|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnEldstemannen min ønsket seg symaskin her for et par år siden, men det fantes bare i rosa. Eller på det tidspunktet fant vi bare i rosa og det ville han iallfall ikke ha. Veldig synd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lego-reklame og kjønn
Vi har også handlet en del fra playmo. Vi har hele dyreklinikkserien og jenta vår elsker den. Playmo har vel ingen serier som er rettet mot spesielle kjønn. Det er skole, sykehus, dyreklinikk, butikk etc. Playmo gir dog ikke like stor mulighet til å konstruere og være kreativ som lego gjør.
![]() |
#43 |
Ekvilist
|
Nei, det er på ingen måte en fullgod erstatning.
![]() |
#44 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnDet er veldig interessant å sjå korleis denne diskusjonen tok vegen inn i ein legodebatt på deltajnivå. Då eg skreiv det første innlegget såg eg føre meg ein diskusjon om kjønn som identitetsmarkør og barneleiker som symptom på noko som gjeld elles i samfunnet også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Ekvilist
|
Det er nok fordi at kjønnsdiskusjonene har vært både mange og lange tidligere på FP, ikke fordi det temaet er uinteressant. Jeg kjenner at skal jeg dra de lange og engasjerte leker-og-kjønn-innleggene mine nok en gang, så kommer de fleste på FP til å gjespe kjeven ut av ledd.
![]() |
#46 |
Librocubicularist
|
Eg tenkte kanskje det kunne vere tilfellet, ja. Eg er jo relativt ny her, og har ikkje fått med meg alle diskusjonane som har vore. Eg blei bare litt engasjert av gårsdagens kombinasjon av vanskeleg-å-finne-ikkje-rosa-bursdagsgave og denne herlige Lego-reklamen som dukka opp både på facebook og i avisa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Nemlig. Men jeg tenker at det også er vår ansvar som forbukere å ikke være med på å forsterke disse absurde trendene. Derfor er det kult at bilder av den fine legojenta på reklamen til HI finnes utallige FB-vegger med "liker" under. Og kanskje det hadde vært lurt av oss som foreldre å kjøpe mer av typen "creator" lego og mindre av ninjago eller rosalegoen. For så vidt jeg kan forstå av hva barna mine og deres venner gjør, er det få som bygger det legoen er laget for mer enn en gang eller to: alt havner i en stor haug, og så bygger man det man har lyst til.
![]() |
#48 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() |
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnJeg synes det er på tide at Lego satser på byggesett som fenger jentene. Det er jo gøy og kreativt med Legobygging og Legofigurlek og synd at jentene ikke har funnet Legosett som de liker like godt som gutta tydeligvis gjør.
Lesehesten 03 og Sportyturbo 06 Sist redigert av Nefertiti : 08-01-12 kl 23:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
maler
|
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnJeg vet ikke? Slik jeg opplevde 80-tallet, var det mindre kjønnsdelt med tanke på farger og lekenes utseende kanskje, og det var jo mindre penger slik at man i en søskenflokk i større grad lekte med de samme lekene. Likevel synes jeg ikke at samfunnet var mindre kjønnsdelt; mødrene var hjemme og var i stor grad opptatt av hus og hjem. De yrkene som var aktuelle for småjenter på den tiden var mer typiske kvinneyrker. Nå synes jeg det virker mer som om det ytre er blitt veldig kjønnsdelt, mens barna vokser opp i et samfunn hvor det ikke er noen motsetning mellom å være rosa prinsesse og å ville bli bygningsingeniør. Jeg synes jentene har kjipere leker, mens guttene taper å den måten at det er så overtydelig hva som er beregnet for jenter og det garantert kommer reaksjoner hvis man velger på tvers av det som er normen. Litt slik min mor beskriver sin egen oppvekst, hun fikk kommentarer for å gå med "guttebukser", dvs bukser med åpningen foran. Jenter hadde bukser med åpningen på siden. Nå var det klare økonomiske årsaker til at hun måtte gå med guttebukser, idag ville nok foreldrene skånet jenta fra slike opplevelser ved å kjøpe riktige klær til riktig kjønn på tross av at det forelå arvetøy i riktig størrelse.
![]() |
#50 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnÆsj, jeg kjenner at jeg blir sur og deppa bare av å gå inn å se på disse friendslegogreiene. Hurra! Bygge hytte i et tre i hagen! Hus og grill og postkasser!
![]() |
#51 |
maler
|
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnNå måtte jeg også inn og se, og serien ser jo kjempefin ut. Men hva om de hadde bygget noe av dette sammen med den mer nøytrale legoen de har istedenfor å lage det til et så åpenbart jentesegmentprodukt? Jeg skjønner at de prøver intenst å få jenter mer interessert i lego, men jeg tror ikke de lykkes med å få jentene over på den andre legoen ved hjelp av dette.
