Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Nye FB og offentliggjøring av liker

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-12, 09:37   #1
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Nye FB og offentliggjøring av liker

Mange av mine venner har nå postet følgende status.

Opprinnelig lagt inn av FB-status

Fb har endret seg. Alle kommentarer, alle ''liker'' blir nå satt opp som offentlig informasjon på google. På denne måten er det mulighet for reklamefirmaer å gå inn på din ''side''. Gjør meg en tjeneste: Vennligst hold pekeren over navnet mitt, vent på rammen som kommer opp - klikk på "Abonnerer" og huk vekk "kommentarer og ting folk liker". Jeg ønsker ikke at mine kommentarer på venners profiler blir lest av absolutt alle til høyre på skjermen! På forhånd takk - etterpå kan du legge denne på din egen "Status" om du heller ikke ønsker at dine kommentarer blir lest av alle dine venners venner!

Stort sett er jeg grei og gjør som de ønsker. Også blir jeg litt usikker på om jeg burde gjøre dette selv?

Jeg tenker at google ser meg uansett. Man får reklame hvor man enn vender seg, på FB har jeg gitt beskjed om at jeg ikke liker reklame for kredittlån og slankeoperasjoner - så nå får jeg mer reklame for nøstebarn og andre produkter som jeg innimellom kjøper uansett. Sånn sett så er jeg ikke så veldig mot tilpasset reklame.

De andre som ser hva jeg driver med, kollegaer, framtidige arbeidsgivere og liknende, tja. Jeg gjør ingenting som jeg ikke kan stå for. Eller?

Må innrømme at jeg blir litt skeptisk ettersom de som videreposter denne statusen er de jeg mistenker for ikke å være helt street-wise på FB. Det er gjerne de samme som hiver seg over andre rååsa kjedegreier. Dessuten tviler jeg på at de resterende 300 kontaktene kommer til å følge oppfordringen.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 09:41   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye FB og offentliggjøring av liker

Tenkt på akkurat det samme...

Gammel 14-02-12, 09:43   #3
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at jeg ikke orker å engasjere meg stort jeg. Reklamen får man jo servert uansett på sidene der inne, og som deg så verken skriver eller liker jeg ting jeg ikke kan stå inne for. Jeg tror forøvrig neppe det er noen som er så ustyrtelig interessert i akkurat det jeg skriver og kommenterer, så jeg gidder rett og slett ikke bry meg.

Gammel 14-02-12, 09:45   #4
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

De kan gjøre den jobben selv med å endre kontoinstillingene sine, slike statuser irriterer meg.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 09:45   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skriver ingenting på facebook som ikke kan vises til hele verden. Det har jeg lært meg.

Derimot har jeg venner som tydeligvis ikke har skjønt dette helt, men er det min oppgave å beskytte andre mot seg selv når de strengt talt er store nok til å ta ansvar på egenhånd?

Gammel 14-02-12, 09:47   #6
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Tja, jeg blir ikke veldig provosert. Men tenker at de er litt naive som tror at dette er løsningen - de er jo avhengig av at alle følger deres oppfordring da - om det er 50 eller 600.

Men jeg følger som oftest oppfordringen selv da. Og dobbeltsjekker meg selv på google.

Gammel 14-02-12, 09:47   #7
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er gobbeligokk for «jeg skjønner ikke bæret av hvordan kontoinnstillingene mine fungerer, og viser det gjerne til alle jeg kjenner».

Gammel 14-02-12, 09:48   #8
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Facebook - shmacebook - jeg har for lengst gitt opp å bruke det til noe som helst privat og de får gjerne dynge meg ned med reklame om det er det de vil.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 09:48   #9
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes folk må gå inn på kontrollpanelet sitt og begrense hva de ønsker å dele med andre der. Som om jeg skal gå inn på alle mine 200 venners abonnement å passe på at de ikke deler mer enn de ønsker selv? Nei, vettu hva. Folk må snart begynne å skjønne at de må passe på selv.

Vil man ikke at verden skal vite hva man tenker så får man rett og slett la være å skrive det på internett.

Dessuten så vil jeg gjerne se hva andre kommenterer og liker, jeg. Det er litt av vitsen med å være der.

:hissig:

Gammel 14-02-12, 10:20   #10
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så trodde jeg at når en gikk inn på en venn på abonnement så endret en bare sine egne innstillinger i forhold til hva en ser selv fra denne personen og ikke hva alle andre ser av denne personen? De får gå inn og endre sine egne innstillinger om de er redd for at folk skal se noe de ikke skal. Når de skriver sånne statuser så vil de tydeligvis ikke at jeg skal ha med meg ting om dem og da kan jeg jo like gjerne slette dem som venner.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 10:23   #11
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Det er gobbeligokk for «jeg skjønner ikke bæret av hvordan kontoinnstillingene mine fungerer, og viser det gjerne til alle jeg kjenner».

... og noen jeg ikke kjenner også, hvis jeg er heldig.

Jeg har onkelen min som venn på fb. Han er 78. Jeg skriver ingenting han ikke kan lese.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 10:27   #12
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg skriver ingenting på facebook som ikke kan vises til hele verden. Det har jeg lært meg.

Jeg også.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 10:31   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man er bra naiv om man tror man er privat på FB.

Gammel 14-02-12, 10:35   #14
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Jeg tror jeg har satt riktig innstilling på min egen profil: men kan noen ta det med t-skje igjen?

Som sagt, jeg skriver eller liker ingenting jeg ikke kan stå for. Jeg redigerer stadig tidslinjen min, men likevel.

Gammel 14-02-12, 10:36   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal man være på facebook er man ansvarlig for å sette seg nok inn i det til å kategorisere informasjonen man sender ut riktig. Er det noe man ikke vil at alle skal lese, får man selv sørge for at de ikke gjør det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 10:53   #16
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Jeg bryr meg om meg selv, i hvertfall når det gjelder slike ting. Jeg har tatt mine forhåndsregler.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 10:56   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Skal man være på facebook er man ansvarlig for å sette seg nok inn i det til å kategorisere informasjonen man sender ut riktig. Er det noe man ikke vil at alle skal lese, får man selv sørge for at de ikke gjør det.

Nemlig. Og skulle det være et bilde, f.eks, jeg bare vil dele med svigermor, sørger jeg for at kun hun får se det på sin vegg. Likevel er jeg også da prisgitt at jeg stoler såpass på henne at hun ikke kopierer og deler bildet videre med Gud og Herman.

Ergo, er det noe som er veldig personlig og privat, ta det pr telefon eller ansikt til ansikt, ikke legg det på internet.

Gammel 14-02-12, 10:58   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I`m confused. Hvis man har satt personverninnstillingenen på at bare venner kan se bilder, status og hva_har_du, er det noen fare da?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 11:00   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

I`m confused. Hvis man har satt personverninnstillingenen på at bare venner kan se bilder, status og hva_har_du, er det noen fare da?

Nope. Ikke bilder.

Men så vidt jeg har skjønt så dreier denne statusen seg om å forhindre dine venner i å se aktivitet du har med andre venner (som ikke er felles). Men det kan man også fikse sjæl i personverninstillingene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 11:02   #20
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hah, hva er vitsen med facebook da, om man ikke skal kunne se hva de andre gjør?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.