Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er likestilling - igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-12, 20:17   #41
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er likestilling - igjen

Jeg vet ikke.

Jeg: All middagslaging, all klesvask og bretting, vask av bad, alt av gaveinnkjøp, innpakking og sånt, all lekseoppfølging, kontroll på klær i bhg og på SFO, matpakkelaging, pakking til alle turer, utpakking etter alle turer. Gulvvask og vindusvask (men gjøres sjelden...) All oversikt over hvilke klær som er for små og for store og logistikk rundt dette. Tar oppvasken (det som ikke går i oppvaskmaskin). Kler på minstemann om morgenen. Leser for barn. Betaler alle regninger. Setter meg inn i alt av nye maskiner (data, DVD, TV, osv) slik at han bare kan spørre meg.

Han: Støvsuging og kosting, alt med bilen, alt i hagen, snømåking (mye, bor på sted med mye snø). Bærer ting ut og inn når vi er på turer. Lager frokost til 2 barn (det tredje barnet gjør det selv). Leker med barn. Ordner med søpla. Henter ved.

Sammen: Rydding av kjøkken og andre rom. Her bidrar også barn. Tømming og fylling av oppvaskmaskin. Beising av veranda, hus, osv. Legging av barn. Handling av mat. Levering og henting i barnehage.

Hva sier dere???

Sist redigert av oslo78 : 11-01-12 kl 23:22.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 20:34   #42
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes tidsbruk rundt barna, at begge foreldre får mye tid med dem, er langt viktigere enn at begge på død og liv skal utføre de samme vedlikeholdoppgavene.

Jeg liker uansett best oppgaver som synes en stund, male hus eller klippe plen, er mer takknemlig enn å støvsuge i så måte.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 20:43   #43
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg vet ikke.

Jeg: All middagslaging, all klesvask og bretting, vask av bad, alt av gaveinnkjøp, innpakking og sånt, all lekseoppfølging, kontroll på klær i bhg og på SFO, matpakkelaging, pakking til alle turer, utpakking etter alle turer. Gulvvask og vindusvask (men gjøres sjelden...) All oversikt over hvilke klær som er for små og for store og logistikk rundt dette. Tar oppvasken (det som ikke går i oppvaskmaskin). Kler på minstemann om morgenen. Leser for barn. Betaler alle regninger. Setter meg inn i alt av nye maskiner (data, DVD, TV, osv) slik at han bare kan spørre meg.

Han: Støvsuging og kosting, alt med bilen, alt i hagen, snømåking (mye, bor på sted med mye snø). Bærer ting ut og inn når vi er på turer. Lager frokost til 2 barn (det tredje barnet gjør det selv). Leker med barn.

Sammen: Rydding av kjøkken og andre rom. Her bidrar også barn. Tømming og fylling av oppvaskmaskin. Beising av veranda, hus, osv. Legging av barn.

Hva sier dere???

Jeg synes det høres ut som om du trygt kan flytte noen av dine oppgaver over til ham

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 21:06   #44
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg synes det høres ut som om du trygt kan flytte noen av dine oppgaver over til ham

Jeg sier det samme. Virker ikke som det er så veldig jevnt fordelt i heimen hos dere oslo78. Jeg hadde aldri godtatt en slik arbeidsfordeling om jeg hadde bodd sammen med noen.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 21:09   #45
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg sier det samme. Virker ikke som det er så veldig jevnt fordelt i heimen hos dere oslo78. Jeg hadde aldri godtatt en slik arbeidsfordeling om jeg hadde bodd sammen med noen.

Det kommer kanskje litt på hvordan familien er organisert ift jobb og sånn også det da synes jeg. Om begge er i full jobb etc.
For meg blir det smådumt å sitte hjemme og vente til mannen kommer hjem kl 16-16.30, for at han skal lage middag, når jeg stort sett er hjemme.
Så for oss avhenger det litt av livssituasjonen. Med begge i full jobb vil organiseringen bli ganske annerledes.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 21:09   #46
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

