Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Flere som hekler?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-12, 09:06   #1
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Flere som hekler?

Jeg har 150 ferdige ruter til bestemorteppe liggende. Men jeg vet da pokker hvordan jeg skal montere de. Jeg vil kunne bruke det på begge sider, og har slettes ikke lyst til å ha "kanter" på en av sidene. Jeg vil heller ikke sy de sammen.

Sååhh...hvordan i alle dager hekler jeg disse lappene sammen? Jeg finner ingen nyttige videoer på nettet heller.

Gammel 27-01-12, 09:34   #2
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg har 150 ferdige ruter til bestemorteppe liggende. Men jeg vet da pokker hvordan jeg skal montere de. Jeg vil kunne bruke det på begge sider, og har slettes ikke lyst til å ha "kanter" på en av sidene. Jeg vil heller ikke sy de sammen.

Sååhh...hvordan i alle dager hekler jeg disse lappene sammen? Jeg finner ingen nyttige videoer på nettet heller.

Teppet jeg hekler i disse dager kan definitivt brukes på begge sider, selv om sammenheklingen vil se noe ulik ut - det er ikke skjemmende og "vrangt" allikevel. Bare man fester tråder pent, så er teppet like fint fra begge sider.

Jeg hekler dette teppet, og monterer som i oppskriften. Blir veldig bra!

http://www.garnstudio.com/lang/no/vi...d_id=1&lang=no

Gammel 27-01-12, 21:09   #3
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det beste, og enkleste, er å hekle dem sammen underveis (join as you go). Hvis du alllerede har 150 ferdigheklede ruter må du hekle en ekstra runde på dem for å få det til, men ellers er det enkelt. Det du gjør er å starte med en helt ferdigheklet rute (rute 1). Så tar du en ny rute (rute 2)som bare mangler ytterste runden. Hvis denne ruten skal festes til resten på bare én side hekler du ferdig tre sider først (skal den festes sammen på flere sider hekler du tilsvarende færre sider ferdig). Du hekler fram til og med de tre første stavene og én luftmaske på første hjørnet på den siden som skal festes til den ferdige ruten. Så hekler du en kjedemaske om hjørnet på rute 1 og hekler så videre en luftmaske og tre staver om hjørnet på rute 2 slik at hjørnet er komplett. Neste skritt er å hekle en kjedemaske gjennom neste luftmaskebue på rute 1 og så hekle tre staver gjennom neste luftmaskebue på rute 2. Slik fortsetter du bortover, en kjedemaske om luftmaskebuene på rute 1 og tre staver i luftmaskebuene på rute 2. Du hekler helt enkelte rute 2 slik du ellers ville gjort, men du fester den til rute 1 underveis i heklingen. Slik gjør du med alle rutene du har. Det gir et pent resultat på begge sider.

Håper det var forståelig, bare spør hvis jeg skal forklare noe litt bedre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:10.