|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
| Se resultatene: Korleis handterer du matrester? | |||
| Det meste står framme. |
|
2 | 1,32% |
| Det meste står framme, men blir satt kaldt før leggetid |
|
5 | 3,29% |
| Er nøye på enkelte matvarer, men andre varer kan stå framme til leggetid |
|
12 | 7,89% |
| Set det meste i kjøleskapet etter nokre timar |
|
8 | 5,26% |
| Set det meste i kjøleskapet etter nokre timar, men ikkje tørre kaker, boller el.l. |
|
54 | 35,53% |
| Ryddar raskt opp etter måltid og set alt i kjøleskapet, unntatt tørre kaker, boller el.l |
|
63 | 41,45% |
| Set alt i kjøleskapet umiddelbart! |
|
5 | 3,29% |
| Alt i kjøleskapet, alltid, brød inkludert! |
|
3 | 1,97% |
| Deltakere: 152. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å lagre mat på benkenMat som har vært varm, vert kjølt ned og satt i kjøleskap/ fryser. "Tørre kaker" kan stå på benken, men kaker med ost/krem går i kjøleskapet. Her er det kun nugatti og panøttsmør som står i skapet etter opning, mens alt anna hamner i kjøleskapet.
|
|
|
#23 |
|
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å lagre mat på benkenAlt som skal oppbevares kaldt går i kjøleskapet så fort det er noenlunde nedkjølt. Tørrvarer lagres i dertil egnede beholdere i skuff/evt. på benken.
|
|
|
#24 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Å lagre mat på benkenRart du nevner dette nå, jeg leste akkurat dette.
Her står maten fremme til den er avkjølt, men så går den i kjøleskapet.
|
|
|
#25 |
|
Fortynnet
|
Sv: Å lagre mat på benkenRis-bakterien: |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Å lagre mat på benken
Lurt for maten som er varm, men ikke for kjøleskapet eller fryseren og det som er inni der! |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å lagre mat på benkenJeg svarte at jeg stort sett setter alt inn i kjøleskapet raskt, men det har nok hendt at det har blitt stående noe lenger.
|
|
|
|
#30 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: Å lagre mat på benkenHer avkjøles det, og settes kaldt. Enten i kjøleskapet, eller på boden nå på vinteren. Der er det like kaldt eller kaldere enn i kjøleskapet.
|
|
|
#32 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er bare tull ja mener jeg. Jeg har jobbet på pizzaresturant og f.eks pizzasaus får utrolig fort mugg på seg selv om det står i kjøleskap med plastfolie over. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Muggsporene kan komme fra skjea som øste opp i bollen eller selve bollen. Dersom pizzasausen fortsatt er i kaserollen med lokk på og det ikke er puttet noe oppi bør det gå lenger tid før det mugner. Ikke at jeg hadde satt det på benken uansett, altså.
|
|
|
#34 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Å lagre mat på benkenDet avkjøles og settes i kjøleskap.
|
|
|
#35 |
|
|
Joa, men jeg setter det som sagt ikke inn før det er noenlunde avkjølt. Det blir det jo veldig fort når vi er ferdige med å spise. Så "litt for varmt" betyr bare at det ikke er helt kaldt, ikke at det er kokvarmt. Er det greit da?
|
|
|
|
#36 |
|
Curlingkone
|
Sv: Å lagre mat på benkenMaten spises ikke dagen etter her i huset nei. Men hos svigers er det vanlig ja. Og mannen min er sånn ang ketshup og diverse at han gjerne setter det i skapet. Dvs ikke nå lenger, men da vi møttes.
|
|
|
#37 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jeg hadde nok spist pizzarestene fortsatt, om de sto der. Men jeg har en mann som er litt mer nøye på å sette mat kjølig. (Det var han som sendte meg lenken.) Heldigvis er jeg glad i kjøleskapskald pizza dagen etter/derpå også.
|
|
|
#38 |
|
|
Sv: Å lagre mat på benkenEg set aldri varm mat rett i kjøleskapet. Som regel er det passe kaldt når lillesøster er ferdig å spise, ho er utrulig treg ved bordet. Ellers har eg det i boks og kjøler det ned i kaldt vatn. Varm mat i kjøleskapet er ikkje bra.
|
|
|
#39 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Kjøleskapskald, hjemmelaget pizza er faktisk nesten enda bedre. Men det hender at man, ehem, glemmer ting. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å lagre mat på benkenHvis mat skal gjemmes til dagen etter, har jeg rett over i plastbokser som står og avkjøler seg på kjøkkenbenken til det er kaldt. Så har jeg på lokk og setter i kjøleskap. En sjelden gang, har det blitt glemt mat på benken til morgen etter, men da kaster jeg den, uten unntak. Rester har dog en tendens til å bli stående et par-tre dager i kjøleskapet, så da blir den kastet allikevel. |
|
|
|
![]() |
|
|