Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kinobursdag - er det greit med 6-åringer på 7-årsgrense?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-12, 21:15   #21
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kinobursdag - er det greit med 6-åringer på 7-årsgrense?

9-10-åringer synes det er knall med kinobursdag, i hvertfall de vi har med å gjøre.

Det vi imidlertid har gjort et par ganger med unger på 6-7 år er å ha "kino" i stua mens de spiser. De kjøper brus og pølser i pølsekiosken med nillegullpenger og så ser de film en halvtimes tid mens de spiser pølser, brus og popcorn. Da har de maur i rompa og er veldig klare for å leke.

Gammel 06-01-12, 21:15   #22
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jenta vår hadde med klassevenninnene på kinobursdag nå i høst da hun ble 9 år, de så Blåfjell. Stor suksess, men jeg tror det hadde vært enda bedre om vi hadde hatt er eget opplegg før eller etter filmen. Det er ikke særlig sosialt med kinobursdag.

Gammel 06-01-12, 21:16   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville fått et dilemma av dette, som jeg enten hadde løst med å nekte Frøkna å bli med, alternativt blitt med selv. (Det siste hvis det i det hele tatt hadde vært gjennomførbart, og jeg hadde nok mumlet litt irritert i skjegget for meg selv.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:27   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet mitt er å organisere ting her hjemme. Jeg er på tur med jobben 5 dager og kommer hjem dagen før bursdagen og også da er det rett på jobb. Derfor forsøker vi å finne på noe som gjør at vi ikke trenger å være hjemme. Helgen etter er nemlig også opptatt og de 4 beste venninnene er borte da også.

Det er Snuppa som har ønsket kinobursdag. Hun vil ikke på lekeland, for det er sååååå barnslig. Men hun er både eldst og kanskje ikke helt representativ.

Gammel 06-01-12, 21:28   #25
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ser jeg jo at jentene i storebrors klasse overordnet virker mer modne og eldre enn guttene. Så det kan være mer realistisk. Tanken på å ha med en gjeng førsteklassegutter på kino gjør meg bare svett. Storebror ville det gått fint med, men en del av de andre gutta vi har hatt innom her ser jeg for meg at ville blitt rastløse rimelig fort samt hatt ymse andre gjøremål.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:30   #26
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er usikker, har datter på lik alder som din (noen uker yngre bare). Hun har ikke vært mye på kino, så jeg tror det ville kommet an på filmen om hun hadde likt det eller ei. Vi får for lekeland bursdag i år, første gang det ikke arrangeres hjemme.

Jeg tror kanskje jeg hadde ventet med kinobursdag til de var litt eldre rett og slett.

Min niese som nå er 8 sa at hennes beste bursdag var i fjor da hun ble 7. Da inviterte hun jentene på Peppe's, et eller annet sted i Oslo. De hadde lekt, spist pizza og kost seg. En venninne av meg har bursdag for førsteklassejenter i dag, Dolly Dimple. De har også lekeområde.

Min nesten 7-åring var i lekeland bursdag nå i desember til ei i klassen og elsket det. De var bare 7-8 stk, så en fin liten gjeng. Hun gleder seg sånn til å feire sin dag der. Jeg tror ikke de fleste 6-og 7-åringer synes lekeland er barnslig?

Antar at det finnes mange andre steder i Oslo man også kan arrangere bursdag. Her har vi Vitenfabrikken. Har dere noe sånt? Nå er de jo førsteklassinger og lærer mye, så det kan være gøy med eksperimenter osv. Jeg skjønner forresten godt at du ikke vil feire hjemme.

Søkte litt og fant dette. http://www.tryvann.no/oslo-vinterpar...erpark/bursdag

http://www.mariaflyfly.no/

http://www.tekniskmuseum.no/besoksinfo/tekno-kafe

Sist redigert av millact : 06-01-12 kl 21:45.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:30   #27
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Storebror var i kinobursdag i fjor, da ble bursdagsgutten 5 år. Det var stor stas, selv om han hadde sett filmen før.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 00:30   #28
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Jeg kunne ha sendt min 6 åring på noe sånt, men jeg kan absolutt tenke meg at hun ville ha synest det kunne blitt skummelt å vært der uten ei hånd å holde i. Jeg ville nok ventet ett par år med å arrangere en sånn bursdag.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det vi imidlertid har gjort et par ganger med unger på 6-7 år er å ha "kino" i stua mens de spiser. De kjøper brus og pølser i pølsekiosken med nillegullpenger og så ser de film en halvtimes tid mens de spiser pølser, brus og popcorn. Da har de maur i rompa og er veldig klare for å leke.

