Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Gi bort bøker - hvor, hvordan og til hvem?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-12, 11:29   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gi bort bøker - hvor, hvordan og til hvem?

Kanskje dette burde ligge et sted på Markedsplassen, men jeg tenkte meg liksom at de som frekventerer litteraturforumet enten kan tenkes å ville avhjelpe meg eller har hatt samme problem selv. (Kanskje begge deler!)

Jeg rydder bokhyller for tiden. Jeg må. Det er ikke plass i leiligheten vår til alt vi har, og vi gjør derfor, med tungt hjerte, plass ved å konsolidere DVD-/Bluraysamling i mapper og bokser (og kvitter oss med coverne (covrene?)), og - enda verre - ved å sanere boksamlingen og med hard hånd fjerne en ikke ubetydelig andel av det som står i hyllene. Så langt har jeg vært gjennom det meste av nonfiction og oppslagsverk, og skåret vekk rundt fjerdeparten av det vi har - romanene står nå for tur, og jeg vet ikke enda hvor stor amputasjonsgraden vil bli der.

Det jeg derimot vet, er at jeg allerede har seks kasser med bøker som skal ut. Det jeg ikke aner, er hvordan jeg skal bli kvitt dem. Antikvariater og loppemarkeder og Fretex er ikke så glade i å få bøker, vet jeg, for de er ikke så lette å få solgt. Er det noen andre som tar mot bøker i litt større mengder? Noen på FB sa noe om pasientbibliotek på Radiumhospitalet, eller noe sånt. Kjenner noen til dette, eller til andre steder som kan tenkes å ville ta mot slikt? Eller vil eventuelt Lion's eller andre halvproffe loppemarkeder ha bøker?

Jeg donerer dem selvsagt også mer enn gjerne til en vennlig FP-sjel som er villig til å komme med bil og ta med seg så mye det er plass til i bilen. Aller helst alt sammen. Det er mye fint, altså - det er jo en grunn til at vi kjøpte disse bøkene i utgangspunktet. :friste:

Gammel 25-01-12, 11:32   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi bort bøker - hvor, hvordan og til hvem?

Lions ville ha mine. De kom med varebil og hentet. Veldig enkelt. Jeg sendte mail til den lokale avdelingen, de ringte nesten med en gang, og hentet samme kveld.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 11:33   #3
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Faren min samler på bøker. Dvs romaner. Er det det vi snakker om her først og fremst?

Og er det en sånn mengde at man får dem inn i bagasjerommet på en bil?

Gammel 25-01-12, 11:33   #4
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg har god erfaring med å gi bort bøker i store kvanta på Finn.no

Den morsomste gangen var da en bitteliten, eldre dame kom med bussen for å hente fem fulle bæreposer. Hun måtte reise i to omganger og så ut som hun skulle knekke på midten, men var aldeles overstrømmende lykkelig.

Er du skikkelig grei ringer du skolebiblioteket på nærmeste videregående også, men de har neppe anledning til å hente.

Gammel 25-01-12, 11:33   #5
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Ja, Lions i Oslo har også et stort bokmarked, vet jeg.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 11:41   #6
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Synes det er rart at loppemarkeder ikke ville ha dem jeg da, bøker er stort sett det eneste jeg kjøper på loppis.

Gammel 25-01-12, 11:51   #7
Stompen
Aktiv

Stompen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Stompen er litt kulStompen er litt kul
Standard

Jeg skulle gjerne hatt mer bøker jeg...

Stolt mamma til fem små trollunger
2005, 2006, 2x2010 og lille overraskelse 2012
Stompen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 11:52   #8
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har gitt bort med hell til seniorsentre og bokollektiv for eldre.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 11:55   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også en del bøker jeg skulle blitt kvitt. Jeg tør ikke å gi dem til noen jeg kjenner, for da ser de hvilket elendig utvalg jeg har av bøker.

Gammel 25-01-12, 11:57   #10
Carrie
-

Carrie sin avatar

Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Oslo Janitsjar arrangerer rent bokloppemarked på Bakås skole, og det skal visstnok også være et på Bjølsen. Men begge er på høsten, da..

De informerer på http://loppemarked.info/

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 12:01   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Loppemarkedet vi arrangerer i korpset til pøbelprinsessen er viden kjent for sitt fantastiske bokutvalg, og tar mer enn gjerne mot bøker i massevis. Det er bokavdelingen som har høyest omsetning hvert eneste år, og jeg vet folk kommer langveisfra for å lete etter bokskatter hos oss. Jeg kan komme og hente når som helst hvis du bor i Oslo. Jeg er nemlig så heldig å sitte i loppekomiteen.

()

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 12:04   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Loppekomiteen.

Gammel 25-01-12, 12:05   #13
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lag en tur av det og dra på boknatti i Fjærland og doner restene til bokbyen! :ignorerer glatt at du ikke har bil og vil bli kvitt ting på en enkel måte:

Gammel 25-01-12, 12:08   #14
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her i området tar i alle fall bruktbutikker, fretex, loppemarked ++ imot bøker framleis, og eg får ikkje håpe det endrer seg. (Shopper mykje bruktbøker.) Dersom det er faktabøker, eventyrbøker, barnebøker etc. hadde eg kontakta barnehager o.l. og høyrt om dei ville ha det. Mange unger elsker jo å bla i leksikon. Noko tar dei kanskje imot på flyktingemottak, eldresenter osv.

Hadde du budd nærare, kunne du gitt dei til meg. Eg har min eigen handymandy som byggjer bokhyller til meg både her og der.

Gammel 25-01-12, 14:10   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk, alle! Noen som kommer med varebil og tar med seg alt sammen, no questions asked, høres ut som det vi trenger. Det kommer til å være snakk om et middels flyttelass før jeg er ferdig.

Gammel 25-01-12, 14:27   #16
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, nå som du får så god plass i bokhyllene dine så kan du jo fremdeles komme til boknatten i Fjærland. Du kan jo for eksempel reise sammen med meg og kanskje vi klarer å friste med oss enda flere.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 14:30   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Boknatt i Fjærland høres veldig gøy ut, altså. Hadde jeg hatt en stor bil og bodd litt nærmere, så kunne det vært en flott løsning. Og å ta en liten tur hadde jo uansett vært koselig!

Gammel 25-01-12, 14:34   #18
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Skolebibliotekene i nærheten har nesten ingen penger å kjøpe inn nye bøker for - de blir nok lykkelige for å få både fag- og skjønnlitteratur.

Gammel 25-01-12, 14:41   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Skolebibliotekene i nærheten har nesten ingen penger å kjøpe inn nye bøker for - de blir nok lykkelige for å få både fag- og skjønnlitteratur.

Det er så lite som er aktuelt for skolebiblioteker, tror jeg. Nesten utelukkende engelsk, og så å si ingenting som egner seg til barn. Og siden jeg har så mye å rydde, så orker jeg ikke å tenke på å begynne å sortere ut ting som kanskje kan egne seg til det ene og det andre formålet. Men tanken er helt klart god.

Gammel 10-01-13, 15:39   #20
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Reis deg fra dypet, O Tråd...

Nå befinner vi oss selv i en liknende situasjon, og lurer derfor på hvordan dere evt. ble kvitt bøkene deres i fjor?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:45.