Sv: Hjelp! Vi skal kanskje kjøpe hus
Jeg ville droppet dette huset med mindre dere elsker å rehabilitere og pusse opp. Her må alt tas innen noen år, og det vil bli dyrt.
Dreneringen vil jeg tro er fra byggeår, og da kan du regne med at den ikke virker lenger. Altså må dere ta med i beregningen at det må graves opp rundt huset for å drenere på nytt og for å lage fall bort fra ytterveggene.
Det kan også være at taket må skiftes ut. En del av taket er uisolert, det høres veldig lite lurt ut. Vinduene er 2-lags, bør skiftes til bedre vinduer med bedre isolasjon. Krypkjeller er heller ikke en vinner - veldig lett at det er fuktig og muggent der, og det kan være vanskelig å gjøre noe med hvis det er fuktig grunn eller tilsig av vann.
Ellers tenker jeg på at huset kan være kaldt hvis det ikke er rehabilitert skikkelig siden byggeåret. Det ble bygget med lite isolasjon i gulv, vegger og tak på den tiden, og det kan vel bli ganske hustrig innendørs da. Og strømregning deretter. Og hva med elektrisk anlegg, er dette skiftet?
Jeg er nok ikke veldig optimistisk på dette husets vegne, men du ville ha en pekepinn på hvilke vanskeligheter dere kan støte på. Det er nok en del.