Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julaftenproblem

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-11, 00:30   #21
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julaftenproblem

Jeg leste gjennom tråden en gang til, og lurer på hvor mange barn dere har totalt, og hvor små de er.. Ettersom de tydeligvis skaper kaos?

Det er jo ikke bare søsteren din som er "vanskelig" her heller. Greit nok at de ikke vil feire alene, men dere vil jo heller ikke feire med dem.... Men vil ikke barna dine like å feire med sine søskenbarn? Det hadde mine likt, vet jeg. De gleder seg til å feire med alle søskenbarna i år, og det blir livat nok, med en kolikkgutt på 2 mnd, en aktiv på 9 mnd og en gutt på snart 3, pluss mine som er 6 og 9,5. Sleng på ei hyper bikkje også, så er kvelden fullkommen. Men, det er snakk om èn kveld. Vi har backupplaner slik tilfelle det blir for mye støy, deriblant sparktur om det blir føre til det (tvilsomt), fakkel-"tog" i gutua, "kino" for snart 3-åringen på et av soverommene osv. Vi er som sagt flere voksne enn barn totalt sett, og klarer oss jo greit da, men støynivået kommer nok til å merkes.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 08:11   #22
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde feiret jul med foreldrene dine og søsteren din. Forstår ikke at det blir kaos?

Synes det blir litt sært å si "når søsteren min kommer, vil ikke jeg komme".

Gammel 05-12-11, 08:19   #23
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker julekaos, jeg. Vi blir 10 på julaften, og det synes jeg er et minimum. Men det gjør åpenbart ikke du, så du må gjøre det som blir best for dere, ikke det vi ville foretrukket.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 08:53   #24
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde feiret hos foreldre, og ikke følt noe ansvar for hva min søster vil eller skal gjøre.

Gammel 05-12-11, 08:58   #25
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Juleaften er jo litt sånn kaosaktig, uansett.
Nå har vi gjort et valg, for mange år siden, og vi feirer jul her hjemme og alle som vil er velkommen. Kaoset lager vi selv, men innenfor egne grenser.

Far og jeg har feiret to juler borte på tolv, tretten år. En gang før vi fikk felles barn, og en gang etter at lille E og W var født. Hos min bror med litt yngre barn.
Vi synes det er hyggeligst å feire hjemme. Ikke fordi noen lager kaos, men fordi da kan vi gjøre ting på vår måte.

Gammel 05-12-11, 09:01   #26
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde nå blitt litt irritert på din søsters svigermor som tuller til opplegget med annenhver jul. Siden hun nå har bestemt voksenjul den julen din søster og familie egentlig skulle vært sammen dem og bestemt full pakke jul med absolutt alle neste år, så roter hun jo til andre deler av familie og svigerfamilies opplegg også, når man først har bestemt annenhvert år.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 09:02   #27
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er spesielt at bare ett søsken av gangen kan feire hos foreldrene? Ville definitivt gått for feiring sammen, eller feiring alene med mann og barn.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 09:03   #28
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Det rine sa.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 09:04   #29
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Dersom deres planer og skjema for feiring annenhver med foreldre og svigers, så skal dere holde på det. Kommer søster med barn også, så får det være en bonus (ikke et problem). Tenk litt på løsninger i forhold til alternativ underholdning, se om det går an å åpne gavene på en annen måte: raskere, roligere, ta noe i forkant, spare noe til dagen etter.

Søster kan ikke pålegge deg å ta ansvar for deres foreldre neste år med bakgrunn i at ders jul i år ikke gikk som planlagt. Om dere ønsker det så gjør dere selvsagt som dere vil.

Må dere overnatte hos foreldrene dine, eller kan dere reise hjem om kvelden?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 09:21   #30
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan det ikke blir koselig med jul sammen med søsteren din, hennes familie og foreldrene dine også da? Hvis dere ellers feirer annenhver jul med svigerforeldrene deres er det ikke ofte dere får mulighet til å være sammen på den måten. Min mor synes i hvert fall det er veldig stas når både jeg og søsteren min med våre familier er på besøk og det er vel hennes ønskejul selv om det ikke har skjedd enda.

Vi bor så langt fra hverandre at dette ikke er et problem. Vi feirer alene vi. Hvis noen vil komme på besøk så tar vi med glede i mot dem og det er vel bare min mor som har tatt turen ett par ganger. (på julaften altså)

Gammel 05-12-11, 09:22   #31
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg er eing med de sistskrivende. Hvis det er slik at du allerede har avtalt at dere skal være hos dine forelde og så backer ut fordi søsteren din kommer, synes jeg er høres litt dramatisk ut, egentlig - det høres ut som en beslutning som kan gjøre noen lei seg.
Jeg lurer også på hvor gamle barna til søsteren din er? Mine barn synes det er stas å være sammen med sine søskenbarn, selv om støynivået av og til blir litt heftig, slik at vi voksne blir litt slitne.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 09:33   #32
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt hva HI vil med denne tråden: Vil du ha velsignelse for at du ikke reiser til foreldrene dine dersom søsteren din kommer? Vil du ha et tips for et annet alternativ? Vil du vite hva andre hadde gjort i din situasjon?

