|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ruinert av begravelse?Hvordan er det med ikke-kirkelig begravelse, egentlig?
|
|
|
#62 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ruinert av begravelse?Og kremasjon, blir det dyrere eller rimeligere enn vanlig gravferd?
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ruinert av begravelse?Og så innrømte dette begravelsesbyrået at de ikke hadde opplyst om pris på forhånd. Selv om de er forpliktet til det. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Ingen skravlebøtte
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() |
Sv: Ruinert av begravelse?
Ja, og hvor havner man egentlig?? Kirkegården uansett religiøst ståsted??
|
|
|
#65 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ruinert av begravelse?Det heter ikke kirkegård, det heter gravlund, selv om den ofte, særlig på mindre steder, ligger ved kirken. I Oslo er vel nesten alle gravlundene plassert helt uavhengig av kirker. Og der får alle plass, ja.
|
|
|
#66 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ruinert av begravelse?I Oslo har man jo også veldig godt egnede lokaler for borgerlig gravferd, på Vestre gravlund, for eksempel. Men på småsteder er det ofte vanskeligere.
|
|
|
#67 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har vært i to ikke-religøse begravelser i nær familie. Den ene var i kirken, så jeg regner med at kostnadene var sammenllign-bare med en vanlig begravelse, med unntak av at all musikk var av venner av den avdøde, så det betalte de ikke for. Det var uten prest, familie og venner sto for sermonien, og jeg tror det var noen fra HEF der. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Ruinert av begravelse?Ja, og begge ble begravet i gravlund/kirkegård. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Passiv
|
Sv: Ruinert av begravelse?Men hvem bestemmer over en gravferd? |
|
|
|
#70 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja. Hvis du vil ha arven, må du betale fordi begravelsen skal dekkes av boet. Dersom det ikke er noen arv, eller du uansett ikke vil ha den, frasier du deg arveretten og hun får en begravelse på statens regning. Det betyr i det fleste tilfeller veldig anonym, men alle har rett på "en verdig gravferd".
|
|
|
|
#71 |
|
Passiv
|
Sv: Ruinert av begravelse?Dersom det er noe å arve så ønsker jeg å arve dette. Dersom det ikke er noe å arve så ønsker jeg ikke å betale begravelsen. Funker det? |
|
|
|
#72 |
|
Passiv
|
Sv: Ruinert av begravelse?Det blir nok noe sånt. Må man ha noen seremoni, eller kan man bare grave kista ned og betale regningen også er det ferdig? |
|
|
|
#73 |
|
Librocubicularist
|
Dersom du er medlem av eit anna trus- eller livssynssamfunn, er det eigne ordningar. Dersom eit medlem av HEF skal ha organist, vil ein måtte betale ekstra for dette (og andre kyrkjeleg ansette som deltek), medan folk frå HEF stiller opp. Eg veit ikkje korleis dette verkar viss ein ikkje er medlem av noko trus- eller livssynsamfunn. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Blomster i kirken er vel ofte krans fra barna og bårebukett, dyrt nok det. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ruinert av begravelse?Og i seremonien trenger man vel hverken blomster, musikk eller program om man ikke vil det?
|
|
|
#77 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ruinert av begravelse?Jeg husker forresten at det ble mye rabaler da en etterlatt for en tid tilbake valgte å bare skrive "<navn> døde <dato>" i annonsen i avisen, og ikke "vår kjære", som jo er det vanlige. Denne moren var slett ikke "kjær", og fortjente slett ikke å kalles det i annonsen heller. Jeg tror hun skrev en kronikk eller noe om det i etterkant, om det tabuet dette var, å nekte å forsones selv i døden, liksom.
|
|
|
#78 |
|
Librocubicularist
|
Christopher Schou har skrive ei veldig fin bok som heiter På vegne av venner, om gravferder kor det er få pårørande. Han fann ut at det i dødsannonsa til folk som ikkje har pårørande stod "På vegne av venner", der familienamna vanlegvis står. Han gjekk i fleire gravferder kor han var einaste som møtte opp, overvar seremonien og skreiv ei veldig sterk bok om dette. Så ja, det er seremoni uansett, men der pårørande ikkje finnst/ikkje har kontakt og ønske om å delta, blir seremonien eventuelt utan folk. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ruinert av begravelse?Det er noe rart/anakronistisk/vemodig/vakkert over dette: At vi som samfunn insisterer på at alle skal ha en begravelse, med seremoni og høytdelighet. Vi finner oss i en del uverdig behandling av mennesker ellers, men dette består.
|
|
|
#80 |
|
Librocubicularist
|
Akkurat dette kjem veldig klart fram i boka til Schou. Eg tenkte mykje på dette, då eg las boka og det er veldig spesielt. Seremonien er jo gjerne for dei etterlatte, og når desse ikkje er, kven er det for då? |
|
|
|
![]() |
|
|