Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ruter - dyrest i verden. Hvordan utøve forbrukermakt som virker?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-12, 13:40   #141
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ruter - dyrest i verden. Hvordan utøve forbrukermakt som virker?

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Det er også interessant å merke seg at Ruter mener at man bare kan reise utenom rushtiden for å unngå å stå som sild i tønne. (Mener jeg leste det i aften her for en ukes tid (?) siden.) Eller bare ta en senere avgang eller 3 for å få en avgang med dobbelt togsett. Det er skikkelig greit, siden alle avganger mellom 1600 og 1700 for eksempel, har enkelt togsett og barnehagen stenger 1700.
De har til og med lagt ut informasjon om hvilke avganger som har 3-vogns tog. Vel og bra det, men når man må hjem sånn rundt 16-17, så er det så mye hjelp i det heller.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 13:43   #142
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg glemte kanskje å si at jeg gleder meg til sykkelsesongen?

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 13:49   #143
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

De har fjern virkelighetsoppfattelse, insisterer på å samle inn data de ikke har lov til og bruker usynlig blekk. Hvem er disse folka? Mikke Mus' Detektivklubb?

Gammel 09-02-12, 13:52   #144
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

De har fjern virkelighetsoppfattelse, insisterer på å samle inn data de ikke har lov til og bruker usynlig blekk. Hvem er disse folka? Mikke Mus' Detektivklubb?

Må jo være rene himmelen for konspirasjonsteoretikere.

Groucho Marx
Gammel 09-02-12, 20:56   #145
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Usynlighetsblekk!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 21:00   #146
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg melder meg inn i hylekoret, og har lest tråden med stor interesse og humring. Selv reiser jeg fra en endeholdeplass og til en utenfor sentrum, og blir aldri kontrollert på den strekningen. Kontroller er vesentlig i sentrum, er min erfaring. Men jeg sniker ikke, altså, til det er jeg for lovlydig/pysete, samtidig som jeg synes det er helt OK å betale for denne tjenesten. (dog: når jeg kommer på kort togsett i rushen, er jeg ikke riktig sikker).
Det er også interessant å merke seg at Ruter mener at man bare kan reise utenom rushtiden for å unngå å stå som sild i tønne. (Mener jeg leste det i aften her for en ukes tid (?) siden.) Eller bare ta en senere avgang eller 3 for å få en avgang med dobbelt togsett. Det er skikkelig greit, siden alle avganger mellom 1600 og 1700 for eksempel, har enkelt togsett og barnehagen stenger 1700.
De har til og med lagt ut informasjon om hvilke avganger som har 3-vogns tog. Vel og bra det, men når man må hjem sånn rundt 16-17, så er det så mye hjelp i det heller.

Det er jo sånn de tenkte der jeg kommer fra det (ganske lite sted). Man burde ikke hyle over at bussen ikke gikk når man trengte den, for det ble jo ikke flere avganger når folk ikke fylte opp de som allerede er der. Man må jo ta bussen når den går må skjønne. At man ikke trenger å reise noe sted akkurat da er irrelevant, det er jo bussen som setter dagsorden. Eller ikke.

Gammel 09-02-12, 22:26   #147
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

I kveld tok jeg tbanen hjem helt utenfor rushtid, for jeg var i sentrum og møtte ei venninne etter jobb. Joda, den var litt forsinket da også, men vidunderlig tom i forhold til rushtiden. Og det var naturligvis dobbelt togsett. Som om det trengtes da, liksom.

Groucho Marx
Gammel 09-02-12, 22:43   #148
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I kveld tok jeg tbanen hjem helt utenfor rushtid, for jeg var i sentrum og møtte ei venninne etter jobb. Joda, den var litt forsinket da også, men vidunderlig tom i forhold til rushtiden. Og det var naturligvis dobbelt togsett. Som om det trengtes da, liksom.

Du får begynne å jobbe 11 til 20.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 22:49   #149
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Bare så det er nevnt; kontroll er ikke på noen måte et sentrumsfenomen på t-banen i alle fall. Det er mange team, de fleste ikke i uniform, og svært sjelden står de på stasjonene, de reiser rundt.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 22:50   #150
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Bare så det er nevnt; kontroll er ikke på noen måte et sentrumsfenomen på t-banen i alle fall. Det er mange team, de fleste ikke i uniform, og svært sjelden står de på stasjonene, de reiser rundt.

Mulig. Jeg gambler ikke på det, altså, men har så lang, siden oktober, ikke blitt utsatt for kontroll, og jeg reiser daglig.

