Sv: Uventede vennegaver
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Når det er ti venner som skal ha gave til 50 kroner, så blir det jo ikke en ubetydelig sum. I alle fall ikke når den dumpes på toppen av alle andre desember-utgifter.
Og jeg tenker litt på at det er greit for meg å si at "jeg gir en gave som koster det jeg er villig til å betale for den", og likevel gå med høyt hevet hode. Det er ikke like litt for et barn, nødvendigvis. Det er greit at det er tanken som teller, men jeg ville likevel synes det var litt kjipt å la mitt barn være den som gir vesentlig billigere enn alle de andre. Da synes jeg det er mye bedre å lage en avtale mellom foreldrene og gjøre det likt.
Det er klart at foreldrene kan bli enige, men jeg hadde nok blitt litt satt ut om noen kom til meg å sa at de helst ikke ville få gaver eller at gavene skal koste det og det. Barn skal også lære at det er tanken som teller. Jeg mener at vi faktisk er litt overbeskyttende om vi skal drive å passe på at alle gaver koster like mye osv.
Ungene må nå være ganske store før de begynner å tenke på priser også. Frøkna her på seks har i hvert fall ikke anelse om hva ting koster. Jeg håper virkelig ikke hun kommer til å begynne å sammenligne gaver og gavenes verdi. Jeg hadde ei venninne i skoledagene som alltid telte over gavene hun fikk og regnet ut om hun hadde gått i pluss eller minus hvert år. Det er bare trist synes jeg.