Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Tilpasser dun seg varmebehovet?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-11, 16:44   #1
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilpasser dun seg varmebehovet?

Jeg har kjøpt meg dunkåpe, som jeg tenkte skulle holde meg sånn noenlunde varm i kalde Nittedalsvintere. Men så brukte jeg den over en tynn kjole en kveld her i åtte varmegrader, og den føltes ikke for varm. Betyr det at den er altfor tynn, eller betyr det at dun oppfører seg litt som ull og er så varm som man trenger at den er?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 17:08   #2
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.031
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilpasser dun seg varmebehovet?

Til en viss grad ja. Dunet "blåser" seg opp når det blir kaldere og da blir dunfibrene tettere som igjen gir bedre isolasjon. Er det varmere i været har man ikke denne effekten. Når det er sagt kommer isolasjonsevnen også an på duntettheten i jakken (cuin) i utgangspunktet og hvor små lommene dunet ligger i er. Jo høyere antall cuin jo varmere jakker, små lommer med tettpakket dun er varmere enn større lommer osv.

Det er forresten helt uaktuellt å ha det komfortabelt i min CG i 8 plussgrader, men jeg er like varm med samme mengde klær under i 2 plussgrader som i 8 minus, så den regulerer jo, bare at den er bedre jo kaldere det blir og helt ubrukelig når det er "varmt".

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 17:32   #3
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilpasser dun seg varmebehovet?

Jeg kan bruke min dunjakke i 8 pluss, men da må jeg kun ha single under og sitte helt rolig. Skal jeg bevege meg så må det være noen minus for at jeg skal syns det er behagelig. Jeg er egentlig veldig frossen, men dunjakka mi er varm. Den var perfekt i fjor vinter.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 18:09   #4
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilpasser dun seg varmebehovet?

Bergansjakken min kan jeg godt bruke i noen få plussgrader. NF jakken derimot blir da for varm.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 18:22   #5
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilpasser dun seg varmebehovet?

Kåpen har 600 i "fill power", men det hjelper jo ikke dersom det er lite av det. Den skulle ha comfort zone på kaldere enn 20 blå. Jaja, jeg har plass til tykk ullgenser under. Nå hadde jeg en kortermet viskosekjole og beveget meg ikke nevneverdig.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 19:15   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.486
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilpasser dun seg varmebehovet?

600 er blant det minste man får dunjakker i, og jeg vil ikke tro den holder til de kaldeste dagene. Min Norrøna har 800, men jeg må ha ull under når det er som kaldest.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 19:20   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilpasser dun seg varmebehovet?

Jeg vet ikke hva det er i min North Face dunparkas, men den bruker jeg ikke når det er plussgrader, ihvertfall ikke mer enn 2-3. Har aldri mye under, er alltid varm i den.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 20:12   #8
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.624
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tilpasser dun seg varmebehovet?

[quote=trøtt;3082181]Jeg kan bruke min dunjakke i 8 pluss, men da må jeg kun ha single under og sitte helt rolig. quote]

Bedre med single enn gifte om du skal ha dem under kåpa, ja.

Hva slags merke er det, Acsa? Tenker på å kjøpe meg dunkåpe jeg også, og jeg vil gjerne ha noe som tåler mange kuldegrader - det er surt og kaldt å vente på bussen.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 20:28   #9
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilpasser dun seg varmebehovet?

Her er 600 blant det øverste, dette var en av de absolutt varmeste kåpene jeg fant i min størrelse.

celebelen, dette er fra Lands End. Etter å ha debattert lenge med meg selv, ingling og MsM endte jeg på mørkelilla i stedet for vinrød. Det er 40% rabatt og gratis porto hjem til meg et par dager nå, forresten. Veldig behagelig, men altså muligens ikke fullt så varm som den burde være.

__________________
2001&2005

Sist redigert av Acsa : 16-12-11 kl 20:34.
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 10:08   #10
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilpasser dun seg varmebehovet?

[quote=celebelen;3082302]

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg kan bruke min dunjakke i 8 pluss, men da må jeg kun ha single under og sitte helt rolig. quote]

Bedre med single enn gifte om du skal ha dem under kåpa, ja.



__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no