Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lego-reklame og kjønn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-12, 23:10   #41
Mammanina
Nybegynner

Mammanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mammanina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Eldstemannen min ønsket seg symaskin her for et par år siden, men det fantes bare i rosa. Eller på det tidspunktet fant vi bare i rosa og det ville han iallfall ikke ha. Veldig synd.

Mammanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 23:14   #42
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg liker utviklingen dårlig. Jada, de siste årene har det stort sett vært "harde" leker som henvender seg til gutter fra Lego, med dertil passende farger. Nå som det kommer leker som henvender seg til jenter, så blir det liksom mer likestilling så vidt jeg tolker en del? Mer rettferdig? Jeg skjønner ikke bæret. Bilene og brannbilene er allerede forbeholdt gutta. Nå skal altså hundestell, hårbørster, kjøkken og caféer forbeholdes jentene. Med klinkende klare rosa signaler. Hva med å skape møtepunkter? Grønn støvsuger? Rød hurtigmikser? Gul hårbørste? Rosa bil? Lego i alle regnbuens farger, slik det tradisjonelt har vært? Her synes jeg Playmobil ligger mange hestehoder foran Lego (det sier jo litt om tingenes tilstand når man lurer på om man ser feil, stemmer det virkelig at politibetjenten har pupper!? ), derfor legger vi også igjen flere penger hos Playmo.

Vi har også handlet en del fra playmo. Vi har hele dyreklinikkserien og jenta vår elsker den. Playmo har vel ingen serier som er rettet mot spesielle kjønn. Det er skole, sykehus, dyreklinikk, butikk etc. Playmo gir dog ikke like stor mulighet til å konstruere og være kreativ som lego gjør.

Gammel 08-01-12, 23:20   #43
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Vi har også handlet en del fra playmo. Vi har hele dyreklinikkserien og jenta vår elsker den. Playmo har vel ingen serier som er rettet mot spesielle kjønn. Det er skole, sykehus, dyreklinikk, butikk etc. Playmo gir dog ikke like stor mulighet til å konstruere og være kreativ som lego gjør.

Nei, det er på ingen måte en fullgod erstatning. Men slik Lego har utviklet seg, hvor det blir mer fokus på ferdige modeller til bruk i lek og mindre på kreativitet, så blir det ikke store forskjellen i praksis, kanskje. Ferdig Lego som man må passe på at lillebror ikke kommer og ødelegger, og Playmo som gjerne robust når det først er bygget sammen.

Gammel 08-01-12, 23:21   #44
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig interessant å sjå korleis denne diskusjonen tok vegen inn i ein legodebatt på deltajnivå. Då eg skreiv det første innlegget såg eg føre meg ein diskusjon om kjønn som identitetsmarkør og barneleiker som symptom på noko som gjeld elles i samfunnet også.

For eg synest det verkar som om samfunnet var mindre "kjønna" då eg veks opp, enn nå. Vi ser det veldig godt på både barneleiker, klesmote for tenåringar og ei endring i kvinneidealet som blir presentert i offentleg debatt. Då eg var ungsomsskulelev, gjekk vi alle i 501-bukser og h2o- eller adidas-genser og dr. Martens skor, både gutar og jenter. Draumen var i alle fall ikkje å bli heimeverande husmor, og då eg var lita arva eg klede av gutar som var eldre enn meg. Nå ser eg folk sel rosa barnevogner via facebook, fordi nummer to er ein gut... (Det er gjerne dei same som har cupcake-bloggar). Og den prinsesserosa niesa mi såg bilete av meg med kort hår og sa "Var du gutt då? Jenter kan jo ikkje ha kort hår". Eg prøvde meg med at bestemor er jente og har kort hår, men det gjaldt visst ikkje, for ho var bestemor.

Eg innbiller meg på mange måter at vi kunne velje oss inn eller ut av kjønnsterotypiar, medan ungar i dag blir plasserte der.

Er det ein motreaksjon på feminismen og likskapsideala frå 80-talet, eller er der bare ei utvikling som er styrt av store marknadskrefter, som vi ikkje rår over?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 23:23   #45
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det er veldig interessant å sjå korleis denne diskusjonen tok vegen inn i ein legodebatt på deltajnivå. Då eg skreiv det første innlegget såg eg føre meg ein diskusjon om kjønn som identitetsmarkør og barneleiker som symptom på noko som gjeld elles i samfunnet også.

