Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvem eier problemet?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-12, 22:37   #17
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem eier problemet?

Jeg tenker også at det handler om å vurdere om det er et problem man har innvirkning på å kunne løse eller ikke. Det er f.eks. bare jeg som kan gjøre noe med hvordan jeg reagerer i en gitt situasjon, men mannen min kan gjøre noe med årsaken til at jeg reagerer. Da er spørsmålet om det er rimelig at jeg reagerer og man kan på et vis "ansvarsfordele". Eksempelvis: mannen min irriterer seg grønn over at jeg er rotet. Han eier reaksjonen, jeg eier rotet og begge kan gjøre noe med problemet. Han kan forsøke å telle til ti og ikke hisse seg opp med en gang det ligger et vått håndkle på soveromsgulvet, mens jeg kan skjerpe meg og i det minste transportere håndkle tilbake til badet når jeg er ferdig med å kle på meg.

I Glitters eksempel er spørsmålet om sjalusien er grunnløs. I så fall er det den som er sjalu som eier hele problemet. Hvis det derimot bunner i uakseptabel oppførsel hos partneren har denne også noe av ansvaret for å løse opp i problemet.

Hvis det derimot er min mor som er sur på min far for ett eller annet så har jeg overhodet ikke eierskap til problemet - det er en sak mellom dem, selv om de skulle ønske å involvere meg i konflikten.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.