Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Espresso - Hvilken smak anbefaler dere?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-11, 11:40   #1
KaffeKongen
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2011
KaffeKongen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Espresso - Hvilken smak anbefaler dere?

Jeg har nettopp kjøpt meg en Espressomaskin på Elkjøp som heter Espresso Tallissime F320 og ser jo nå at jeg må bestille kapsler via nettsiden til nespresso.

Problemet er at det er 16stk. smaker å velge mellom og jeg har ingen anelse om hva som passer meg av disse. Hadde sett for meg at jeg kunne holdt meg til feks. fire smaker.

Jeg og min samboer kommer nok til å drikke mest store kopper med steamet melk (Latte?) og det er i utgangspunktet litt sterk kaffe vi liker fra før. (Moccamaster).

Jeg ser jo at kapslene på hjemmesiden dems har en styrkeannvisning fra 1-10, men det hjelper jo lite når man ikke vet hvor sterk en 10'er er.

Men jeg har liksom for meg at verdi 3 blir for lavt.

Setter veldig pris på innspill fra dere her inne, og fortell også mer enn gjerne hvor mange smaker dere holder dere til og generelt litt tips og tricks rundt selve prosessen

Hilsen en sylfersk espressoelsker

KaffeKongen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 10:50   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Espresso - Hvilken smak annbefaler dere?

Jeg søkte litt fordi jeg lurte litt på det samme, men ser du ikke har fått svar.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 11:00   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Roma og Ristretto trenger du i hvert fall.

Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 11:17   #4
Trollet
Aktiv

Trollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
Trollet er litt kulTrollet er litt kul
Standard

Arpeggio og Roma er mine deisdert favoritter!
Sambo liker Cosi best.

Vivanto, Capriccio og Volluto blir vi aldri kvitt for det er det ingen som drikker...

Trollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 14:06   #5
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Lilla og svart. Grønn lungo er god synes jeg. Og så bruker vi en bronsjefarget, en med litt rosa skjær i og en i samme serie som har en dus farge.

Gammel 26-12-11, 23:33   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Espresso - Hvilken smak anbefaler dere?

Jepp, da har også kaffenovisen fått seg maskin.

Jeg liker egentlig ikke kaffe så godt, men liker med steamet melk og litt sukker. Eller sjokoladesaus.

Hvilke kapsler trenger jeg?

Og hva serverer jeg svigermor som liker helst vanlig svart kaffe a la kaffetrakteren?

Jeg har forresten bestilt 250 kaplser i en starterpakke. Regner med det er litt av hvert der, men trenger en anbefaling om hva jeg bruker til hvilken sort kaffe. Og bruker jeg den lille koppen eller den store koppen (knappen).

Jeg har citiz&milk.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 00:16   #7
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Det er jo litt smak og behag. Jeg liker best den lilla og den svarte til kaffe latte. Mannen liker best den rosa til vanlig kaffe, stor kopp. Du kan stille vannmengden til koppen. Vi har ikke gjort det, for han synes det er perfekt med den store koppen, som fyller en liten (pen)kaffekopp. For de som liker best vanlig trakterkaffe har jeg funnet ut at det er best å trykke en gang på stor kopp og en gang på liten med samme kapsel. Det fyller et lite krus. De liker best den blå lungovarianten. Jeg, som egentlig ikke liker vanlig kaffe, har funnet ut at den brune cosi faktisk er god.

Liker også: gull, lys gull, brun roma og de røde.
Det er vel ingen vi ikke liker...

Gammel 27-12-11, 00:30   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir fullstendig hyper og får uro-tendenser av den svarte med styrke 10. Mannen har det også sånn. Det er ubehagelig og jeg skjønner ikke hvorfor, for det er jo ikke snakk om koffeinmengde. Men vi har opplevd det flere gsnger.

Gammel 27-12-11, 00:47   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan en kapsel brukes flere ganger? F.eks dersom man trykker på den lille koppen?

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 01:12   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Kan en kapsel brukes flere ganger? F.eks dersom man trykker på den lille koppen?

Tja. Dersom du liker lysebrunt skvip. Vi har gjort det flere gsnger. Ved uhell, vel å merke.

Gammel 27-12-11, 13:44   #11
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Joda, jeg trykker på den kaffen med stor kopp med melk først og trykker på liten kaffe på nytt. Så blir det litt mer kaffe i samme mengde melk.
Synes det går helt fint, jeg. Kaffen blir akkurat passe sterk.

Gammel 27-12-11, 13:47   #12
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Joda, jeg trykker på den kaffen med stor kopp med melk først og trykker på liten kaffe på nytt. Så blir det litt mer kaffe i samme mengde melk.
Synes det går helt fint, jeg. Kaffen blir akkurat passe sterk.

Gammel 27-12-11, 22:27   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Fins det en kaffemaskin (utenom dolce gusto og desslike) man kan lage kakao med? Hørte i dag om en maskin som var bedre enn nespresso sin som laget kakao. Hva heter den? (dersom det er tilfelle.)

Gammel 28-12-11, 00:23   #14
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Standard

Vi lager kakao med nespressomaskinen. Dvs melka blandet med o´boy. Vannet som skulle vært kaffe går i en annen kopp.

(og til SS, jeg er nok ikke så kresen på kaffen. Liker enkel latte best, så om den blir litt svak gjør ikke noe).

Gammel 28-12-11, 00:25   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av M@M, her.

Vi lager kakao med nespressomaskinen. Dvs melka blandet med o´boy. Vannet som skulle vært kaffe går i en annen kopp.

(og til SS, jeg er nok ikke så kresen på kaffen. Liker enkel latte best, så om den blir litt svak gjør ikke noe).

Jo, men det jeg hørte om gjaldt kapsler med kakao. Det kan man vel ikke ha i en nespresso? Men i hvilke andre, bortsett fra dolce gusto?

Gammel 28-12-11, 04:23   #16
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker Rosabaya de Colombia til vanlig kaffe, og Vivalto Lungo til latte.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 10:42   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Du kan lage kakao på Tassimo og Senseo hvertfall. Hvordan kaffekvaliteten er på dem aner jeg ikke.

Men er ikke det maskiner som bruker melkepulverbaserte kapsler?

Gammel 28-12-11, 13:18   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men er ikke det maskiner som bruker melkepulverbaserte kapsler?

Jupp.
Mine foreldre fikk Tassimo til jul, men det var utsolgt for kakao-kapsler så den fikk vi ikke testet.
For øvrig Freia som leverer kakao-kapslene til Tassimo, kaffen er fra Gevalia.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.