Det er nok fordi at kjønnsdiskusjonene har vært både mange og lange tidligere på FP, ikke fordi det temaet er uinteressant. Jeg kjenner at skal jeg dra de lange og engasjerte leker-og-kjønn-innleggene mine nok en gang, så kommer de fleste på FP til å gjespe kjeven ut av ledd. Derfor sitter jeg litt på hendene.

Gammel 08-01-12, 23:26   #46
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok fordi at kjønnsdiskusjonene har vært både mange og lange tidligere på FP, ikke fordi det temaet er uinteressant. Jeg kjenner at skal jeg dra de lange og engasjerte leker-og-kjønn-innleggene mine nok en gang, så kommer de fleste på FP til å gjespe kjeven ut av ledd. Derfor sitter jeg litt på hendene.

Eg tenkte kanskje det kunne vere tilfellet, ja. Eg er jo relativt ny her, og har ikkje fått med meg alle diskusjonane som har vore. Eg blei bare litt engasjert av gårsdagens kombinasjon av vanskeleg-å-finne-ikkje-rosa-bursdagsgave og denne herlige Lego-reklamen som dukka opp både på facebook og i avisa.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 23:27   #47
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg liker utviklingen dårlig. Jada, de siste årene har det stort sett vært "harde" leker som henvender seg til gutter fra Lego, med dertil passende farger. Nå som det kommer leker som henvender seg til jenter, så blir det liksom mer likestilling så vidt jeg tolker en del? Mer rettferdig? Jeg skjønner ikke bæret. Bilene og brannbilene er allerede forbeholdt gutta. Nå skal altså hundestell, hårbørster, kjøkken og caféer forbeholdes jentene. Med klinkende klare rosa signaler. Hva med å skape møtepunkter? Grønn støvsuger? Rød hurtigmikser? Gul hårbørste? Rosa bil?

Nemlig. Men jeg tenker at det også er vår ansvar som forbukere å ikke være med på å forsterke disse absurde trendene. Derfor er det kult at bilder av den fine legojenta på reklamen til HI finnes utallige FB-vegger med "liker" under. Og kanskje det hadde vært lurt av oss som foreldre å kjøpe mer av typen "creator" lego og mindre av ninjago eller rosalegoen. For så vidt jeg kan forstå av hva barna mine og deres venner gjør, er det få som bygger det legoen er laget for mer enn en gang eller to: alt havner i en stor haug, og så bygger man det man har lyst til.

Gammel 08-01-12, 23:29   #48
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Jeg synes det er på tide at Lego satser på byggesett som fenger jentene. Det er jo gøy og kreativt med Legobygging og Legofigurlek og synd at jentene ikke har funnet Legosett som de liker like godt som gutta tydeligvis gjør.

For jovisst kan jenter bygge med nøytral Harry Potter-Lego, City-Lego eller vanlige byggesett ala reklamen fra 1980-tallet, men de har jo likvel vært tydelig nedprioritert som målgruppe. Når man ser i forhold til alle byggesettene som retter seg direkte mot gutter (Ninjago, Alien, Star Wars, etc) så har utvalget rettet mot jenter vært begredelig, med unntak av Belleville-legoen. Så at Lego nå velger å lage sett som kan fenge jentene (om det så er rosa innslag og myke verdier det fokuseres på) så betyr jo det at jentene igjen kanskje velger Legobygging side om side med gutta.

Jeg husker at jenta mi og venninnen laget seg en ønskeliste når de var 5-6 år, på aktuelle temaer på byggesett de mente Lego burde lage, som også kunne passe for jenter (disco, skole, dyrlege, butikker, café, etc). Mange av disse idéene er nå tatt med i den nye Lego-Friends-serien: http://friends.lego.com/en-gb/Products/Default.aspx. Jeg ser at noen av settene kanskje krever litt lite bygging, men det kommer sikkert mer komplekse sett etterhvert hvis temaet først selger godt. Jeg tror settene kan slå godt ann, de innbyr både til bygging og til rollelek (på samme måte som LittlePetShop, PollyPocket, Playmobil etc). Og ettersom Lego er så populært generelt, også blant voksne, så tror jeg mange vil velge byggesett fra Lego-Friends-serien som bursdags- og julegaver til jenter når den kommer på markedet her i Norge.

