Sv: «Mokkamann»
Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.
Jeg synes det er _like skummelt_ at motparten, i dette tilfellet Tshawe, kan komme med nedsettende kommentarer om kvinner uten at noen reagerer.
Uten at noen reagerer!? Jeg synes knapt jeg ser annet i kommentarfelt, blant venner på facebook og i det hele tatt. At Tshawe sin kommentar er verre enn den plumbofyren kom med.
Jeg synes det er synd at fittehølkommentaren falt og at ølet ble spilt. Rett og slett fordi det gir hverdagsrasistnorge akkurat den tilsløringen de trengte av rasistkommentaren, reaksjonene blir mye styggere enn kommentaren i seg selv etter folks oppfattelse. Jeg er mer opptatt av saken enn enkeltpersonene her, signaleffekten. Det er klassisk FrP- og offersympatilogikk som kommer til å regjere framover, det er jeg ganske sikker på.
Nå har ikke jeg noe forhold til sangen til Plumbo, men ut i fra det lille jeg har hørt om en møkkamann som stinker, og kona som har gått fra ham, og tullingen går rundt og spiller fløyte for å lokke kona tilbake - vel så synes jeg at det kom et litt større perspektiv inn i bildet enn akkurat enkeltordet "mokkamenn". Han sa da vitterlig at sangen fikk et nytt navn når han så dem? Er jeg helt på jordet når jeg setter begrepet mokkamenn i sammenheng med sangens innhold? Jeg har nemlig ikke sett at dette har blitt kommentert.
Heldigvis så forbarmet Ole Ivars seg over stakkaren som ikke hadde gjort noe som helst galt, de gikk på byen på Rune Rudberg-konsert og han fikk folkets og rudbergpubens store støtte. Snart huskes ikke saken for noe annet enn kulturblærenes overreaksjon og heksejakt på en helt normal og hverdagslig kommentar. For folk flest. (Innerst inne håper jeg at det gjør inntrykk på store deler av den unge delen av befolkningen som forhåpentligvis har mer sansen for Kaizer enn Møkkamenn at kaizerfyren reagerer så sterkt som han gjør. Spørsmålet er hvor sannsynlig det er at møkkamennfansen er de samme som kaizerfansen, og om det gjør noen forskjell.)