Jeg hadde enten dratt til foreldrene og ikke sagt noe på at hun kommer. Det er veldig rart å da bli sånn "da vil jeg ikke komme" altså. Eneste unntak er om søsteren din er ei heks og ei ondskapsfull kjerring som har lurt deg for penger da synes jeg det er aldeles greit. Om det bare er fordi hun har to viltre unger, så synes jeg du er nja, litt vrang faktisk

Et annet alternativ hadde vært å invitere både foreldre og søsterfamilie hjem til seg.

Men så synes jeg også at det er litt teit at søster ikke vil "feire alene" når de faktisk er en hel familie.

Gammel 05-12-11, 09:49   #33
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Umiddelbart synes jeg søsteren din er vanskelig...
Men det er litt uklart hvor det egentlig var meningen at dere skal feire jul.

Hvis det er hos dine foreldre, så synes jeg ikke at dere kan nekte henne å komme dit. Da må dere ta et valg, enten være hjemme hos dere selv eller feire med dine foreldre din søster inkludert. Hvis dine foreldre inviterer henne også. Du har ikke så mye med hvem dine foreldre inviterer til julefeiring.

Hvis dine foreldre skulle ha kommet til dere, så er det opp til deg om dere vil invitere din søster med famile eller ikke. Din søster kan ikke diktere hvem du skal invitere eller ikke. Du kan for eksempel invitere dem seinere i jula om det er bedre for deg.

Jeg tenker at dere må ta deres valg ut fra slik situasjonen er akkurat nå, ikke blande for mye inn hva som kunne ha vært i år og hva som kommer til å bli neste år.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 09:57   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man vil ha en rolig jul med egne barn, så får man feire hjemme hos seg selv. Jeg har ikke sansen for å diktere hvem som kan eller ikke kan komme til jul hos andre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 09:58   #35
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvis man vil ha en rolig jul med egne barn, så får man feire hjemme hos seg selv. Jeg har ikke sansen for å diktere hvem som kan eller ikke kan komme til jul hos andre.

Enig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 09:59   #36
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes det er spesielt at bare ett søsken av gangen kan feire hos foreldrene? Ville definitivt gått for feiring sammen, eller feiring alene med mann og barn.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 09:59   #37
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vet i hvert fall at jeg hadde blitt en smule overrasket og lei meg om jeg fikk beskjed om at vi ikke kunne komme til min mor for å feire jul fordi søsteren min ikke vil komme om vi er der...

Da er det nesten bedre om dere blir hjemme hos dere selv og begrunner det med at dere vil ha hjemmejul og skape egne tradisjoner som det så fint heter.

Gammel 05-12-11, 10:04   #38
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Synes ikke du kan legge føringer for hvem som skal komme hjem til dine foreldre. Ønsker ikke du å feire med din søster så får dere bli hjemme. Nå aner jeg ikke distansene her, men dere trenger jo ikke å bli lenge. Om det er bare det at søsteren din har mindre barn enn deg så synes jeg du er vanskelig, men mest sannsynlig ligger det vel mer bak enn det du sier her. Hvis du bare ønsker rolig jul så er det jo virkelig bare å bli hjemme.

Jeg kjenner at jeg er veldig glad for at vi i fjor bestemte oss for å feire jul hjemme, men at den som vil kan komme. Slik storfamilielogistikk kan bli veldig slitsomt og dårlig stemning.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 10:09   #39
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med de som sier at det virker litt rart å trekke seg fra avtalen om å feire hos dine foreldre fordi at det kommer flere.

Samtidig så forstår jeg frykten for at det kan bli litt mye og foreslår derfor vår løsning. Begrense hvor mange gaver som blir åpnet på julaften. Vi åpner bare gaver fra de som er tilstede på julaften og sparer resten til morgenen første dag. Da får vi den tradisjonelle "pakker under treet" seansen og får takket de vi faktisk er sammen med, men vi slipper å sitte i mange timer med gavene. Den eneste som saboterer er min mor som insisterer på å åpne alle sine gaver, men det er ikke hun som får flest, så det er ikke noe stort problem.

Slik er det mulig å være mange sammen på julaften uten at gavekaoset dominerer hele kvelden.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 10:20   #40
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Den eneste som saboterer er min mor som insisterer på å åpne alle sine gaver, men det er ikke hun som får flest, så det er ikke noe stort problem.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:10.