Ellers er jeg helt enig i at den tydelige kjønnsdelingen kommersielle aktører legger opp til for barn, ikke alltid er heldig. Men at Lego endelig også velger å satse på jentene med sine produkter, det vil vel helst føre til at flere jenter velger å bygge Lego og det er ikke en dum ting tenker jeg. Kanskje blir jentene ivrige nok til å invitere Ninjagoene til broren sin til å klippe seg litt hos frisøren og gå på café for å drikke en milkshake før de drar ned i underverden for å kjempe mot Lord Garmadon? Eller guttene tar med seg haiene og Atlantis-dykkerne over i Friends-jentenes svømmebasseng for å skremme dem litt? Eller aller best kanskje sånn som Tangina skriver; at all Legoen havner i en felles haug der både gutter og jenter kan bygge kreativt i alle farger og stiler Noen flere felles referanser i leken får de ihvertfall hvis både gutter og jenter får dilla på Lego.

Og så kan vi voksne gjerne hjelpe til litt som inspiratorer til å gjøre leken og Legobyggingen mer kjønnsnøytral. I barnehagen hos oss bygger for tiden alle barna Legoflagg, de har fått inspirasjon til å titte på all verdens flagg på en plakat på veggen og bygger iherdig nye flagg i Lego Og før jul var det julenisser, juletrær og julestjerner det gikk i. Sauer i alle slags farger er alltid veldig populært. Og å bygge brettspill med legoklosser, f.eks. ludo, stigespillet og hatt over hatt. Lego er gøy!

Sist redigert av Nefertiti : 08-01-12 kl 23:38.
Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 23:30   #49
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke? Slik jeg opplevde 80-tallet, var det mindre kjønnsdelt med tanke på farger og lekenes utseende kanskje, og det var jo mindre penger slik at man i en søskenflokk i større grad lekte med de samme lekene. Likevel synes jeg ikke at samfunnet var mindre kjønnsdelt; mødrene var hjemme og var i stor grad opptatt av hus og hjem. De yrkene som var aktuelle for småjenter på den tiden var mer typiske kvinneyrker. Nå synes jeg det virker mer som om det ytre er blitt veldig kjønnsdelt, mens barna vokser opp i et samfunn hvor det ikke er noen motsetning mellom å være rosa prinsesse og å ville bli bygningsingeniør. Jeg synes jentene har kjipere leker, mens guttene taper å den måten at det er så overtydelig hva som er beregnet for jenter og det garantert kommer reaksjoner hvis man velger på tvers av det som er normen. Litt slik min mor beskriver sin egen oppvekst, hun fikk kommentarer for å gå med "guttebukser", dvs bukser med åpningen foran. Jenter hadde bukser med åpningen på siden. Nå var det klare økonomiske årsaker til at hun måtte gå med guttebukser, idag ville nok foreldrene skånet jenta fra slike opplevelser ved å kjøpe riktige klær til riktig kjønn på tross av at det forelå arvetøy i riktig størrelse.

Gammel 08-01-12, 23:35   #50
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Æsj, jeg kjenner at jeg blir sur og deppa bare av å gå inn å se på disse friendslegogreiene. Hurra! Bygge hytte i et tre i hagen! Hus og grill og postkasser! Akkurat sånne ting jeg har savnet hos Lego! Toppers! Eller, nei. Det var forholdt jentene, dette her. (Tro meg, vi har kjøpt nok av rosa leker og lommebøker og hva det måtte være til gutta våre. Men når de når skolealder er det klare grenser for hva man kan tillate seg å leke med, uten å bli ertet.)

Gammel 08-01-12, 23:47   #51
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå måtte jeg også inn og se, og serien ser jo kjempefin ut. Men hva om de hadde bygget noe av dette sammen med den mer nøytrale legoen de har istedenfor å lage det til et så åpenbart jentesegmentprodukt? Jeg skjønner at de prøver intenst å få jenter mer interessert i lego, men jeg tror ikke de lykkes med å få jentene over på den andre legoen ved hjelp av dette.

Gammel 09-01-12, 08:58   #52
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Men hva er det vi vil ha egentlig? Hva er det som gir like muligheter for begge kjønn?

- Konstruksjonsleker som appellerer til jenter? Dvs rosa lego, geomag, playmo (joda, det finnes prinsesseserie i playmo) etc?

eller

- Kun kjønnsnøytrale leker (dvs ta vekk både rosa lego og all kamp og krig-legoen etc?)

