Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kræsj med bil – hvem sitt ansvar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-12, 10:59   #41
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Jeg kjører med kjettinger i bilen.

De tar ikke stor plass, de ligger i samme hull som reservehjulet. Jeg har aldri trengt de, men det er jo kjekt å ha om jeg skulle få bruk for dem. De gjør ikke så mye nytte for seg på en hylle i garasjen.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 11:08   #42
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er alltid sjåføren sitt ansvar.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 11:30   #43
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg kjører ikke sånn normalt med kjettinger i bilen

Jeg synes også de som skal strø/brøyte har et ansvar, for fytti det gjøres en dårlig jobb mange ganger!

En må jo se ann selv hva slags veier en kjører på til daglig. Noen kjører på veier og bakker hvor en bør ha kjettinger i bilen. Jeg kjører ikke med kjettinger i bilen på de veien jeg kjører til daglig. Men mange har jo mye smale veier med bakker og svinger de kjører i til vanlig og da ville jeg nok hatt kjettinger i bilen.

Synes du det er dårlig brøyting/strøing så må du sende klage til kommunen din.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 11:41   #44
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kræsj med bil – hvem sitt ansvar?

Jeg regner med at alle som kommenterer i denne tråden kjører med kjetting når det er glatt?

Gammel 31-01-12, 11:50   #45
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katinka, her.

Jeg regner med at alle som kommenterer i denne tråden kjører med kjetting når det er glatt?

Det sa jeg ikke at en måtte. Jeg sa at hvis en vanligvis kjører på en bratt, svingene vei på vinteren så er det naturlig å ha med kjetting. En skal bestandig kjøre etter forholdene. Det går også ann å få noe kjetting greier på boks som er noe klister en sprayer på dekka ved akutt behov. Har ikke testet dette selv. Når en kjører en bakke det stadig er utforkjøringer o.l. så ser jeg det som en naturlig ting å kanskje ha skodd seg med skikkelige piggdekk eller annet utstyr. Uhell kan skje den beste det. Skjønner jo det. Og det er fryktelig kjedelig og irriterende når det skjer.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 12:11   #46
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en ekkel opplevelse! Det hadde nok sittet i meg lenge.

Du sier at du kjørte etter forholdene. Siden du ikke greide å stoppe, så gjorde du faktisk ikke det.

Jeg syns det var veldig uansvarlig av den andre bilisten å bare sette igjen bilen på den måten altså, men det hjelper nok ikke på skyldspørsmålet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 12:26   #47
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvorfor antar du det?

Jeg kjører ikke med kjettinger. Men det hender jeg lar bilen stå fordi det er unormalt glatt. Måttejeg kjørt da så ville jeg måttet sikre bilen bedre, for eksempel med kjettinger.

Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 12:27   #48
Slettet bruker
Passiv

Standard

Til HI - jeg mener at uhell skjer altså. Det er ikke meningen å kritisere deg unødvendig her.

Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 12:51   #49
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Tror nok du får skylde på føret HI, og at du ikke kunne stoppe. . Dårlig dag for kjøring. Men om det hadde vært trekant der, hadde du da klart å stoppe?

Men skriv for all del ingenting formening om skyld i papirene til forsikringsselskapene, det skal de avgjøre.

Jeg har aldri eid kjetting, må heller ikke kjøre bil under slike omstendigheter.

Gammel 31-01-12, 19:45   #50
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mannen mener han vil få avkortning, eventuelt vil dere få skylddeling. Du vil dessverre ikke slippe unna på noe vis.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 19:51   #51
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror nok du kan håpe på delt skyld.
Herlighet, det bør jo være han som parkerer på en slik måte som får skylden, men gudene vet med forsikringsselskapene.Egentlig bør han miste lappen for å sette fra seg bilen på en slik plass og ikke gjøre noenting for å få flyttet bilen. Jeg hadde blitt pissesur, men det hjelper vel ikke så mye. Heier på deg.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 21:11   #52
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uff, så utrolig kjipt. Jeg skjønner god at du er sjelven, og hvisbikke nakken er helt god i morgen, ville jeg fått en lege til å se på det, med tanke på eventuelle fremtidige problemer.

