisk "fikser" norsk moms. Momsen betaler man når man kjøper produkter der. Jeg vil tro gavekortet i utgangspunktet er momsfritt, men at man så betaler moms når varen kjøpes. Et slikt gavekort kan jo både brukes på papirbøker, som fortsatt er momsfrie, og på digitale bøker....

Gammel 05-12-11, 08:58   #13
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Gavekortet vil det ikke være moms på.

E-bøker er inntil videre momspliktig, men om man holder seg under 200 kroner per kjøp så skal det ikke betales moms.

@Mams: For at en vare skal kunne innføres avgiftsfritt som gave så er det to krav som stilles

• verdien skal være under 1000 kroner
  • _giver_ skal være bosatt i utlandet

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 09:39   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Gavekortet vil det ikke være moms på.

Supert! Tusen takk.

Gammel 05-12-11, 09:48   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Og så mye for å prøve å finne ut av dette, for Amazon ville ikke sende meg gavekortet. Jeg måtte bestille et for å printe ut selv i stedet.

Gammel 05-12-11, 10:04   #16
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sitat:

Selve gavekortet er ingen vare i den forstand, og er ikke mva-pliktig slik vi tolker det

Dette er svaret fra Tollvesenet.

Jålebeinet: Jeg var klar over de to kriteriene.

Gammel 05-12-11, 19:31   #17
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

E-bøker er inntil videre momspliktig, men om man holder seg under 200 kroner per kjøp så skal det ikke betales moms.

Digresjon. Hadde man enda fått lov til å kjøpe E-bøker fra utlandet. Har prøvd i flere ulike nettbutikker i ulike land, men får beskjed om at man ikke får lov til å kjøpe E-bøker fra Norge pga. ymse regler. Med unntak av bøker til Kindle. Det er irriterende å oppdage bøker som er rimeligere hos andre enn amazon, og samtidig like best å lese ebøker på annet brett enn Kindle, for så ikke å få lov til å handle.

Gammel 06-12-11, 20:03   #18
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Så rart.
Jeg så på Kobo lesebrett til eldste etter tips fra eksen.
Tipsingen hans kom litt sent tå Kindle var allerede bestillt, så jeg orket ikke å bytte.
Men det var tydligvis like greit.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07.