![]() |
#52 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnMen hva er det vi vil ha egentlig? Hva er det som gir like muligheter for begge kjønn?
![]() |
#53 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnDet jeg vil er at folk skal slutte å henge seg opp i ting og slutte å insistere på at folk skal holde seg i båsene sine. :enkel sjel:
![]() |
#54 |
maler
|
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnJeg tror noe av utfordringen er å få til leker som fenger jenter uten at det lyser "bare for jenter" av hele konseptet. Det er rom for både dyreklinikker og frisørsalonger uten at man må ha det som et eget jentekonsept. Noe av det kan helt klart være rosa, og man kan helt sikkert ha rosa greier inni andre sett også som naturlig vil apellere mer til gutter. Og så trenger det ikke å være enkelt å bygge fordi jenter også skal leke med det. Så kan man ha både ridderborg og ponnyfarm, men uten at den ene boksen farges svart med krigsdetaljer og gutter som leker i reklamen og den andre rosa med glitter og jenter i reklamen. Det kan veldig godt være at det blir 90% gutter som velger ridderborgen likevel, men det synes jeg faktisk fint de greier å styre selv uten at de blir styrt inn i ulike konsepter. Jeg synes playmobil har greid dette mye bedre enn lego, og det lego gjør nå er vel et fortvilet stunt for å komme seg ut av et uføre de har skapt selv med markedsføringen sin.
![]() |
#55 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnJeg syns Playmo gjør en helt utmerket jobb på å ha et bredt spekter av temaer uten å være utelukket for pøbelgjengen eller prinsesseligaen.
![]() |
#56 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnDenne tråden har gjort meg litt betenkt. Mine er bare straks 17mnd, gutt og jente. Noen av lekene har de fått hver for seg, men det meste felles. De leker med alt, begge to selv om noen av lekene er mer den enes favoritter. Når bestemor skal kjøpe dukke for å strikke klær så har til og med hun forstått at da vil begge to ha, både gutten og jenta vår skal få. De rosa kaninørene liker begge å springe rundt med, begge liker little people helikopteret og begge liker lekekjøkkenet osv. Når kommer dette skillet og hvem skaper skillet? Jeg vil tro at jeg/vi foreldre kan ha litt påvirkning, jeg håper det. Ville vært synd om Snuppa som elsker å bygge dulo skulle "måtte" slutte bare fordi det ikke kommer i rosa. Eller vært synd om Klumpen skulle slutte å like å kle seg ut bare fordi andre anser det som "helt homo" å la han få lov til å låne kjoler, hatter og slikt.
![]() |
#57 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnDenne er ikke spesielt til deg altså.
Det triste er at det ikke bare er en fase. Da tenker jeg ikke på fargevalg, men på interesser og framtidsplaner. Norske ungdommer er blant de definitivt mest kjønnsmessig tradisjonsbundne når det kommer til yrkesvalg.
![]() |
#58 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnJeg bekymrer meg ikke nevneverdig, for de som lager disse båsene er ikke her i huset til vanlig. Ergo kan de leke med det de vil, ønske seg det de vil, og lage det de vil. Jeg handler også ting de ønsker seg, ikke det de burde ønske seg. Legosett behøver ikke være det det sto på esken, men gå inn i en "større helhet" i legobyen vår. Storesøster har vært den som var raskest ute med å lese bruksansvisninger og kunne montere ting, og har bygget både til seg selv og broren. Uansett er gjerne ikke slike leker så morsomme i seg selv. De blir bygget og bare står der. Da er det greit at de kan demonteres og gå inn i leken på andre måter. Sist redigert av Dronningen : 09-01-12 kl 11:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Skal rømme
|
Jeg er ikke så sikker på at det er rosa prinsesse-periode som fører til tradisjonsbundne yrkesvalg altså. Er det ikke sånn at jo større frihet til å velge, jo mer tradisjonsbundne blir vi? Og jeg tror at foreldres utdannelse og yrkesvalg betyr mye mer for ungdommenes utdannelse og yrkesvalg enn preferanse for leker i 5-10årsalderen.
![]() |
#60 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnNei, jeg vet vi har hatt denne og liknende diskusjoner tidligere. Jeg har også vært rosa prinsesse, og det gikk jo bra med meg, for all del. Men jeg er likevel bekymret for tendensen altså. Men det kan selvsagt være jeg bare har blitt gammel, vanskelig og værsjuk.
![]() |
|
|