Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lego-reklame og kjønn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-12, 21:57   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Finnes det mer nydelig jente med utstråling enn i 1981-reklamen?!!

Jeg synes jentelego er tull, men ser gjerne at Lego City ikke kun består av kjøretøy. Sleng på lekeplass, frisør, restaurant osv, men ikke kall det jentelego. Så kan barna ønske seg det settet de vil ha. Legofigurer som ser ut som miniBarbier. Uæk.

Gammel 08-01-12, 22:02   #2
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg synes jentelego er tull, men ser gjerne at Lego City ikke kun består av kjøretøy. Sleng på lekeplass, frisør, restaurant osv, men ikke kall det jentelego. Så kan barna ønske seg det settet de vil ha. Legofigurer som ser ut som miniBarbier. Uæk.

Men det er da vi som kaller det jentelego. Hvis det ikke skal være serier som retter seg inn mot jenter så synes jeg de skal fjerne alle de seriene som KUN retter seg mot gutter.

Det er rart hvis jentelego er tull, mens guttelego er helt greit.

Gammel 08-01-12, 22:54   #3
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Katta: "Lego Creator" er av den "gamle typen" der man kan bruke klossene til flere ting og der der er klosser som lager konstruksjonene, ikke ferdiglagde elementer. Og den er, slik jeg kan se det, ganske kjønnsnøytral.

Slik jeg husker Lego på 80-tallet var det da mest brannstasjoner og kjøretøyer, ridderlego etc. som var det man fikk kjøpt, forutenom Fabuland Lego som var mer jenterettet, men ikke i full rosamundur. Den aller største forskjellen er den som Katta peker på, nemlig at det var mindre ferdigbygde komponenter og mer frihet til å bygge selv.
Ett eller annet sted på veien har altså denne Legoen, som jeg og mange jenter lekte med den gangen, blitt vurdert som "gutteleker" og nå er altså Lego City, som minner veldig om Lego på 80-tallet, blitt noe som er forbeholdt gutter. Også i oss foreldres øyne. Og jeg ser jo også at det markedsføres mer i den retningen. Da tenker jeg at det har skjedd ett skifte i vår kollektive oppfattelse om hva jenter og gutter kan leke med/ er interesserte i og at det går utover rå markedsføring og kjønnssegregering i leketøysbutikkene. Dette går jo igjen over alt, klær, fritidssyssler, dataspill, leker, etc. og fra mitt ståsted går det stort sett i jenters disfavør. Jenter er de som får innskrenket sin kreativitet med det jeg oppfatter som utrolig kjipe leker (jeg og Rochermannen var mildt sagt sjokkert etter julegavehandling til nieser her i desember), jenter er de som "skal" ha upaktiske men søte klær og gutta sitter igjen med det tøffe, konstruksjonslekene og det kreative. Det er en urettferdig inndeling i mine øyne.

At Lego lager ett produkt rettet mot jenter er ikke så overraskende, men problemet ligger ikke hos Lego, tenker jeg, men hos oss som samfunn som så tydelig skiller mellom jenteleker/gutteleker og det som jenter liker v.s. det som gutter liker. At samfunnet som helhet hadde en annen og mer kjønnsnøytral agenda på 70- og 80-tallet ser man jo reslutatet av i den reklameplakaten. Om det var utelukkende heldig skal jeg ikke uttale meg om, en motreaksjon har vi iallefall fått

Dagens barn er jo bare ett reslutat av samfunnet de vokser opp i og i vårt samfunn sender vi tydeligvis veldig sterke signaler om hva som er for jenter, representert i hauger av rosa, og hva som er for gutter. Til det nivået at jenter ikke lengre kan interessere seg for utrykkningskjøretøy og at gutter som liker å leke med dukker blir en kuriositet. Det er nitrist.

Sist redigert av Vianne Rocher : 08-01-12 kl 23:19.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 22:56   #4
Mammanina
Nybegynner

Mammanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mammanina har et hav av muligheter foran seg
Standard

eg savner veldig mye av den Legoen jeg lekte masse med da jeg var liten. Bruke fantasien og bygge selv.

Mammanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 23:01   #5
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mammanina, her.

eg savner veldig mye av den Legoen jeg lekte masse med da jeg var liten. Bruke fantasien og bygge selv.

Men den finnes jo. Det er vi som velger å ikke kjøpe den.

Gammel 08-01-12, 23:09   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Men den finnes jo. Det er vi som velger å ikke kjøpe den.

