Sv: Spinoff: Behovet for noe åndelig
Jeg har ikke noe forhold til ritualene du forteller om og det virker naturligvis latterlig når man hører om det på denne måten.
"The Secret" er tabloidversjonen av noe jeg kjenner med alt som er at stemmer. Det er lett å le av The Secret også, selvfølgelig. Prinsippene blir så enkle og naive og materialistiske og pussige. Bak ligger tanker og tro som man kan finne i uttrykk for menneskers tanker gjennom alle tider.
Den åndelige dimensjonen er helt essensielt i min tilværelse. Jeg er ikke oppdratt i et religiøst hjem - det har bare alltid vært en selvfølge for meg at vi er del av noe større enn det vi kan se og ta på. Det har aldri handlet om "trøst", noe som ser ut til å være trumfkortet for å ha et nedlatende syn på religiøse mennesker. Det virker bare uendelig mye mer absurd for meg at alt sammen har utviklet seg på et så imponerende vis helt randomly enn at det finnes en guddommelig kraft. At døden skulle være den endelige slutten er også langt mindre logisk for meg enn at det bare er overgangen til noe annet. Jeg tror vi lever mange liv - på samme måten som en tulipanløk får nye blomster hvert år. Mening, glede og utvikling er hovedfokuset i mitt livssyn.
For meg bare er den åndelige dimensjonen der. Og den er en viktig del av hele balansen min som menneske - det fysiske, det psykiske og det sjelelige.
Om jeg skal kalle meg noe, vil "holist" være en god betegnelse. Men det er et begrep mange ikke har et forhold til, så religiøs humansist fungerer også.
Jeg har aldri skjønt ateistenes slagord om at man tror på et liv før døden, ikke etter. Hvorfor skulle det være enten eller? Aldri er jeg mer tilstedeværende i eget liv her og nå enn i perioder hvor jeg gjør nok rom for den åndelige delen av tilværelsen.
Sist redigert av Pebbles : 14-12-11 kl 21:12.
|