|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: [Avsporing] Er foie gras PK på FP?Jeg liker ikke lever, så dermed er det enkelt å boikotte fois gras.
![]() |
#42 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Avsporing] Er foie gras PK på FP?Matsnobberi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
kamerat
|
![]() Sv: [Avsporing] Er foie gras PK på FP?
Men hva mener du med det? At folk egentlig ikke synes det er godt?
![]() |
#45 |
|
![]() Sv: [Avsporing] Er foie gras PK på FP?Jeg vet ikke om det smaker godt, for jeg har aldri smakt. Kommer heller aldri til å smake. Blir litt sur jeg, når jeg tenker på hva disse fuglene må gjennomgå for at noen skal fråtse.
![]() |
#46 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: [Avsporing] Er foie gras PK på FP?Jeg synes også gjessene blir behandlet under enhver kritikk, men samtidig spiser jeg masse annet kjøtt der dyrene neppe blir behandlet særlig bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Flawsome
Det tror jeg godt er tilfelle for enkelte, men det var ikke det jeg tenkte på i første omgang. Jeg synes det er snobbete, blant annet, å bruke fryktelig mye penger på noe som er produsert ved å plage fugler. (Og så gidder jeg ikke å gå inn i en diskusjon hvorvidt fuglene plages eller ei, men etter det jeg har skjønt, har de det ikke godt, og det er det jeg tar utgangspunkt i.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
kamerat
|
![]() Sv: [Avsporing] Er foie gras PK på FP?Jeg kan godt skjønne at man synes det er slemt, altså, for det er jeg tilbøyelig til å mene selv også. Men snobbete? Jeg lurer alltid litt på hva det betyr. Veldig opptatt av mat og stadig på jakt etter nye smaker, lidenskapelig betatt av visse smaker? Da er jeg matsnobbete, og stolt av det. Spiser ting man egentlig ikke liker, bare fordi det er dyrt og fordi man vil vise seg? Da er jeg det definitivt ikke.
![]() |
#49 |
Peppy!
|
Men det er jo hele essensen i utsagnet ditt! Du synes det er snobbete blant annet fordi det er dyreplageri, og da bør du vel samtidig være åpen for innspill på at det kanskje ikke er tilfelle? |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Flawsome
Jeg er tilbøyelig til å tro at noen gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Flawsome
Det har jeg ikke nektet for, og jeg hører også gjerne andres synspunkter selv om jeg ikke føler meg kompetent til å diskutere temaet inngående. Og om noen med sikkerhet kan vise til at fuglene ikke plages, kan jeg godt trekke utsagnet mitt tilbake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Metallica!!
|
Jeg våger en påstand om at få som har sett den tvangsforingen ikke mener det er mishandling altså. Og det at eksempelvis så mange spiserør blir revet over i prosessen, eller perforerte magesekker, så sier det seg selv at dette er ikke noen snill måte å produsere på.
![]() |
#53 |
Ekvilist
|
![]() Sv: [Avsporing] Er foie gras PK på FP?Jeg har aldri noen sinne hørt noe om at foie gras er fy. Er det allmennkunnskap?
![]() |
#54 |
Metallica!!
|
Det har vært veldig mye om det både på tv og i aviser i alle fall. Ja og på nett.
![]() |
#55 |
kamerat
|
![]() Sv: [Avsporing] Er foie gras PK på FP?Det er jo ganske varierte meninger om foie gras-produksjon, og også ganske forskjellige måter å gjøre det på. Noen produsenter er helt klart verre enn andre. Uansett, det er tvangsforing, og jeg vil tro de færreste synes det er helt uproblematisk. Akkurat hvor ille det er, er det ikke enighet om (Wikipedia-artikkelen gir jo en viss oversikt over standpunktene), men jeg er tilbøyelig til å tro at det ikke er verre enn f.eks. burhønshold (som også er skrekkelig, men som er blitt akseptert i mye større omfang).
![]() |
#56 |
Så stor, den lille lykken
|
![]() Sv: [Avsporing] Er foie gras PK på FP?Har aldri smakt foie gras og har ingen planer om å gjøre det heller, men om noen inviterte ville jeg sikkert ikke ha hatt prinsipielle innvendinger mot menyen.
![]() |
#57 |
Yes, we can!!
|
Viestad reiste, så og fant ut at det ikke var så verst. http://ipad.dagbladet.no/2011/10/07/...rift/18494006/
![]() |
#59 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: [Avsporing] Er foie gras PK på FP?Jeg har faktisk ikke smakt foie gras og holder meg unna det fordi jeg har for store problemer med hvordan det blir produsert. Jeg ser sammenlikningen med burhøns, men kjøper bare økologiske egg og prøver også å få høner/kylling fra gode produsenter. Det er bare det at det er vanskeligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Avsporing] Er foie gras PK på FP?Aldri smakt det og kommer neppe til å gjøre det siden jeg ikke liker lever av noe slag, men jeg føler ikke at jeg kan påberope meg å argumentere med dyremishandlingsaspektet i og med at jeg glatt kjøper kyllingfilet fra Sverige, selv etter å ha sett en dokumentar om hvordan de "boler" opp kyllingene slik at filetene skal bli størst mulig og fuglen tyngst mulig.
![]() |
|
|