Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvordan pimpe opp en delfiakake?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-11, 12:01   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan pimpe opp en delfiakake?

Jeg har en pakke delfiafett som jeg gjerne skulle brukt, og tenker dermed å lage delfiakake. Det er en kake jeg har gode barndomsminner fra, men noe sier meg at den trenger litt pimping for å gjøre den mer attraktiv for min nå 30 år eldre gane.

Hva kan jeg ha i den for å gjøre den bedre? Nøtter? Annen, bedre kjeks? Hva bruker jeg i stedet for de ekle geletoppene? Krydder?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 12:09   #2
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan pimpe opp en delfiakake?

Vel - den mest eksotiske delfiakaken jeg har fått servert, bestod av en sjokoladeglasert fiskepudding, med geletopper på, og var hevn fra forrige familiesamling, da kaken bestod av skumgummi med sjokoladetrekk og geletopper.

Men det var kanskje ikke akkurat det du var ute etter?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 12:12   #3
Manitoba
Passiv

Standard

Sist redigert av Manitoba : 10-04-12 kl 21:20. Årsak: Nå med lenke
  Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 12:14   #4
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Marsipan gjør seg. Nøtter hørtes ut som en god ide, men blir kanskje vanskelig når man skal skjære tynne skiver?

Gammel 07-12-11, 12:16   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Konjakk, seigmenn (mye bedre enn geletopper), pekan- og pistasj-nøtter og marispan, selvsagt. Nam!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 12:23   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Vel - den mest eksotiske delfiakaken jeg har fått servert, bestod av en sjokoladeglasert fiskepudding, med geletopper på, og var hevn fra forrige familiesamling, da kaken bestod av skumgummi med sjokoladetrekk og geletopper.

Men det var kanskje ikke akkurat det du var ute etter?

Kanskje ikke helt. Men takk for grøsset. Smakte noen på puddingen?

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Viestad har en oppskrift på Delfiakake med appelsinsmak. Jeg lurer også på om han hadde noe alkoholholdig i den - kanskje konjakk? Selv foretrekker jeg den klassiske varianten med Per-kjeks, seigmenn og marsipan.

http://www.dagbladet.no/magasinet/20...13/386011.html

Klassisk med marispan og seigmenn? Det har aldri jeg smakt. Men seigmenn er jo mye bedre enn de kjipe geletoppene. Takk for link, appelsinsmak tror jeg kan gjøre den litt friskere ja.

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Konjakk, seigmenn (mye bedre enn geletopper), pekan- og pistasj-nøtter og marispan, selvsagt. Nam!

Pekannøtter kan aldri bli feil. Kanskje litt rom? Jeg er ikke så glad i konjakk. Tikidelfia!

Gammel 07-12-11, 12:46   #7
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Det viktigste er å bruke en virkelig god sjokolade syns jeg.
Og en gooood marsipan.
Jeg tror en cuba inni hadde gjort seg. Fyllet især.
Jeg bruker marsipan, god kjeks, geletopper (fordi jeg liker det) og valnøtter.

Gammel 07-12-11, 13:03   #8
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager min med kjeks, marsipan, nougat og hakkede hasselnøtter.

Jeg har også laget den med popcorn (ikke like bra, men det så kult ut når den ble skåret), marshmallows i stedet for marsipan - da uten nougat og hasselnøtter riktignok (jeg var den eneste som likte den og ingen var enig med meg i at det bare var en diger s'mores ), med honeycomb i stedet for marsipan (den var det også bare jeg som likte), med gelebjørner (meh), med pistasjnøtter i stedet for hasselnøtter (nam), med rice crispies (så der) og med pretzels i stedet for kjeks (det fungerte ganske bra, men det ble jo ikke et lag på samme måte som med kjeks).

Gammel 07-12-11, 13:05   #9
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nøkkelen til å få en spisbar delfiakake er å bruke smør istedenfor delfiafett. Men det er vel ikke mulig å oppdrive i disse dager.

Gammel 07-12-11, 13:17   #10
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En pakke delfiafett til tre egg og fire plater kokesjokolade. En ts vaniljesukker, 3 ss sukker.
Har to lag med per-kjeks og ett lag i midten med troikasjokolade(legger hel på) og snickers sjokolade skjært i lik tykkese som troikaen er høy. Geletopper på toppen.
Kanskje ikke helt pimping, men slik er verdens beste delfiakake.

Gammel 07-12-11, 13:31   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg kan ikke alge med smør når det er den pakka med delfiafett jeg skal bli kvitt. Men kanskje det er godt med noe litt salt ja. Jeg tror jeg konkluderer med at det mest er godt i en delfiakake. Kanskje jeg skal bli kvitt marshmallowsene våre også.

Gammel 07-12-11, 13:33   #12
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Hakkede seigmenn gir en helt annen opplevelse enn de kiipe gelètoppene, ja.

Gammel 07-12-11, 13:37   #13
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Lag fuglemat av delfiafettet.

Gammel 07-12-11, 13:42   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Drit i fuglene, jeg vil ha fett godis selv!

Gammel 07-12-11, 13:43   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Gresskarkjerner eller andre salte nøtter. Kan aldri bli feil.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 13:43   #16
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Standard

Fordi det er fett.

Gammel 07-12-11, 13:45   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Delfiakake er ikke favoritten min, men jeg tror den kan gjøres bedre ved å stappe den mest mulig med gode ting. Det er kjedelig når det er langt mellom snacksen der. Jeg syns geletopper er mye bedre enn seigmenn, men det må være sånne store myke gelefrukter og ikke de små. Seigmenn blir for harde og seige i kaka syns jeg.

I julenummeret av Tara Smak er det en oppskrift på en italiensk kake som er laget litt etter samme prinsipp som Delfiakake, men som ser mye lettere og bedre ut. Det er ikke Delfiafett i den, da.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 13:57   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jamie hadde en gang en oppskrift på nødsjokoladekake, som jeg husker som en delfiakake-aktig greie stappet med mye godt. Men jeg finner ikke igjen oppskriften.

Gammel 07-12-11, 14:04   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager delfiakake med kjeks og marsipan, og med geletopper bare på toppen (ikke inni kaka slik noen kolleger påstår at det skal være).

Når jeg leste denne tråden begynte jeg å lure på om jeg vil ha Ritz-kjeks i kaka istedenfor de kjeksene jeg har pleid å bruke (tror det er Per). Jeg blir bare litt usikker på hvordan det fungerer med marsipanen.

Gammel 07-12-11, 14:06   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åhåhå! Her var det mye godt. Jeg tror delfiakake á la FP blir eneste julebakst i år. (Kan man kalle det bakst hvis det ikke har vært i ovnen? ) Etter å ha blitt grundig inspirert av denne tråden, er planen nougat, marsipan, seigmenn, pecan- og pistasjnøtter, og salte kjeks istedet for Per-kjeks - Ritz må da funke bra?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:32.