Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Nyttårsdessert

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-11, 22:53   #21
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nyttårsdessert

Jeg har lett byen rundt etter sitronsorbet.

Jeg sksl lage det vanlige: Gele med jordbær. Geleen er laget av prosecco og det bobler derfor i munnen når man spiser. I tillegg ser den rasende festlig ut. Serveres i fine glass, enkeltporsjoner.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 23:02   #22
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har lett byen rundt etter sitronsorbet.

Jeg sksl lage det vanlige: Gele med jordbær. Geleen er laget av prosecco og det bobler derfor i munnen når man spiser. I tillegg ser den rasende festlig ut. Serveres i fine glass, enkeltporsjoner.

Hørtes godt ut
Oppskrift?

Gammel 29-12-11, 23:07   #23
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Hørtes godt ut
Oppskrift?

Ja men den står i en jamie-kokebok og jeg er på iPhone. Du kan sikkert Google litt men hvis ikke sksl jeg finne den. Minn meg på det!
Jeg har teflonhjerne. Den inneholder prosecco, hylleblomstsaft (fås på IKEA), gelatin, bær. Husker ikke mengdene i hodet. Funker like godt med cider. Blir også mer barnevennlig.

Gammel 29-12-11, 23:13   #24
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Her var den! Lett å finne:

http://www.jamieoliver.com/recipes/f...prosecco-jelly

Min ser mye kulere ut. Serverer i glass. Bruker bare jordbær delt i to. Bruker også ofte eplecider.

Gammel 29-12-11, 23:14   #25
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her var den! Lett å finne:

http://www.jamieoliver.com/recipes/f...prosecco-jelly

Min ser mye kulere ut. Serverer i glass. Bruker bare jordbær delt i to. Bruker også ofte eplecider.

Takk, den skal jeg prøve

Gammel 29-12-11, 23:16   #26
amanas

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Mannfolket har bestemt, i år blir det flytende sjokoladekake med is.

Gammel 29-12-11, 23:16   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jøss for en innviklet oppfkrift. Enklere på norsk. Hva er en "punnet"?

Gammel 29-12-11, 23:45   #28
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jøss for en innviklet oppfkrift. Enklere på norsk. Hva er en "punnet"?

en kurv

Gammel 29-12-11, 23:46   #29
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Hjemmelaget riskrem og jordbærsaus etter pinnekjøtt her.

Gammel 29-12-11, 23:52   #30
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Utrop

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

en kurv

Det må være en liten kurv. Det skal være åtte i oppskriften.

Gammel 30-12-11, 00:09   #31
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg skal lage Tiramisu.

Oppskrift?

Gammel 30-12-11, 00:12   #32
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Oppskrift?

Klart! Nyydelig.

6 Porsjoner.

2 eggehviter
4 eggeplommer
150 gr melis
400 g mascarponeost
200 g savoyardi- kjeks (Ladyfingers)
Ca 3 dl sterk brygget kaffe (espresso) avkjølt, tilsatt litt Tia Maria og Cognac eller Amaretto likør.
Revet mørk sjokolade
Kakaopulver til å sikte over

Stivpisk eggehviter i en bolle. Pisk eggeplommer og melis i en annen bolle til det er lyst og luftig. Vend inn mascarpone og deretter eggehviten.Legg et lag ladyfingers i en dyp rektangulær form og pensle dem med kaffeblandingen, legg et lag mascarponekrem over og dryss litt revet sjokolade over. Fortsett å legge ingrediensene lagvis til alt er brukt opp, avslutt med et lag mascarponekrem.
Bruk en form sånn at du får 3 lag med kjeks.
Sikt kakao over og la desserten stå i kjøleskap i ca 3 timer, eller over natta.

Gammel 30-12-11, 00:20   #33
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Her er min modifiserte jamie-oppskrift:

Sett vinen kaldt. Evt eplecider.
Finn kule glass. Skjær jordbær i to og legg i. Ikke fullt, 1/3 kanskje. Sett glassene kAldt.
G
Legg fire gelatinplater i vann, klem ut og hell av vann etterpå. Bland gelatin med 1 1/2 dl hylleblomstsaft. (ikke hyllebær!). Varm opp sakte i vannbad. Rør. Avkjøl litt.