Standarslegoen finnes, men en del av tilbehøret fra den gang har ikke jeg funnet. F.eks ting til å bygge vanlige hus med. Kjøkkenting, komfyr, skap ol. er ting jeg husker at jeg hadde i legokassa som barn.

Gammel 08-01-12, 23:21   #7
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig interessant å sjå korleis denne diskusjonen tok vegen inn i ein legodebatt på deltajnivå. Då eg skreiv det første innlegget såg eg føre meg ein diskusjon om kjønn som identitetsmarkør og barneleiker som symptom på noko som gjeld elles i samfunnet også.

For eg synest det verkar som om samfunnet var mindre "kjønna" då eg veks opp, enn nå. Vi ser det veldig godt på både barneleiker, klesmote for tenåringar og ei endring i kvinneidealet som blir presentert i offentleg debatt. Då eg var ungsomsskulelev, gjekk vi alle i 501-bukser og h2o- eller adidas-genser og dr. Martens skor, både gutar og jenter. Draumen var i alle fall ikkje å bli heimeverande husmor, og då eg var lita arva eg klede av gutar som var eldre enn meg. Nå ser eg folk sel rosa barnevogner via facebook, fordi nummer to er ein gut... (Det er gjerne dei same som har cupcake-bloggar). Og den prinsesserosa niesa mi såg bilete av meg med kort hår og sa "Var du gutt då? Jenter kan jo ikkje ha kort hår". Eg prøvde meg med at bestemor er jente og har kort hår, men det gjaldt visst ikkje, for ho var bestemor.

Eg innbiller meg på mange måter at vi kunne velje oss inn eller ut av kjønnsterotypiar, medan ungar i dag blir plasserte der.

Er det ein motreaksjon på feminismen og likskapsideala frå 80-talet, eller er der bare ei utvikling som er styrt av store marknadskrefter, som vi ikkje rår over?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 23:23   #8
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det er veldig interessant å sjå korleis denne diskusjonen tok vegen inn i ein legodebatt på deltajnivå. Då eg skreiv det første innlegget såg eg føre meg ein diskusjon om kjønn som identitetsmarkør og barneleiker som symptom på noko som gjeld elles i samfunnet også.

Det er nok fordi at kjønnsdiskusjonene har vært både mange og lange tidligere på FP, ikke fordi det temaet er uinteressant. Jeg kjenner at skal jeg dra de lange og engasjerte leker-og-kjønn-innleggene mine nok en gang, så kommer de fleste på FP til å gjespe kjeven ut av ledd. Derfor sitter jeg litt på hendene.

Gammel 08-01-12, 22:05   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har nå i alle fall City pizzarestaurant, buss osv. Har også fått det siste settet med badevakt ol. Det er sett som passer like godt til både jenter og gutter. Det finnes også city med pengesentral/bank. Men enig i at det er mye kjøretøy i city.

Gammel 08-01-12, 23:29   #10
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Jeg synes det er på tide at Lego satser på byggesett som fenger jentene. Det er jo gøy og kreativt med Legobygging og Legofigurlek og synd at jentene ikke har funnet Legosett som de liker like godt som gutta tydeligvis gjør.

For jovisst kan jenter bygge med nøytral Harry Potter-Lego, City-Lego eller vanlige byggesett ala reklamen fra 1980-tallet, men de har jo likvel vært tydelig nedprioritert som målgruppe. Når man ser i forhold til alle byggesettene som retter seg direkte mot gutter (Ninjago, Alien, Star Wars, etc) så har utvalget rettet mot jenter vært begredelig, med unntak av Belleville-legoen. Så at Lego nå velger å lage sett som kan fenge jentene (om det så er rosa innslag og myke verdier det fokuseres på) så betyr jo det at jentene igjen kanskje velger Legobygging side om side med gutta.

Jeg husker at jenta mi og venninnen laget seg en ønskeliste når de var 5-6 år, på aktuelle temaer på byggesett de mente Lego burde lage, som også kunne passe for jenter (disco, skole, dyrlege, butikker, café, etc). Mange av disse idéene er nå tatt med i den nye Lego-Friends-serien: http://friends.lego.com/en-gb/Products/Default.aspx. Jeg ser at noen av settene kanskje krever litt lite bygging, men det kommer sikkert mer komplekse sett etterhvert hvis temaet først selger godt. Jeg tror settene kan slå godt ann, de innbyr både til bygging og til rollelek (på samme måte som LittlePetShop, PollyPocket, Playmobil etc). Og ettersom Lego er så populært generelt, også blant voksne, så tror jeg mange vil velge byggesett fra Lego-Friends-serien som bursdags- og julegaver til jenter når den kommer på markedet her i Norge.