Synest dette høres kjekkere ut en kino for 6-7 åringer.
Hvordan gjør en det med (gull) pengene da, deler en ut noen "penger" til hver enkelt før "kiosken" åpner?

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 02:24   #29
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av OlleVia, her.

Jeg kunne ha sendt min 6 åring på noe sånt, men jeg kan absolutt tenke meg at hun ville ha synest det kunne blitt skummelt å vært der uten ei hånd å holde i. Jeg ville nok ventet ett par år med å arrangere en sånn bursdag.

Synest dette høres kjekkere ut en kino for 6-7 åringer.
Hvordan gjør en det med (gull) pengene da, deler en ut noen "penger" til hver enkelt før "kiosken" åpner?

Nei, de må jo finne pengene. De får skattekart.

Gammel 07-01-12, 02:28   #30
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

For meg hadde det vært helt greit, poden hadde nok likt kinobursdag.
Her er det poppis med bowlingbursdag tydeligvis, for de fleste barna har det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 04:50   #31
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Bowlingbursdag har vi hatt, ingen stor suksess, 6-7 åringer er litt for små synes jeg.

Jeg synes kino hadde vært helt ok, men iom at så mange er skeptiske, så ville jeg ha gått på noe annet.

Det går an å feire bursdag på Munch-museet.

Gammel 07-01-12, 08:36   #32
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pappan kan få ansvar for bursdag i år?

Kinobursdag hadde vært stas her, og jeg hadde sendt poden på 7årsgrense. Problemet ville vært at ikke alle hadde orket å se ferdig en kinofilm. Jeg ville satset på flere voksne, og en plan B for de ungene som ikke klarte å sitte i ro/engasjere seg i filmen.

Gammel 07-01-12, 10:22   #33
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har en seksåring som er redd for kino. Dvs kombinasjonen mørkt, høy lyd og stort lerret gjør at hun synes det er skummelt. (Sist vi forsøkte oss, det er en stund siden altså, så var det Gråtass...) Jeg foreslår innimellom en tur på kino, men hun er ikke særlig keen.

Ved invitasjon til kinobursdag tror jeg fort hun hadde insistert på å være med, og samtidig insistert på at jeg ikke skulle. (Hvis ingen andre hadde foreldre med.) Jeg antar at hun hadde havnet på gangen med en av bursdagsbarnets foreldre.

Er det veldig uvanlig at en seksåring har det sånn når det gjelder kino?

Gammel 07-01-12, 10:22   #34
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trenger ikke egentlig råd om type bursdag. Vi har undersøkt en god del. Av ting det er lett å komme seg til er kinobursdag det Snuppa ønsker seg aller mest. Siden det skal være på en ukedag må det være enkelt.

Gammel 07-01-12, 10:25   #35
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke hatt noen problemer med dette.

Gammel 07-01-12, 10:31   #36
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Hadde vært ok for meg, men tror jeg hadde satset på en voksen til og tegnesaker til gangen.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 10:39   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er greit, men jeg tror jeg hadde undersøkt litt på forhånd, og syns det er greit å overkomme skrekk for å forstyrre andre foreldre. Hvordan skulle det bli oppfattet negativt?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 10:41   #38
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan dere ikke bare velge en film som er tillatt for alle da? : problem solved:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 10:44   #39
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Det er godt mulig at vi velger en film som er tillatt for alle. Men vi vet foreløpig ikke helt hvilke filmer vi kan velge blant.

Jeg forstod svarene i tråden mer som skepsis mot kinobursdag med 6-åringer generelt.

Gammel 07-01-12, 11:11   #40
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Det kan godt bli vellykket, det er jo du som kjenner datteren din og venninnene hennes, men jeg tror ikke det ville blitt en suksess for min eldste (-05) og vennninnene hennes. De ville nok ha blitt veldig ivrige ovenfor konseptet kinobursdag, men jeg ser for meg at det ville blitt mye uro og etterhvert spørsmål om "ska vi itj leik snart?!"

Og jeg er heller ikke tvil om at mange kinofilmer med 7-årsgrense ville blitt for hard kost for noen av de, spesielt i en mørk kinosal med høy lyd uten foreldre, inkludert 6-åringen min, som syntes Blåfjell 2 var på kanten og synes Skjønnheten og Udyret er en thriller.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:32.