|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Tåler regn
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Vil bare komme med et innspill.Jeg har kun ett barn, og kan til tider se at at lekser bli et "stressmoment" her er i huset fordi hun går på aktiviteter som begynner kl.17. Etter det er hun ganske sliten(2. klassing). Men jeg ser nytten av å gjøre lekser hjemme, fordi jeg får fulgt henne tettere opp, noe som jeg synes er viktig. Så over til innspillet. Jeg har kun ett barn å følge opp, og det en jente som ikke sliter på skolen. Hva med dem som har barn som sliter på skolen og kanskje har flere barn i skolealder? Jeg ser helt klart at lekser kan bli en helt annen utfordring. Hva synes dere? |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Bedreviter
|
Sv: Tankevekkende om lekser?
Vi løser dette ved å begrense mengden organiserte aktiviterer i ukedagene. Frøkna har stort behov for sosial omgang med venner og hun har behov for mye oppfølging av lekser. Hun får følgelig ikke lov til å delta på mange ettermiddgsaktiviteter. For tiden har hun én dag i uka som brukes til organiserte aktiviteter. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Borte
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Mitt barn greier seg fin uten oppfølging hjemme. Hun gjør som regel leksene i løpet av leksehjelptiden og vi trenger bare å se over det hun har gjort og sørge for at hun retter eventuelle feil. Jeg bruker max. en halv time i uka på leksene hennes. Likevel har jeg inntrykk av at hun ofte føler leksene som et slags overgrep. Mer skole når skolen egentlig er ferdig er ikke særlig populært. SFO syns hun aldri var noe all-right og hun så iallefall ikke på SFO-tiden som sin fritid. Derfor fikk hun også slutte helt på SFO halvveis ut i 2. klasse. Hun trives forøvrig veldig godt på skolen og har alltid gjort det. Mye sosial omgang har hun også. For henne tror jeg lengre skoletid og ingen lekser hadde vært helt perfekt, og at det overhodet ikke hadde gått utover læringen.
|
|
|
#64 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Når man tar utgangspunkt i hver enkelt så vil svaret alltid variere. Vi har foskjellige skoler, forskjellig mengde og type lekse. Dette topper vi med forskjellige unger med forskjellige behov, egenskaper, særegenheter, kompetanse osv. Deretter avlsutter vi det hele med at vi som voksne er forskjellige, med samme forskeller i behov og ønsker, kompetanse. Mengde fritidsaktiviteter varierer og det samme gjør synet på hva som er viktigst. Derfor synes jeg en slik diskusjon blir vanskelig med utgangspunkt i enkelt barn. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja. Og en del av utfordringen er å forklare helheten utad. Hadde enda leksene hatt noen effekt, men det har ikke alltid det. Annet enn negativ og demotiverende. Har man flere enn en som sliter på skolen er det ganske kjipt når hvert av disse barnas lærere tilsynelatende forventer at "deres elev" skal få 2-3-timers en-til-en-undervisning der man må være "på" hele tiden. Spesielt når det skal kompensere for en skolehverdag som ikke fungerer og leksesituasjonen i realiteten blir mye førstegangslæring.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#66 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Å kalle det ett overgrep var vel noe overdrevet ja.
|
|
|
#67 |
|
By the Sea
|
Sv: Tankevekkende om lekser?1,5 t med lekser hver dag? Det er altfor mye.
|
|
|
#68 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Lekser må til for å komme gjennom pensum, jo. Eks: Matematikk. Man lærer noe på skolen, rekker å gjøre noen få oppgaver om emnet og så må flere oppgaver gjøres hjemme slik at det man lærte på skolen blir automatisert. Så lærer man noe nytt neste dag på skolen, osv.
|
|
|
|
#69 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg er ekstremt glad for at vi har lengre skoledag og lite lekser (lesetrening og etter hvert skrivetrening mener dog skolen å se bra effekt av å ha som lekser, så det får vi litt av). Men det er selvsagt bare mulig fordi barna jobber så individuelt, slik at det er rom for ganske individuelt tilpasset mengdetrening av for eksempel matte.
