|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør religion bli historie?Men etikken da, dronningen? Den er en viktig del av religionen i VGS, og filosofi og ikk minst religionskritikk og mangfold i vår tid. Når jeg underviser prøver jeg å få elevene til å se hva som er likt innenfor f eks kristendom og islam, prøver å ta bort fiendebilder, samtidig som jeg underviser religionskritisk. Det grunnleggende er jo for det første ikke nødvendigvis så grunnleggende for elever så mm må ha med det som et utgangspunkt.
|
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Sv: Bør religion bli historie?
Jepp. |
|
|
|
#23 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Bør religion bli historie?Veldig enig med hatti, smilefjes, morgaine, bai og niobe. Jeg underviser også i rle, og jeg opplever overhodet ikke at det er et uviktig fag, hvert imot. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Librocubicularist
|
(mi utheving). |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Aquademiker
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() |
På barneskolenivå lærer man om Kain og Abel, Buddha som elefant og den hellige elven ganges. Jo eldre barna blir jo mer blir RLE/RE faget.
|
|
|
#26 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Bør religion bli historie?Jeg syns at RLE (religion, livssyn og etikk) er et av de viktigste fagene, og jeg underviser ikke i det selv en gang (jeg har dog undervisningskompetanse i det). Livssyn er utrolig viktig for de aller fleste mennesker. Å lære om andres livssyn, og å lære seg til å tenke, stille spørsmål, gruble litt - det er utrolig verdifullt. Ekstra viktig er det nå når vi lever i en globalisert verden der mange av disse spørsmålene kommer tettere på enn de gjorde bare da jeg var liten på søttitallet. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Aquademiker
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() |
Sv: Bør religion bli historie?Takk Darth. Der satte du ord på det jeg ikke helt klarte på en søndag.
|
|
|
#28 |
|
Crazy Cat Lady
|
Mye av det som kalles religiøse verdier, er evolusjonært sett, universelle verdier. Eller tilpasninger menneset har gjort for å leve i store samfunn framfor små stammesamfunn, og som er innprentet i det genetiske materialet vårt. Hadde det for eksempelt vært helt OK å stjele, drepe og ta seg til rette uten at samfunnet hadde reageet med straff, så ville samfunsstrukturen brutt sammen, uavhengig av hvilken religion man har (eller ikke har). Jeg mener selvsagt at evolusjons og adferdsbiologien burde inn i RLE-undervisningen som en forklaring til hvordan vår sans for rett og galt har utviklet seg på en slik måte at vi kan leve i storsamfunn, det er viktig å forstå menneskets iboende natur som art. Religioner har tradisjonet sett vært en ramme for leveregler som sikrer et stabilt samfunn, en strategi som har lønnet seg evolusjonært, religioner er egentlig mer like enn ulike når man ser bort fra det rent teologiske og ser på det etiske med dem. Fasinerende
|
|
|
|
#29 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Evolusjonsteoriene og f.eks. naturalismen er i alle fall inne på læreplanen. |
|