Sv: Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Men det har som vanlig fått meg til å tenke litt. Vi har en liten nabojente som også går i barnehagen til knerten. Hun har norsk mor og en far som har hudfarge som gutta i Madcon. Hun er noe av det nydeligste i verden. Det er mye med henne som er flott, men bølgete hår og en hudfarge som får mine barn til å se skrekkelig vinterbleke forsterker uttrykket av en nydelig unge. Blir det feil å kommentere at hun er sjeldent nydelig? Det er jo ikke noen tvil om at hennes mer eksotiske trekk som skiller henne fra de andre barna.
Vel, som mamma til barn med sånt hår og samme hudfarge syns jeg bare det er hyggelig å få komplimenter. Det syns vel alle mødre? Men så klart, formuleringer av typen "for noen vakre mulattbarn" eller "nydelige kaffelatteunger" får meg til å himle litt. Å bruke "du er til å spise opp" er helt greit i mine ører, det refererer jo ikke til hudfargen deres i det hele tatt. Mener jeg da.
Jeg syns i hvert fall det er trist hvis noen ikke tør å si til meg at jeg har vakre barn fordi de redde for å være rasistiske. For ungene mine er jo så fine!