Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

En skinasjon i forfall?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-12, 20:06   #141
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En skinasjon i forfall?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det heter slalåm på norsk!

Hilsen Sylfest Lomheim.
Han hadde en lang avhandlig om dette på radio en dag før jul.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 20:12   #142
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det heter slalåm på norsk!

Ja, det gjør det, men hvorfor det egentlig? Sier man slalÅm noe sted? Det er litt rart å skrive noe så snodig som slalåm når man sier slalom egentlig.

Gammel 30-01-12, 20:13   #143
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

De sier slalåm her.

Gammel 30-01-12, 20:14   #144
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja, det gjør det, men hvorfor det egentlig? Sier man slalÅm noe sted? Det er litt rart å skrive noe så snodig som slalåm når man sier slalom egentlig.

Fordi det tar utg.pkt i låm;

Sitat:

låm f1 el. m1 (kanskje besl med I lån) sammenhengende spor etter noe som er slept, løype (I), jf *slalåm

hilsen Sylfest Lomheim.

Gammel 30-01-12, 20:15   #145
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Fordi det tar utg.pkt i låm;
hilsen Sylfest Lomheim.

Jaja. If you say so. Nedoverski it is.

Gammel 30-01-12, 20:16   #146
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Jaja. If you say so. Nedoverski it is.

Det var et meget fornøyelig radioprogram, og jeg glemmer aldri å skrive slalåm etter det.

Gammel 30-01-12, 20:21   #147
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hevenu shalÅm aleichem?

:nynner:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 20:28   #148
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hevenu shalÅm aleichem?

Takk skarr`u ha.........

:nynner med:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 20:34   #149
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Slalåm var og er ganske dyrt altså. Skal man leie utstyr og heiskort for en familie så blir det veldig mye penger.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 20:36   #150
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Slalåm var og er ganske dyrt altså. Skal man leie utstyr og heiskort for en familie så blir det veldig mye penger.

Vi betaler ca 650 kr for en ettermiddag ( 3 timer) når vi drar to voksne + de tre minste. Da er det gratis for de to minste. Sier seg selv at det ikke blir mange ettermiddager. Om 2,5 år må vi betale for alle ungene, og da blir det over 1000kr for en ettermiddag. Og vi har alle utstyr, så vi slipper å leie.

Gammel 30-01-12, 20:39   #151
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

De sier slalåm her.

Jeg sier også slålåm..

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 20:45   #152
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er dyrest av slalom og slalåm? grubler:

Hevenu shalÅm aleichem?

Og der tok tråden en vending som ikke jeg hadde ventet.

Gammel 30-01-12, 20:51   #153
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Hevenu shalÅm aleichem?

Og der ble tråden bra.

Gammel 30-01-12, 20:53   #154
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har stått slalåm to ganger i mitt liv. Under oppveksten, var den formen for ski forbeholdt de som hadde råd til å reise med buss til Kongsberg på skoleutfluktene, og enten eie eller leie utstyr. Vi andre fattiglusene, fikk ta til takke med å bli stuvet sammen i en hestehenger og kjørt inn på skaugen, hvor langrennsløypene ventet. (Helt sant, faktisk.)

Nuvel. En skitur med klassen på skaugen, forløp slik - siste gang jeg var med, tror da jeg var rundt 10 år. Mange i klassen, inkludert lærer, var aktiv konkurranseløper på ski. Det var ørti unger, en lærer. Lærer var først i løypa, ungene bak som en gåseflokk. Cluet var førstemann inn til seter A.

Lærer og de andre ungene raser avgårde. Vesle Inagh har elendig balanse og teknikk og blir raskt hengende etter, snart mister hun de andre av syne. Når Inagh så er på seter A, er resten av klassen og lærer ferdig uthvilt, termosen med kakao er halvtom - på med skiene, førstemann inn til seter B!

Og innen mor Inagh rekker spenne av ski og finne kakao, er lærer og resten av klassen halvveis til seter B.

Vesle Inagh tusler så alene innover skaugen. Trår feil, mister både ski og støvel. Klarer etter mye om og men å få det på igjen, går gråtende videre, og møtes etter en god stund av av en venninne fra klassen, som har fått medynk og snudd for å finne meg. Da Inagh ankommer seter B, er det bare å snu, for da skal vi hjem.

Etter dette var jeg aldri med på skidagene, da var jeg syk, med min mors velsignelse

Nuvel. Dette la jo ikke grunnlaget for den store gleden ved å gå på ski, og etter denne turen hadde jeg ikke planker under føttene, før jeg som 16-17 åring besøkte ei venninne, bosatt i en annen by. Hun og vennegjengen skulle stå slalåm, kanskje jeg ville ære med?

Jodda. Jeg ble med, leide utstyr, og fikk det på beina. Fikk det på beina, tryna på flatmark, og brukte så 10 minutter på å stable meg i oppreist stilling, mens de andre sto i ring rundt meg og lo.

Kom meg på beina, og ble plassert i en heis. Ramlet av halvveis i bakken, tok skia under armene og klatret med friskt mot til topps, med artige tilrop i ørene: "hey, dansken, finner du noe bær?"

