Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ruter - dyrest i verden. Hvordan utøve forbrukermakt som virker?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-12, 16:33   #41
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ruter - dyrest i verden. Hvordan utøve forbrukermakt som virker?

Noe av det verste med å jobbe i systemet er å se hvor avsindig fornøyde de er med seg selv internt ... Det er slett ikke populært å komme med innspill som er negative, og ræva fri holdningen råder i en helt ekstrem grad. Jeg er steike glad jeg ikke er en del av administrasjonen gitt.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 16:39   #42
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det bare jeg som får opp en Ruter-annonse øverst i denne tråden?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 16:40   #43
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så kjipt det må være, for frustrasjonen går vel lett utover "bakkemannskapet".

Jeg syns jeg så den holdningen under navnebyttet, det var virkelig idiotisk bruk av penger.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 16:41   #44
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ganske ironisk at denne reklamen er på toppen av denne tråden:

Jeg bruker skjelden kollektivtransport og de gangene jeg gjør det blir jeg like irritert over prisene, fryktelig lite turistvennlig er det også.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Ironi.jpg (44,4 KB, 295 visninger)
Gammel 31-01-12, 16:42   #45
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper Ruters sosiale medie-avdeling har plukket opp denne tråden.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 17:36   #46
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ute der vi bor (ikke så veldig sentralt, men omtrentlig 20 minutter fra Oslogrensa og greit med folk) har vi et veldig dårlig busstilbud. Vi fikk på toppen av det hele satt opp prisen på reiser i forrige runde når sonenen endret seg, ikke får man kjøpt billett på stedet vi bor heller, så da må man ut med enkeltbillett om man slurver med planleggingen, og så kjøpe når man er i Oslo.

Bussen står forøvrig i den samme lange evige køen om morgenen da det ikke er egen bussfil, den biten er ikke Ruters feil da, men jeg blir litt oppgitt over at politikerene messer om å tvinge folk over på kollektivt når tilbudet i realiteten ikke holder eller er tilstede.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 18:34   #47
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er synd at ikkje myndigheitene legg meir til rette for at det skal vere enkelt å kjøpe billettar. Samtidig, med fleksikort/månedskort fungerer det heilt fint. Eg fyller opp på nett, og får kjøpt billetter sjølv om eg bur langt unna næraste utsalsstad. Det krev litt planlegging, men det gjer det i resten av verda også.

I Warszawa koster 24-timers bilett på bussen 18 kroner. Der er timelønna for ein industriarbeider 7 kroner timen. 24-timers billeten kostar altså 2,5 timelønner. Her ligg minstelønn på 120-150 kroner timen, og 24-timers billetten 75 kroner. Altså 0,5 timelønn.

Eg kjenner eg blir litt irritert over at "alt er så dyrt i Norge". Vi gløymer veldig ofte å sjå det i forhold til lønnsnivået. Prisane er høge i Norge, det merker vi på varer og tenester, men dersom vi samanliknar med lønna, er det jammen ikkje så fælt her, likevel.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 18:50   #48
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Samtidig, med fleksikort/månedskort fungerer det heilt fint. Eg fyller opp på nett, og får kjøpt billetter sjølv om eg bur langt unna næraste utsalsstad. Det krev litt planlegging, men det gjer det i resten av verda også.

Du er i feil tråd. Denne handler om billettsystemet til Ruter i Oslo.

Det går ikke an å fylle opp kortet sitt på nettet her. Jeg har prøvd. Jeg har også ringt Ruter og spurt om hvordan jeg skulle gjøre det, fordi jeg trodde faktisk at jeg gjorde noe feil siden jeg ikke fant ut hvordan jeg kunne kjøpe nytt månedskort til kortet jeg hadde registrert på nettet. Men det går altså ikke. Jeg tror grunnen til at det ikke går an er at det ville være kundevennlig.

Ben "det skal vi ha oss frabedt" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 18:54   #49
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg kjenner eg blir litt irritert over at "alt er så dyrt i Norge". Vi gløymer veldig ofte å sjå det i forhold til lønnsnivået. Prisane er høge i Norge, det merker vi på varer og tenester, men dersom vi samanliknar med lønna, er det jammen ikkje så fælt her, likevel.