Groucho Marx
Gammel 09-02-12, 22:51   #151
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du får begynne å jobbe 11 til 20.

Groucho Marx
Gammel 09-02-12, 23:09   #152
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tok t-banen i dag, og forstår ikke helt hvorfor dere klager over prisene. Jeg betalte 75 kr for et 24-timers kort, og automaten ga meg 4 enkeltbilletter i bonus. Kunne reist i mange dager, jeg, for 75 kr...

Lurer på hvem som endte opp med regninga for mine ekstrabilletter.

Gammel 09-02-12, 23:09   #153
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har blitt kontrollert ganske hyppig på tbanen i det siste, for det meste på Stortinget og Jernbanetorget. Heldigvis har de fått nye lesere, så nå tar det ikke en hel liten evighet å få sjekket kortet. Tror jeg er blitt kontrollert en fem-seks ganger etter jul, kunne blitt dyrt om jeg ikke hadde hatt gyldig kort.

Gammel 10-02-12, 00:44   #154
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvor ofte blir man statistisk sett tatt hvis man sniker? Kan dette gå sånn noen lunde opp i opp slik at man får minst bry ved å betale for seg gjennom bøter?

Om jeg skal telle antall kontroller så kunne jeg reist gratis i hele fjor om jeg var ute etter å snike. Hittil i år ville jeg måtte betalt for over et halvt år allerede. Har blitt kontrollert 5-6 ganger på samme strekning. Lurer på om de har satt inn en storoffensiv, eller om de bare velger hvilken strekning de skal gidde å kontrollere over tid for å få det til å virke preventivt?

Gammel 10-02-12, 10:15   #155
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Det er mye som ikke akkurat er gjennomtenkt hos Ruter. På Aktivitetsskolen hos oss er de ganske frustrert fordi de nye kortene er så utrolig mye mer upraktisk enn de gamle Flexikortene. Når ungene skal på Allidrett i regi av Aktivitetsskolen, tar de nemlig t-banen en stasjon, og tidligere hadde hvert barn sitt Flexikort, og det var enkelt og greit å se hvor mange klipp som var igjen. Da fikk vi foreldrene en lapp i ny og ne om at i måtte kjøpe nytt Flexikort.
Nå har hvert barn sitt Smartkort, og de ansatte må notere for hvert barn etter hver reise hvor mange klipp som er igjen, sånn at de kan ha noenlunde kontroll på når foreldrene skal fylle opp kortet. Og da må vi hente kortet på skolen og ta det med i kiosken, fylle det opp og ta det med tilbake.

Heia Ruter!

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 10:20   #156
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ser at Ruter, slik som Skyss, må ha interesser i oljebransjen. Hvorfor ellers prøver de å få folk til å slutte og bruke kollektivtransport og gå over til bilkjøring?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 11:19   #157
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Mulig. Jeg gambler ikke på det, altså, men har så lang, siden oktober, ikke blitt utsatt for kontroll, og jeg reiser daglig.

Jeg kjører t-bane og ser dem hver eneste dag, jevnt fordelt på alle linjer. :-)

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 11:24   #158
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar buss fra Bærum Vest og inn til Oslo. Har gjort det siden år 2000, hvorav fire år på daglig basis. Jeg har blitt stoppet i kontroll én gang, og det var en gang jeg tok en melkerutebuss midt på dagen. Har aldri blitt stoppet på vei til eller fra jobb. Men det er busser hvor du må validere / kjøpe billett hos sjåfør, da, så de prioriterer sikkert ikke kontroller på busser hvor du i utgangspunktet ikke kan snike.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 13:41   #159
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Man kan fint ha Ruterbilletter på NSB-kort. Men ikke tro de som måtte si at du kan etterregistrere NSB-kortet ditt hos Ruter eller NSB, det lar seg nemlig ikke gjøre, uansett hva damen i billettluka på bussterminalen sier. Selv om Ruter sier at NSB sier at alle NSB-kortene er registrert - jeg må altså være den eneste i verden som fikk kjøpe månedskort fra NSB uten å registrere kortet.

Og ikke tro at det da bare er å få flyttet årskortet (verdt 10400 kr) til et Ruterkort slik at det kan registreres. Da må man nemlig betale for de dagene som brukt, gebyr for flytting og prisøkningen som har vært i mellomtiden. 543 kroner kostet det meg å få årskortet over på et kort som faktisk kunne registreres. Og to sinte eposter til Ruter før de gikk med på å betale pengene tilbake.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 22:42   #160
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ruter tar kritikken på alvor: Gir reisende Rutervettregler

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:54.