Nei, men det hender ofte at jeg lar bilen stå de gangene jeg mistenker at det er ekstra glatt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 21:16   #53
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg tror nok du kan håpe på delt skyld.
Herlighet, det bør jo være han som parkerer på en slik måte som får skylden, men gudene vet med forsikringsselskapene.Egentlig bør han miste lappen for å sette fra seg bilen på en slik plass og ikke gjøre noenting for å få flyttet bilen. Jeg hadde blitt pissesur, men det hjelper vel ikke så mye. Heier på deg.

Må si meg enig med amo.
Ønsker deg masse lykke til og god bedring

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 22:44   #54
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lykke til!

Gammel 31-01-12, 22:46   #55
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Å herremin ILY, så kjedelig. Og så utrolig kjipt. Jeg håper virkelig at det i det minste blir en skylddeling her. Uten varseltrekant må man finne andre løsninger for å advare andre bilister. Ikke la bilen stå halvveis ut i veien og ta bussen på jobb. Og forstår jeg deg riktig så kjørte du jo ikke inn i bilen hans- du skled.
Og når det gjelder nakken din så håper jeg du har vært hos lege. Senskader kan dukke opp etter mange år. Håper dette ordner seg best mulig for deg. Som sagt: Utrolig kjipt.

Gammel 31-01-12, 22:49   #56
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvordan går det med nakke og rygg?

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 09:13   #57
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei, men det hender ofte at jeg lar bilen stå de gangene jeg mistenker at det er ekstra glatt.

Men det er ikke så enkelt å gjøre det om man ikke har noe annet transportmiddel å benytte seg av heller?

Jeg synes det er vanskelig å ta den vurderingen også, særlig rundt her, når det er bekmørkt og det ikke er så lett å vurdere hvordan det ser ut fremover. Selv om man har lys på bilene.

Det som irriterer meg mest er alle de fotgjengerene som tror de bare kan traske i vei og forvente at de blir sett, uten å bruke refleks.
Ja, om de blir kjørt på er det bilfører sin feil, men jammen er det mange av de som opptrer uaktsomt synes jeg. Og noen ganger helt umulig å se.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 09:52   #58
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men det er ikke så enkelt å gjøre det om man ikke har noe annet transportmiddel å benytte seg av heller?

Men da må man jo sørge for å sko bilen skikkelig i stedet, da. For eksempel ved å bruke kjetting. Man kan ikke bruke det at man "ikke har noe valg" mtp bilkjøring som en unnskyldning for å krasje inn i hva som helst når det er glatt. (Ikke myntet på HI.) Hvis det er for glatt til at det er uforsvarlig å kjøre, så må man ganske enkelt enten unnlate å kjøre eller sørge for å kjøre med utstyr som gjør at det ikke lenger er uforsvarlig. :enkel:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 09:55   #59
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Det vil da aldri være eier av en bil som står stille sin skyld om noen kjører på ham. Om han så hadde parkert midt i veibanen så skal man som sjåfør ha såpass oversikt over veien at man ser hindringer og kjører på en slik måte at man kan stoppe for dem. At en bileier parkerer bilen på en dårlig måte fratar ikke den andre sjåførens ansvar for å kjøre etter forholdene og følge med på trafikk og evt hindringer. Uansett er det utrolig kjipt, men det ordner seg nok.

Dette med forskjellen på kjørte og skled. Jeg har en venn som skled inn i en annens bil, og han måtte ta all skyld. Det er ganske uvesentlig hvordan det skjedde, for er det glatt må man ta hensyn til det når man kjører. Det øyeblikket man setter seg inn i en bil har man ansvar for å tilpasse kjøring etter føre, sikt o.l.

Gammel 01-02-12, 09:57   #60
Slettet bruker
Passiv

Standard

Alle argumenter blir enklere her om man tenker at det kunne vært et menneske som ble påkjørt. Nei, det er ikke en eneste situasjon med noen meget spesielle unntak, hvor det er greit å kjøre uten skikkelig kontroll på bilen.

Dog hender det man feilvurderer risikoen og noen ganger går det da galt. Det er uansett bilistens ansvar.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.