Ellers er jeg helt enig i at den tydelige kjønnsdelingen kommersielle aktører legger opp til for barn, ikke alltid er heldig. Men at Lego endelig også velger å satse på jentene med sine produkter, det vil vel helst føre til at flere jenter velger å bygge Lego og det er ikke en dum ting tenker jeg. Kanskje blir jentene ivrige nok til å invitere Ninjagoene til broren sin til å klippe seg litt hos frisøren og gå på café for å drikke en milkshake før de drar ned i underverden for å kjempe mot Lord Garmadon? Eller guttene tar med seg haiene og Atlantis-dykkerne over i Friends-jentenes svømmebasseng for å skremme dem litt? Eller aller best kanskje sånn som Tangina skriver; at all Legoen havner i en felles haug der både gutter og jenter kan bygge kreativt i alle farger og stiler Noen flere felles referanser i leken får de ihvertfall hvis både gutter og jenter får dilla på Lego.

Og så kan vi voksne gjerne hjelpe til litt som inspiratorer til å gjøre leken og Legobyggingen mer kjønnsnøytral. I barnehagen hos oss bygger for tiden alle barna Legoflagg, de har fått inspirasjon til å titte på all verdens flagg på en plakat på veggen og bygger iherdig nye flagg i Lego Og før jul var det julenisser, juletrær og julestjerner det gikk i. Sauer i alle slags farger er alltid veldig populært. Og å bygge brettspill med legoklosser, f.eks. ludo, stigespillet og hatt over hatt. Lego er gøy!

Sist redigert av Nefertiti : 08-01-12 kl 23:38.
Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 22:23   #11
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Heilt enig! Eg sat og studerte jentelegoen som kjem no, og for meg såg det ut til å vera mykje spesialdeler (igjen). Kvifor kan dei ikkje utvida lego city i staden for desse figurane som ikkje ser ut som vanleg legofigurar? Lillesøster har mykje belvill, men leiker helst med lego city. Ho leser instruksjonar og byggjer, plukker i frå kvarandre og set dei i saman på heilt andre måtar. Det er ikkje mogeleg med belvillserien, som hovudasakleg består av slott og hester. Dei bryr seg ikkje med å byggja slotta for det er kjedeleg, i staden vandrar det kjempehestar rundt i legobyen. For sjølvsagt er det heilt forskjellige dimensjonar på belvill og city.

Gammel 08-01-12, 22:27   #12
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Puslingen, her.

Heilt enig! Eg sat og studerte jentelegoen som kjem no, og for meg såg det ut til å vera mykje spesialdeler (igjen). Kvifor kan dei ikkje utvida lego city i staden for desse figurane som ikkje ser ut som vanleg legofigurar? Lillesøster har mykje belvill, men leiker helst med lego city. Ho leser instruksjonar og byggjer, plukker i frå kvarandre og set dei i saman på heilt andre måtar. Det er ikkje mogeleg med belvillserien, som hovudasakleg består av slott og hester. Dei bryr seg ikkje med å byggja slotta for det er kjedeleg, i staden vandrar det kjempehestar rundt i legobyen. For sjølvsagt er det heilt forskjellige dimensjonar på belvill og city.

Veldig enig. Vi har en del fra cityserien, men det er synd det meste er kjøretøy. De skulle utvidet denne serien. Da hadde vi garantert kjøpt mer.

Gammel 08-01-12, 22:46   #13
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Stod i lekebutikken før jul og skulle kjøpe lego til jenta mi på 5 år. Var ikke mye kjønnsnøytralt å velge i, men det ble et sett med gul buss og pizza restaurant. Det ble stor suksess selvom hun ikke hadde ønsket seg lego siden det er "guttegreier", men vi ville gi henne og broren hver sitt sett for å drøye tiden på julaften. Hun har en del lego fra før, men det er bare vanlige klosser og hun er litt misunnelig på alle de legopakkene som broren får når han har bursdag. Det er litt stas med bygging etter instruksjonsbok. Da er greit at det kommer et lite utvalg av "jente" lego også selvom jeg ønsker det fantes flere kjønnsnøytrale legosett.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.