Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spillavhengighet og diagnose

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-12, 00:01   #22
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spillavhengighet og diagnose

Det er noen som mener at noen har en en disposjon for avhengighet, og at det er underordnet hva man er avhengig av - alkohol, trening, spill. Det er helt klart mange elementer av wow som ligner pengespill. Feks er det lagt opp slik at man får belønninger ettet ujevnt forsterkningsmønster. Men alt er ikke likt da - wow har jo i seg sosiale elementer for eksempel.

Jeg har spilt wow i noen måneder selv, men ga meg da jeg fant ut at faktisk var en god kjedelige oppgaver man måtte gjøre for å bli god (feks drepe masse "enkle" monstre som hadde skinn jeg skulle selge, for å få penger til å kjøpe det utstyret jeg trengte). Det ble jo nesten som en jobb i det virkelige livet, uten at jeg følte at jeg fikk noe håndfast og varig igjen for det. Jeg syntes det ble for dumt å bruke tid og energi på å investere en masse arbeid i en simulering av virkeligheten, og fant ut at jeg heller skulle sette meg andre mål for hva jeg skulle bruke det som tross alt var fritiden min til.

Men jeg har ingen vanskeligheter med å forstå at man kan bli hekta, spesielt hvis man ikke har all verdens å gå til i det virkelige liv.

Om man skal lage en egen diagnose av det derimot, er jeg usikker på. Diagnoser er jo for å forenkle verden og sortere problemer i grupper. Men det blir jo ikke enklere hvis det finnes en diagnose for hver situasjon man kan havne opp i i livet. Selv depresjon er jo en stor gruppe med "underlidelser" siden det er en rekke kriterier som definerer diagnosen, men man trenger ikke å ha alle - så folk kan ha de ulike symptomene i ulik grad, og likevel få diagnosen deprimert. Dette betyr at depresjon kan få ganske forskjell uttrykk hos ulike personer. Så en diagnose er bare en overforenklet kategori uansett. For å holde oversikten er det jo best om vi kan bruke de samme kategoriene i ulike situasjoner. Kanskje er det også bare de lidelsene som folk alltid har hatt, bare i ny manifestasjon. Det var jo ikke rart folk ikke hadde dataspillavhengighet på 70tallet liksom. Men da var de kanskje avhengig av noe annet.

Og hva skal man egentlig med en diagnose? Man er jo uansett helt unike individer med sine helt unike problemer, og den behandlingen som funker på en deprimert trenger ikke å fungere like godt for andre. Jeg er litt i mot voldsom diagnosesetting kjenner jeg, det har en del praktiske fordeler, men jeg heller til at vi i størst mulig grad må tilstrebe individuell behandling av alle, uavhengig av diagnose.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:50.