Kom meg til topps, fant ut at det var et stup av en bakke jeg skulle ned, og satte utfor, full av ungdommelig pågangsmot. Det gikk kanskje 50-60 meter, så tryna jeg, og så seilte jeg resten av bakken ned på magen, med skia i været og armer og staver alle andre steder enn der hvor de skulle være. Hadde stor glede, underveis, av å betrakte unger på rundt halvmeters høyde, som suste for i meg, født med ski på beina, som de tydeligvis var.

Nuvel. Slik gikk nå den dagen. Etter dette, hadde jeg så ikke ski på beina igjen, før jeg var 20, og ble tvunget på tur til Oppdal i forbindelse med jobb. Her skulle det stås slalåm, ja - jippikayey!

Og slalåm ble det. Jeg kom meg til topps, uten å ramle av heisen, tro det eller ei. På toppen var det ikke så ille - puddersnø og flotte forhold, ikke spesielt bratt heller, så jeg kunne ramle og tryne så mye jeg bare lystet, uten å knekke armer eller bein.

Men så skulle vi hjem for dagen. Bussen vi hadde tatt til bakken, sto parkert i bunnen av et stup. Ja, et stup, for tenk, av hardpakket, kompakt snø, klar til å brekke hva som kunne brekkes, om det valgte gå til angrep.

Jeg var ikke spesielt glup som ung - jeg valgte angripe først. Akk ja, det fikk jeg svi for. Jeg husker jeg på veien ned, der jeg lå med kroppsdeler, ski og staver, spredt for alle vinder, sverget dyrt og hellig, at kom jeg fra dette med livet i behold, skulle jeg aldri, aldri mer ha slalåmski på beina.

Jeg overlevde. Jeg hadde tidenes verandaleppe, og hadde et europakart av blåmerker, men var ellers i god behold. Løftet mitt har jeg holdt, og jeg akter holde det livet ut.

Jeg ble venn med langrennsskiene, smått om senn, da jeg ble voksen, flytta til Oslo, og fikk marka rett utenfor stuedøra mi. Da gikk det opp for meg at jeg ikke var 10, lenger. Jeg kunne tusle i mitt tempo, komme fram til både Lilloseter, Trollvann og dets like når det passet meg, og drikke min kakao i fred og ro. Jeg hadde mange flotte turer på ski disse årene.

Dette er hva jeg håper jeg klarer overføre til Guttungen - han som ikke eier balanse, ikke har teknikk, og som hater alt som befinner seg utendørs av hele seg. Jeg håper jeg klarer formidle at det ikke er hvor fort du går, det er ikke hvor langt du går, som er viktig. Det viktige er å kose seg mens det står på, og drikke sin kakao i ro og mak.

En annen ting jeg har lært meg: folk som har gått i timesvis på ski, blir ofte veldig glade når de kommer hjem, finner hytta varm, kakoen i gryta og eggerøra lunken på steikepanna. Noen må gjøre den jobben og.

Sist redigert av Inagh : 30-01-12 kl 21:00.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 21:00   #155
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

O-bokstaven kan ha to lyder, o-lyd og å-lyd. Å-lyd i sopp, f.eks. Jeg har aldri hørt noen si [slalo:m] eller [slalom], men det kan godt være at det kan skje for alt jeg vet. De fleste sier nok [slalåm]. Hvis du mener at ingen sier [slalå:m], så er nok det riktig. Jeg har ikke hørt noen si det heller.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 21:08   #156
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her sier vi slalåm. Jeg trodde de fleste uttalte det slik.

Gammel 30-01-12, 21:09   #157
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg håper jeg klarer formidle at det ikke er hvor fort du går, det er ikke hvor langt du går, som er viktig. Det viktige er å kose seg mens det står på, og drikke sin kakao i ro og mak.

100 % enig. Det var slik jeg fant skigleden etter noen år i hytteveggen. Jeg gikk i mitt tempo, så langt jeg ville. Nå er det noe av det beste jeg vet. Både å gå 1 km, lage bål og grille pølser og å gå 70 km å bli gjennomsliten.

Men jeg hadde det fint i hytteveggen de årene jeg satt der med musikk, bøker og sol. Heldigvis var det ingen som forventet at jeg skulle ha middagen klar når de kom hjem.

Gammel 30-01-12, 21:13   #158
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Her sier vi slalåm. Jeg trodde de fleste uttalte det slik.

Jeg uttaler det vel sånn sett med å jeg også, en kort blandomting mellom o og å egentlig. Litt mer o enn sopp kanskje. Men den åen der ser jo ut som en poengtering av hvor å den lyden er. Jaja. Hva betyr sla da? Siden låm er løype?

Gammel 30-01-12, 21:41   #159
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Når vi har skidag på skolen så får alle ungene melde seg på ei rute. Vi har 2km, 4km, 6km og 9km. Så har vi en felles rasteplass, der vi setter fra oss sekkene. Alle går sine turer også møtes vi på rasteplassen til felles bålkos og skileik. Stor suksess.

Gammel 30-01-12, 21:47   #160
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hver gang jeg ser denne overskriften, må jeg fnise litt. Jeg leser den med krigstyper og skingrestemme. REDD SKINASJONEN NORGE!!! :skingrestemme:

Og så tenker jeg næh. Skinasjonen Norge føler jeg ikke det aller minste ansvar for.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:08.