Gammel 09-01-12, 09:27   #53
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Det jeg vil er at folk skal slutte å henge seg opp i ting og slutte å insistere på at folk skal holde seg i båsene sine. :enkel sjel:
Det siste gjør folk langt oftere enn de tror.

Selvsagt er jeg ikke imot rosa lego, jeg syns det er supert. Jeg syns det er utmerket at det er et alternativ.
Men jeg er i mot at de settes så opp mot hverandre, som om det er en slags krig. Det er en blå sone og en rosa sone, og vi har lært opp barna våre og hverandre til at man helst ikke skal krysse grensene.
Og gjør man det, ja da får man gjøre det skikkelig, er du guttejente så får du være guttejente, og er du rosagutt så får du være rosagutt. En liten, søt, forsiktige type i rosa sko og tyllskjørt er en ting, men en gutt i blå støvler og Cars-tskjorte skal holde seg i den blå avdelingen. Du får ikke være bøllete og ha en barbiedukke.
Jeg vil at det skal slutte å være flaut å like noe, jeg vil at det skal være lettere å ta med seg den leken man liker hjem. For samtlige.
Mange sier at de syns det er fint, og at de støtter det, men så oppfører de seg som tullinger hver gang noen velger noe de ikke hadde ventet. Lager unødvendig fuzz over et valg.

Vi kan ikke skylde på reklamen. Vi kom hit først, reklamen følger oss.

Gammel 09-01-12, 09:29   #54
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg tror noe av utfordringen er å få til leker som fenger jenter uten at det lyser "bare for jenter" av hele konseptet. Det er rom for både dyreklinikker og frisørsalonger uten at man må ha det som et eget jentekonsept. Noe av det kan helt klart være rosa, og man kan helt sikkert ha rosa greier inni andre sett også som naturlig vil apellere mer til gutter. Og så trenger det ikke å være enkelt å bygge fordi jenter også skal leke med det. Så kan man ha både ridderborg og ponnyfarm, men uten at den ene boksen farges svart med krigsdetaljer og gutter som leker i reklamen og den andre rosa med glitter og jenter i reklamen. Det kan veldig godt være at det blir 90% gutter som velger ridderborgen likevel, men det synes jeg faktisk fint de greier å styre selv uten at de blir styrt inn i ulike konsepter. Jeg synes playmobil har greid dette mye bedre enn lego, og det lego gjør nå er vel et fortvilet stunt for å komme seg ut av et uføre de har skapt selv med markedsføringen sin.

Gammel 09-01-12, 09:31   #55
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns Playmo gjør en helt utmerket jobb på å ha et bredt spekter av temaer uten å være utelukket for pøbelgjengen eller prinsesseligaen.

Gammel 09-01-12, 09:37   #56
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne tråden har gjort meg litt betenkt. Mine er bare straks 17mnd, gutt og jente. Noen av lekene har de fått hver for seg, men det meste felles. De leker med alt, begge to selv om noen av lekene er mer den enes favoritter. Når bestemor skal kjøpe dukke for å strikke klær så har til og med hun forstått at da vil begge to ha, både gutten og jenta vår skal få. De rosa kaninørene liker begge å springe rundt med, begge liker little people helikopteret og begge liker lekekjøkkenet osv. Når kommer dette skillet og hvem skaper skillet? Jeg vil tro at jeg/vi foreldre kan ha litt påvirkning, jeg håper det. Ville vært synd om Snuppa som elsker å bygge dulo skulle "måtte" slutte bare fordi det ikke kommer i rosa. Eller vært synd om Klumpen skulle slutte å like å kle seg ut bare fordi andre anser det som "helt homo" å la han få lov til å låne kjoler, hatter og slikt.

Jeg synes ikke man skulle trenge å være så opphengt i farger. Det er synd at så mye er i kun rosa, men egentlig burde det ikke bety noe at det er rosa, det er egentlig bare en farge. Men jeg må medgi at jeg helst velger det som mange tenker som kjønnsnøytralt når jeg kjøper leker, hva farger angår iallfall; De fikk lekekjøkken av besteforeldrene til jul og så fikk de brannbil av oss. Begge leker like mye med begge deler.

Gammel 09-01-12, 10:03   #57
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Denne er ikke spesielt til deg altså.

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg trøster meg liksom med at det er nok en fase dette, og at det ikke er krise med et par-tre år med rosa prinsesse nå. Det går nok tidsnok over i kun svart, eller noe sånt, regner jeg med.

