Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boksirkel klassikere?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-11, 10:09   #81
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boksirkel klassikere?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og jeg husker en teori jeg leste for en del år siden og introduserte på Modne Mødre (på NM, pre-FP), om Jane Eyre og Wuthering Heights - jeg husker ikke detaljene i den, men det var noe i retning av at alle kvinner liker en av dem (bøkene/hovedpersonene/"heltene"), og veldig få liker begge. At altså de som er veldig glad i Jane Eyre synes Wuthering Heights (og/eller Catherine) er overdramatisk og provoserende irrasjonell, mens de som er begeistret for Wuthering Heights synes at Jane Eyre (både personen og boken) er irriterende kjedelig og moraliserende.

Eg er einig i at Catherine ikkje er ein figur eg opplever som sympatisk. Men det er likevel noko fascinerande i måten ho blir skildra på. Ho er irriterande irrasjonell og samtidig liker eg henne.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 10:17   #82
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner igjen litt vel mye av den unge Divine i Catherine.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 11:35   #83
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foreslår at vi leser Oliver Twist først - frist 15. januar - og så kan vi vel lese om både Jane og Katherine etter det? Jeg har akkurat lest en biografisk roman om Bronte-familien, og den gir mye av bagrunnen for alle bøkene til Brontë-søskenene, og var rørende og opprørende lesning. Og jeg samarbeider gjerne med Bai om oppsett av bøker og rekkefølge og sånn. Kanskje vi skal ha en egen tråd for nominasjoner til lesesirkelen og sånn? Og kanskje tråden må klistres eller no'?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 11:38   #84
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva heter biografien og hvem har skrevet den, Pøbelsara?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 19:15   #85
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Jeg har hatt langvarig lesetørke, og skal prøve å benytte anledningen til å komme igang igjen. Takk til den som la ut linken om Planet eBook!

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 19:17   #86
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oliver Twist it is, og 15. januar høres greit ut som diskusjonsstart. Gleder meg til gjensynet.

Gammel 06-12-11, 19:36   #87
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Også intrisert!

Jeg har tanket opp Kindærn med Oliver Twist og en Brontë-søstre-pakke.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 19:47   #88
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har godt av å lese noen klassikere om igjen, dette er jeg med på! Kindærn min er til lading. (dessuten har den godt av et avbrekk fra all ferielektyren )

Gammel 06-12-11, 21:26   #89
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stillte jeg et dumt spørsmål, siden ingen svarer meg?

Gammel 06-12-11, 21:27   #90
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Sorterer "Sangen om den røde rubin" under klassikere? Jeg har lyst til å lese den, men vil ikke gjøre det alene.

Jeg ville i alle fall ha plassert den i den kategorien. Jeg leser den gjerne igjen.

Gammel 06-12-11, 21:28   #91
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sorterer "Sangen om den røde rubin" under klassikere? Jeg har lyst til å lese den, men vil ikke gjøre det alene.

Jeg tror det.

Jeg oppretter en ny tråd hvor man kan poste forslag til videre lesing i klassikerboksirkelen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 06-12-11, 21:29   #92
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den må da kunne gå inn på klassikerlisten? Og det er en bok jeg også har lyst til å lese.

Gammel 06-12-11, 21:32   #93
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Supert!

Gammel 06-12-11, 21:33   #94
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Enkelte her burde tatt årsstudium engelsk ved ett av universitetene, så hadde de blitt grundig impregnert når det gjelder enkelte forfattere.

Gammel 06-12-11, 21:35   #95
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Enkelte her burde tatt årsstudium engelsk ved ett av universitetene, så hadde de blitt grundig impregnert når det gjelder enkelte forfattere.

Hvem er du impregnert mot, Nera? Jeg er joi vill opg gal og elsker mye både britisk og amerikansk litteratur og kunne tenke meg et slikt årsstudium bare for moro skyld.

Gammel 06-12-11, 21:38   #96
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har et grunnfag i engelsk, og har ikke blitt impregnert. Der fikk jeg inngående kjennskap til Brontë-søstrene. Jeg tror jammen jeg har besøkt huset de bodde i og sett de bittesmå bøkene de skrev som barn!

Sist redigert av noen : 06-12-11 kl 21:46.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 21:39   #97
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg har også vært i huset deres.

Gammel 06-12-11, 21:40   #98
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært nede og rotet i bokhyllene, og funnet fram Oliver Twist. Kanskje jeg får lest den også.

Gammel 06-12-11, 21:42   #99
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

The taste of sorrow av Jude Morgan. Det er en biografisk roman.

Jeg leste også en bok i sommer som var en roman som handlet om Daphne de Maurier's og hennes forskning og forberedelser til å skrive en biografi om Branwell Brontë - Brontë-familiens eneste sønn.

Daphne de Maurier har jo skrevet Rebecca, som jammen er en klassiker den også, forresten.

Gammel 06-12-11, 21:43   #100
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Jeg har forresten lest Jane Eyre så mange ganger gjennom livet at det minst må tilsvare et årsstudium i engelsk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.