Ta ut vin og glass. Alt må være kaldt pga boblene. Hell 4 dl vin i hylleblomstblandingen. Hell alt i glass. Sett kaldt.

Det blir utrolig kult! Og det fuzzer i hele munnen når man spiser.

Jeg bruker ikke sukker. Det blir søtt nok, særlig med cider.

Vær varsom med andre bær enn friske jordbær. De farger fort av i hele greia. Det er ikke lekkert. Jeg bruker en pk jordbær til alle glassene.

Gammel 30-12-11, 00:25   #34
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Her har ungene bestilt "sunnmørsgodt" lagvis med frosne bær, knust marengs og krem/vaniljekrem blandet. Veldig friskt og godt

Gammel 30-12-11, 00:49   #35
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Vi pleier alltid å ha Dronning Maud pudding/fromasj til dessert på nyttårsaften. Med masse sjokolade mellom lagene.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 01:05   #36
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

*abonnerer* I fjor lagde jeg blomsterpotter med is og oreokjeks - en suksess - men i år vil jeg finne på noe annet.

Åh den så god ut,uten om isen da Jeg liker ikke is men kunne ha laget til ungene men det kan jeg ikke pga at turbo tåler ikke sukker-fruktose og finnes ikke dots eller oreo uten fruktose

Vi skal til et vennepar og vi blir 4 eller 6 voksne og 4 unger,og har null ide hva jeg skal ta med som er uten sukker-fruktose og laktosefri.
Is utgår for alt som finnes nå i isdisker er fulle av fruktose-sukker.

De få gangene i året vi skal ha dessert så bruker jeg å mikse i hop gele og vaniljesaus som er uten sukker,men det finner jeg ikke mere i butikken,verken gele eller vaniljesausen og vi er fri i skapet så da er jeg like langt.

Så blir nok dessert fri nyttårsaften

Sist redigert av Honda : 30-12-11 kl 01:39.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 01:33   #37
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Kan du ikkje lage vaniljesausen sjølv då Honda ? Eller er det heile dessert tingen som er problemet ?

Gammel 30-12-11, 01:39   #38
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Kan du ikkje lage vaniljesausen sjølv då Honda ? Eller er det heile dessert tingen som er problemet ?

Lage selv?

jeg kan skru bil,snekre og diverse annet med kokk eller konditor er jeg ikke. Skulle ha vært mann ikke dame Etter å ha prøvd diverse kaker uten sukker gang på gang så kan jeg med hånden på hjerte si at jeg er ikke noe baker eller konditor

Er hele desserten som er problemet,vet ikke hva jeg skal lage og har null ide hvordan man lager vaniljesaus selv

Og hadde man fått tak i gele og sånt så hadde det vært ok til ungene men hva skal vi voksne spise da?
for den voksne må og være fruktose-sukker og laktosefri da jeg heller ikke tåler sukker så godt i tilegg til melka, og den ene kanskje gjesten tåler lite lite sukker og fruktose som turbo

Gammel 30-12-11, 01:46   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Honda: hva med en enkel melkefri hjemmelaget is søtet med det søtstoffet Turbo tåler? Jeg bruker sukker/melis da, men lager ofte iskrem av tofu og/eller soya- eller rismelk etc.

Gammel 30-12-11, 01:54   #40
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Honda: hva med en enkel melkefri hjemmelaget is søtet med det søtstoffet Turbo tåler? Jeg bruker sukker/melis da, men lager ofte iskrem av tofu og/eller soya- eller rismelk etc.

g jeg spiser ikke is så den trenger ikke være melkefri.men hva skal man liksom smaktilsette isen med når man ikke kan ha bær i?

Hadde han bare ikke tålt sukker så hadde hele greia vært ok,men når alt fruktisen i tiellegg,jeg begynner å bli små rar, derfor jeg kanskje virkelig litt sur/gretten/fiendlig.
For jeg er lei av å bake tng å misslykkes.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.