Det triste er at det ikke bare er en fase. Da tenker jeg ikke på fargevalg, men på interesser og framtidsplaner. Norske ungdommer er blant de definitivt mest kjønnsmessig tradisjonsbundne når det kommer til yrkesvalg.

Mange av våre mødre og bestemødre har slitt for at vi i dag skal ha like rettigheter, men dette blir ikke fulgt opp av dagens generasjoner. :furiefeminist:

tink er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 10:50   #58
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bekymrer meg ikke nevneverdig, for de som lager disse båsene er ikke her i huset til vanlig. Ergo kan de leke med det de vil, ønske seg det de vil, og lage det de vil. Jeg handler også ting de ønsker seg, ikke det de burde ønske seg. Legosett behøver ikke være det det sto på esken, men gå inn i en "større helhet" i legobyen vår. Storesøster har vært den som var raskest ute med å lese bruksansvisninger og kunne montere ting, og har bygget både til seg selv og broren. Uansett er gjerne ikke slike leker så morsomme i seg selv. De blir bygget og bare står der. Da er det greit at de kan demonteres og gå inn i leken på andre måter.

Generelt har de noe de liker veldig godt som er typisk kjønnsindelt og i tiden, og så har de leker de leker sammen om, og leker de finner hos hverandre. Eks. på ting de har styrt på med sammen:
- dukkehus med folk og møbler (litt ulikt fokus hos dem, men dog samme utgangspunkt)
- fisher price folk og kjøretøy
- dukker med klær
- kjøkkensaker (de leker butikk sammen alle tre)
- bey blade (er jo et spill, og da slår konkurranseinstinkt inn)
- playmo
- playstation og wii (ingen "kjønnshindringer" der)

Vi bor 'desverre' slik til, kan man si, at i perioder av året treffer de få barn på fritida. Da må det avtales. Ergo leker de mye sammen. Denne gutt vs. jente-problematikken som jeg har opplevd hos andre, er derfor ikke mulig her. De er viktige og (tildels i alle fall ) likeverdige personer for hverandre. Jeg tror det er en bra ting. Jeg og mannen deler også på veldig mye, og selv om jeg er organisator på mye, så er fordelingen av ansvar og husarbeid ellers veldig jevn. Vi jobber også begge to, og begges jobber er like viktige. Så kjønnsinndelingen er ikke så krystallklar som før i tida. Og markedsføring til tross - jeg tror ungene våre vil ha et ganske bredt syn på hva damer og menn kan gjøre i livet, og så lenge vi ikke gir dem negativ feedback på enkle ting som en leke, eller en farge eller en t-skjorte, men forholder seg til de faser i de er i, så tror jeg ting vil gå ganske bra egentlig.

Sist redigert av Dronningen : 09-01-12 kl 11:00.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:06   #59
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Denne er ikke spesielt til deg altså.

Det triste er at det ikke bare er en fase. Da tenker jeg ikke på fargevalg, men på interesser og framtidsplaner. Norske ungdommer er blant de definitivt mest kjønnsmessig tradisjonsbundne når det kommer til yrkesvalg.

Mange av våre mødre og bestemødre har slitt for at vi i dag skal ha like rettigheter, men dette blir ikke fulgt opp av dagens generasjoner. :furiefeminist:

Jeg er ikke så sikker på at det er rosa prinsesse-periode som fører til tradisjonsbundne yrkesvalg altså. Er det ikke sånn at jo større frihet til å velge, jo mer tradisjonsbundne blir vi? Og jeg tror at foreldres utdannelse og yrkesvalg betyr mye mer for ungdommenes utdannelse og yrkesvalg enn preferanse for leker i 5-10årsalderen.

Min jente skal nok sannsynligvis ikke bli prinsesse når hun blir stor.

Derimot har hun en akademikermor og en datagurufar, så jeg tipper både hun og broren kommer til å ta høye utdannelser innenfor et eller annet fag. Og jeg tviler på at det blir verken prinsessekunnskap eller "biler og baller", men det kan jo godt bli henholdsvis psykologi og data. Og det syns jeg faktisk ikke at er noe problem. *btdt*

Gammel 09-01-12, 12:02   #60
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg vet vi har hatt denne og liknende diskusjoner tidligere. Jeg har også vært rosa prinsesse, og det gikk jo bra med meg, for all del. Men jeg er likevel bekymret for tendensen altså. Men det kan selvsagt være jeg bare har blitt gammel, vanskelig og værsjuk.

tink er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:48.