For meg er det spesielt viktig at det som har med barnet å gjøre er likt fordelt, og at vi begge to jevnlig gjør alle hverdagstingene i forhold til stell av barn. Dette har både å gjøre med at vi da står fritt i forhold til at en kan være borte en uke eller to med jobb uten at det blir kaos, og samtidig at vi får like mye tid og dermed at begge får et tett forhold til henne. Jeg har tro på at man både er bedre forbilder og får en bedre hverdag dersom man er likeverdige omsorgspersoner for sine barn. Også er jeg så lat at det ikke kunne falle meg inn å la han slippe unna med mindre enn sin part.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 21:33   #47
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Det kommer kanskje litt på hvordan familien er organisert ift jobb og sånn også det da synes jeg. Om begge er i full jobb etc.
For meg blir det smådumt å sitte hjemme og vente til mannen kommer hjem kl 16-16.30, for at han skal lage middag, når jeg stort sett er hjemme.
Så for oss avhenger det litt av livssituasjonen. Med begge i full jobb vil organiseringen bli ganske annerledes.

Ja, jeg svarer ut fra at begge jobber fulltid. Men slik jeg leser arbeidsfordelingen i hjemmet til vedkommende så er hun ansvarlig for absolutt alt av husarbeid utenom kosting og vasking. Det er ganske så mye hver eneste dag, hver dag i året i et hjem med to barn. Synes mannen har en meget god deal for å si det mildt.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 21:36   #48
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ja, jeg svarer ut fra at begge jobber fulltid. Men slik jeg leser arbeidsfordelingen i hjemmet til vedkommende så er hun ansvarlig for absolutt alt av husarbeid utenom kosting og vasking. Det er ganske så mye hver eneste dag, hver dag i året i et hjem med to barn. Synes mannen har en meget god deal for å si det mildt.

3 barn. Og jeg går hjemme for tiden - på grunn av utbrenthet (ble skikkelig, skikkelig syk). Jobber med saken ja... Det var samme arbeidsfordeling før jeg ble syk, bare at jeg da gjorde enda litt mer + gjennomgikk 3 graviditeter og 3 laaange ammeperioder og hadde absolutt all nattevåk. Pluss på en travel lærerjobb med masse ansvar og du har oppskriften på utbrenthet.

Heldigvis liker jeg både husarbeid og lekseoppfølging, men det kan jo være greit å få en litt jevnere fordeling :-) Oppfølging av barna er forøvrig veldig likestilt.

Sist redigert av oslo78 : 11-01-12 kl 21:46.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 21:51   #49
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg argumenterte i en tidligere tråd veldig for at man ikke trenger å gjøre like mye av alle mulige typer arbed for å kunne kalles likestilte i forholdet (og samfunnet). Om det blir slik at det er avgjørende at man baker like mye og mekker like mye, ville det gått på trivselen løs for min del. Og i mine øyne er en så rigid tilnærming uhensiktsmessig.

Samtidig synes jeg definitivt det er viktig at begge kan klare hverdagsaktivitetene - som å lage basic mat, husarbeid, det praktiske med barna og innsikt i økonomien. Vi fordeler hverdagsgreiene etter det vi synes er minst pes å gjøre (mannen holder kjøkkenet i orden og jeg ordner med klær), utover det fordeler vi ting tilfeldig - støvsuging, vasking, legging, oppfølging av lekser etc, gjør vi like mye av. Det som er viktig for oss, er at ingen av oss blir hjelpeløs om den andre reiser bort en ukes tid - jeg trenger ikke å fryse ned bokser med mat og legge frem klær til barna og sånn. DET hadde ikke jeg trivdes med. Vi bytter på å ha økonomiansvar og ellers deler vi papirarbeid.

Men jeg baker kaker og mannen skifter dekk. Det kan jeg ikke klare å problematisere.

Gammel 11-01-12, 21:59   #50
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Her gjør mannen de tingene han liker, og jeg de tingene jeg liker. Det vi ikke liker fordeler vi jevnt mellom oss

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 22:35   #51
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er nok ikke helt jevnt hos oss. Mannen gjør storsett alt utendørs. Han gjør også alt med vedlikehold innendørs. Han lager middag hver dag, støvsuger, rydder, følger opp unger og hjelper til med annet husarbeid om jeg ber om det.

Jeg vasker klær, vasker gulv og bad, rydder, har oversikten over hva ungene skal på av aktiviteter, har kontakten mot alle aktiviteter ( det er alltid jeg som havner i komiteer ol)

Bilen er blitt mitt ansvar. Ikke at jeg gjør så mye, men jeg kontakter folk når noe må gjøres.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:41.