|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Jeg gravla min far i fjor(kjente ham ikke) men jeg fikk hvertfall rett under 20000 i støtte til begravelsen. resten har hans familie(brødre) tatt seg av. Hvor mye støtte du får kommer an på inntekten/formue til avdøde.... Her var det null på alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ruinert av begravelse?I teorien har Hattifnatten rett, men de fleste pårørende vil strekke seg langt for en gravstein. Istedenfor et trekors. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ruinert av begravelse?
Men nå sammenlikner jeg altså to ganske like samvær, med en meget stor prisforskjell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Jeg kan såklart ta feil, jeg trodde å ha organist kostet en liten tusenlapp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() |
Jeg tenke på dette da jeg skrev forrige innlegg. For det var en av de tingene som overrasket meg da jeg flyttet fra nord til sør. Da jeg vaks opp, var det aldri snakk om begravelsesbyråer. Det eksisterte ikke. Familie og slekt ordnet begravelsen selv, ut ifra hva de kunne bidra med. Kaffe etterpå ble gjerne holdt hjemme, eller i menighetshus eller bedehus dersom det var mange ventet til minnestunden. Dette har endret seg vet jeg, og med begravelsesbyre til stede i bygda, er det nok mange som benytter seg av det nå. Men jeg flyttet hit sør, opplevde jeg at å bruke begravelsesbyrå ble sett på som det eneste alternativet. Og da jeg hørte prisen (20-30.000) for den første begravelsen jeg deltok i her, ble jeg helt rystet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?6000-7000 for transport må da være utrolig mye mer enn de faktiske utgiftene til byrået?
![]() |
#27 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Tilstede ved seremonien inkl. blomster og pynting..
![]() |
#28 |
Ingen skravlebøtte
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() |
Nå fikk jeg bilder i hodet med kiste på tilhenger
![]() |
#29 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Vi brukte Jølstad da pappa ble begravet i 2003, og vi kom så vidt jeg husker på litt over 50 000,- for en midt på treet dyr begravelse, hvis man tenker på valgene vi hadde. Vi hadde kun noen få til uoffisielt samvær for oss aller nærmest etter minnestunden, damen i artikkelen hadde over 70, det drar jo litt på utgiftene.
![]() |
#30 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Begravelse er dyrt.
![]() |
#31 |
Leser
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Jeg tror jo dette er fordi at det å arrangere en begravelse er noe man gjør veldig sjeldent (jeg har vært med på å ordne en: Min far. Jeg har vært i flere begravelser, men kun den jeg har vært i møte med begravelsesbyrå etc. Jeg var litt innvolvert i en annen begravelse, men da bare på synseplanet). Når man gjør ting så sjeldent og i tillegg er voldsomt emosjonell, så er man veldig avhengig av at begravelsesbyrået oppfører seg skikkelig, i praktisk vil jeg tro de kan selge inn hva som helst.
![]() |
#32 |
Leser
|
OK, takk. Stemmer tidsangivelsen min? (Er litt nysgjerrig, siden den ble tatt rett ut av hukommelsen)
![]() |
#33 |
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Begravelsesbyrået innrømmer regelbrudd: http://www.dagbladet.no/2012/01/30/n...else/19978684/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?da pappa var begravet i fjor var det ikke spart på noenting ift kiste og sten og solist i kirka og sånt (det var til og med æresvakt fra luftforsvaret |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Man bestiller og får ofte faktura på gravstein lenge før den kan monteres. Hvorfor? Jo begravelsesutgifter kan dekkes av boet før fordeling. Det betyr at en gjerne sørger for å ha med alle slike kostnader før boet gjøres opp, lignes og fordeles. Sånn sett betaler de fleste for sin egen begravelse. Sist redigert av Maz : 30-01-12 kl 15:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Begravelsesbyrået da pappa døde fikset forresten noe som het transportstønad da han måtte transporteres tilbake fra sykehuset; |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Librocubicularist
|
NAV sine satser er 20 000. Eg veit ikkje kor dårleg råd ein må ha for å få denne stønaden.
Blomster og liknande må ein betale for, men organist og prest er gratis for alle medlem av statskyrkja. Dei har fast lønn. Mange bruker andre musikarar i tillegg, og då skal desse ha honorar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
Men hvilken transport er det snakk om da egentlig, som det skal betales for og som ikke dekkes av det jeg sakset inn om transportstønad over?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Textrovert
|
Men det går vel utelukkende på avdødes økonomi? Pappa hadde masse gjeld da han døde, så det var ingen penger å ta fra boet, så vi søkte om støtte. Men de baserte seg på avdødes formue per 1.1, og da hadde pappa hatt penger i banken. At det hadde endret seg drastisk til han døde i november, ble det ikke tatt hensyn til. Så jeg tror vi fikk minstesummen på 300 kroner eller noe. Alt det andre måtte vi dekke selv.
![]() |
#40 |
flisespikker
|
Jeg oppfattet det du skrev om som transport av den avdøde fra der vedkommende døde til det stedet/den byen vedkommende skal begraves, og at det Hattifnatten skrev om var transporten fra f.eks. sykehus til kirke, og/eller fra kirke til kirkegård. Men det er mulig jeg feiltolket minst én av dere?
![]() |
|
|