Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

ISO, blender, lukkertid – lær meg

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-12, 13:52   #10
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: ISO, blender, lukkertid – lær meg

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Her er mine tommelfingerregler:

Bruk blenderstyrt (på min nikon er modusen: A) hvis du skal ta bilder som er nesten i ro. Da vil kameraet selv bestemme en lukkertid som passer til.

Bruk lukkertidsstyrt (på min nikon er modusen: S) hvis du skal ta bilder av ting som er i bevegelse. Kort lukkertid hvis du skal "fryse" bildet, lenger hvis du vil ha bevegelsesuskarphet (men hvis du vil ha de delene av bildet som står stille til å være skarpe trenger du stativ).

Hvis du har godt lys (ute midt på dagen): Best med lav iso (200 feks), og hvis du skal ta portrett: lavest mulig blendertall (stor åpning), da får du fin uklar bakgrunn. Hvis du skal ta landskapsbilder vil du kanskje ha alt skarpt uansett avstand, da må du ha høyt blendertall (liten åpning).

Hvis du har dårlig lys må du kanskje gå opp i iso (da kan bildene bli mer kornete, kameraets egenskaper avgjør hvor mye du kan gå opp i iso uten at de blir det), eventuelt bruke blits (men da får du kanskje en litt annen stemning i bildet, avhengig av type blits og retning på den).

Ah, der kom S og A inn ja. Takker.

Hvis jeg stiller i M, da må jeg stille inn alt selv, sant?

Har Nikon jeg også.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:25.