Det er vel snarere det at det er dyrt og dårlig som er temaet her, hadde tilbudet vært strålende hadde nok de fleste godtatt prisen for det. Holdningen din oser av "godt oppdratt nordmann", vi er generelt alt for dårlige til å utøve forbrukermakt i Norge. Klage over alt av priser på unødvendige varer er så sin sak, men dette er altså et dårlig fungerende tilbud mange ikke har et valg om de vil benytte seg av eller ei i hverdagen.

Sist redigert av emm : 31-01-12 kl 19:00.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 18:59   #50
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Du er i feil tråd. Denne handler om billettsystemet til Ruter i Oslo.

Det går ikke an å fylle opp kortet sitt på nettet her. Jeg har prøvd. Jeg har også ringt Ruter og spurt om hvordan jeg skulle gjøre det, fordi jeg trodde faktisk at jeg gjorde noe feil siden jeg ikke fant ut hvordan jeg kunne kjøpe nytt månedskort til kortet jeg hadde registrert på nettet. Men det går altså ikke. Jeg tror grunnen til at det ikke går an er at det ville være kundevennlig.

Ben "det skal vi ha oss frabedt" Murphy

Eg fyller jo på månedskortet mitt for Oslo og Akershus på nettet...

Gammel 31-01-12, 19:02   #51
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har dessverre ingen forslag, men vil uttrykke min medfølelse.

Bill.mrk. Frustrert busspassasjer som ønsker Skyss langt langt vekk.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 19:02   #52
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Eg fyller jo på månedskortet mitt for Oslo og Akershus på nettet...

Feil, eg administrerer abonnement via nett. Eg beklager.

Eg meiner likevel at det relativt sett ikkje er dyrt.

Gammel 31-01-12, 19:04   #53
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Noe av det verste med å jobbe i systemet (…)

Jeg har veldig mye sympati med de som jobber og faktisk gjør noe annet enn å plage folk i dette systemet.

Jeg reiser typisk med både buss, trikk og T-bane daglig, og jeg er faktisk veldig fornøyd med alle tre. Mitt subjektive inntrykk er at buss og T-bane fungerer mye bedre nå enn de gjorde for 15 år siden.

Det er veldig synd at det ikke går an å få skiftet ut ledelsen med noen som prøver å få det administrative og økonomiske til å virke på lovlig og hensiktsmessig vis også. (Det har desverre vist seg at å omorganisere og å bytte navn på selskapene, men beholde de samme korrupte/udugelige menneskene ikke har noen særlig positiv effekt).

Ben "unibuss writ large" Murphy

Gammel 31-01-12, 19:08   #54
Benmurphy
-

Standard

Feil, eg administrerer abonnement via nett. Eg beklager.

Eg meiner likevel at det relativt sett ikkje er dyrt.

Men du innrømmer iallefall at det slett ikke virker. Det er da noe.

Ben "defective by design" Murphy

Gammel 31-01-12, 19:16   #55
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går virkelig ikke an å forsvare Flexus-systemet. Det er aldeles uakseptabelt på alle måter.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 19:17   #56
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det går virkelig ikke an å forsvare Flexus-systemet. Det er aldeles uakseptabelt på alle måter.

Det krev planlegging, men det gjorde jo det gamel systemet også.

Gammel 31-01-12, 19:21   #57
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er ikke nok å planlegge. Du kan ha reisepenger på kortet ditt, men så får du ikke trukket en enkeltbillett på bussen fordi automaten ikke virker (og det er svært sjelden de virker, etter min erfaring). Da skal du ifølge Ruter kunne få bot hvis du ikke kjøper 50-kronersbilletten i stedet. I rest my case.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 19:33   #58
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nei, det er ikke nok å planlegge. Du kan ha reisepenger på kortet ditt, men så får du ikke trukket en enkeltbillett på bussen fordi automaten ikke virker (og det er svært sjelden de virker, etter min erfaring). Da skal du ifølge Ruter kunne få bot hvis du ikke kjøper 50-kronersbilletten i stedet. I rest my case.

Den var ny for meg. Det er jo håplaust! Eg trekker meg.

Gammel 31-01-12, 19:35   #59
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke fylle på frøknas ruter-kort på nett, ei heller ha automatisk påfylling. Damen fra Ruter sa dette var umulig på barnebilletter. Uten at hun kunne gi en god forklaring på hvorfor.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 19:37   #60
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har klaget min nød over opplegget her i byen, men jeg skjønner det funker strømlinjeformet i sammenligning.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.