|
|
|
#70 |
|
By the Sea
|
Det du beskriver her, er jo det samme som jeg sier - man underviser i nytt stoff på skolen også er leksene til hjelp for å repetere.
|
|
|
#71 |
|
Er frisk!
|
Men du sier samtidig at lekser ikke skal brukes til å komme gjennom pensum. Jo, uten leksene ville vi ikke kommet gjennom pensum, i hvert fall ikke på mellomtrinnet.
|
|
|
|
#72 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Tankevekkende om lekser?Men det trengs en endring, Oslo. Det er faktisk meningen at Kunnskapsløftet skal dekkes i løpet av skoledagen. Hvis det ikke funker sånn i praksis, må man revurdere kunnskapsløftet. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Det kan godt hende at det må. Men jeg tror Kunnskapsløftet er kommet for å bli. Norske politikere vil ha norsk skole opp på PISA-rankingene, og for å konkurrere med land hvor skolen har en mye større status (og ikke minst er eneste vei til å klatre oppover i samfunnet, eks. India), må det jobbes mer enn vi i Norge tidligere har vært vant til. For å gjøre det bra i slike kåringer, trenger vi både et ganske stort pensum (det har vi nå) og en skole som evner å både lære bort basisferdigheter OG å trene barna i problemløsning og kreativ bruk av de kunnskapene de har (der har norsk skole etter min mening en del å hente). Og ikke minst trenger vi tid til å øve, øve og øve slik at kunnskapen blir internalisert og sitter under huden - det må til for å evne å bruke kunnskapen kreativt etterpå og ikke bare gulpe den opp igjen. Skal man klare å gjøre bruk av ulik kunnskap og sette den sammen selv til akkurat det man trenger i en gitt situasjon, må man være trygg på det man kan og slippe å bruke energi på å huske det grunnleggende. Det må sitte.
|
|
|
|
#74 |
|
Kontrollfrik
Sv: Tankevekkende om lekser?Selvsagt. Jeg har vært gjennom flere læreplaner og har ingen problemer med å se at krav blir stadig høyere. Fra politisk hold. Det er en prestisjegreie. Men skolehverdagen MÅ stå i stil med innholdet i K06. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Er frisk!
|
Den gjør jo det?! Men vi rekker ikke alt i løpet av skoletimene. I hvert fall ikke med såpass mange utfordringer i forhold til arbeidsro og elever med spesielle behov som vi har i norsk skole. Ikke alle timer blir effektive, men selv om jeg vanligvis har veldig god arbeidsro i mine timer, kommer jeg ikke gjennom alt det som er nødvendig i løpet av 3 uketimer med matematikk i 5. klasse. Overhodet ikke.
|
|
|
|
#76 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#77 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Ja, hvis målet er å unngå lekser trengs det en endring. Jeg er (som forelder) utrolig glad for at barna mine har lekser, så jeg håper at de består.
|
|
|
|
#78 |
|
maler
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Mens jeg kunne godt tenke meg å bruke kreftene mine (og barnas) på fag de ikke underviser i på skolen.
|
|
|
#79 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Ja, det også. Men vi gjør gjerne begge deler.
|
|
|
|
#80 |
|
Kontrollfrik
Sv: Tankevekkende om lekser?Vi er også to lærere her i huset. Jeg synes likevel mye av leksene til ungene er det rene tull. Og vi har et barn som ikke har krefter til sånt når skoledagen er over. Jeg synes de sksl få klatre i trær og leke med venner på fritiden. Jeg setter også pris på å slippe å jobbe med egne bArn hjemme etter en lang arbeidsdag. Jeg har like fullt nesten fullstendig oversikt over hvor de er i forhold til kompetdnsemål. Det synes jeg overhodet ikke er vanskelig å ha oversikt over. Og hvis jeg lurer, tar jeg bare en kjapp muntlig test på sparket. |
|
|
|
![]() |
|
|