Sv: Filmer sett i 2012
Januar
1. Suing Satan: Et makkverk av en kristenfilm som ikke engang hadde kalkunstatus.
2. Shooter: interessant plot, men akk så dårlig gjennomført. Hakkete dialog, og scener som burde vært omskrevet. Med Mark Wahlberg og Danny Glover.
3. Moneyball: matematikk- og statistikkfilm om baseball. Veldig god dialog med bl.a Brad Pitt. Veldig bra!
4. Riding in Cars with Boys: Oppveksthistorie om en tenåringsmor som får drømmene knust. Blir fortalt over en 20 års periode. Rørende historie, desverre ikke så godt fortalt. På grunn av det lange tidsspennet får man bare drypp av historien, og ikke nok til å skape verken et godt grunnlag for sluttsekvensen, eller gi særlig sympati for de involverte. Med bl.a. Drew Barrymore.
5. Big Trouble in Little China: Ja, hva skal man si? John Carpenter prøver å lage Hong Kong-action, på omtrent samme minimale budsjett. En ekte kalkun, og veldig "telling of its time", som i at en amerikansk øttitallsfilm ikke kan ha en asiatisk hovedhelt, så derfor planter man Kurt Russell der slik at man tror han er hovedhelten, men egentlig er han ikke det.
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Januar:
2. Thor. Kenneth Branagh lager Marvel-film, og resultatet er definitivt akseptabel underholdning. Det er ingen måte å gjøre denne historien rimelig eller sannsynlig på, og Marvel-universet krever et ekstra lag av suspension of disbelief for alle som kjenner litt til norrøn mytologi, men greier man å svelge det, er dette både spennende og morsomt.
Den filmen gjorde at jeg fikk lyst til å dra av meg ansiktshuden i frustrasjon. Jeg greide ikke å komme forbi den norrøne mytologien i bunn, og hvordan de virkelig maltrakterte den. Jeg kommenterte til Høvdingen underveis at nå skjønner jeg hvordan grekerne har det. Jeg syns det er den svakeste av alle Marvel-filmene, og syns Branagh burde holdt de britiske Shakespeare-nevene sine unna. Nå skal det sies at jeg syns han er en fryktelig regissør, og har ikke likt noen av filmene hans.