Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør skolens SFO i feriene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-12, 11:21   #21
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør skolens SFO i feriene?

Vår SFO er dårlig, vi får egentlig ingen info om ferier (eller generelt), men nå for første gang kunne vi spørre hvilke planer de hadde. Jeg meldte på etter behov.

Gammel 14-02-12, 11:22   #22
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg vet ikke, men mulig det kommer litt an på antall barn på SFO/AKS totalt? Jeg tipper det er omtrent 200 barn på AKS hos oss. Det blir litt i overkant å ta med alle til Kon Tiki museet.

Det er klart, så mange er det ikke hos oss totalt på SFO. Uansett er 1. base for seg selv, kanskje bortsett fra i sommerferien. Og mange møter uansett ikke opp på SFO i hele eller deler av feriene.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 11:25   #23
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt hovedpoeng var at for barn som er på SFO/AKS i alle ferier i veldig stor grad, tenker jeg at et godt ferietilbud er ganske viktig (og hyggelig!). Ved å tilpasse programmet etter antall påmeldte, tror jeg at tilbudet blir bedre for dem som er der mye. Og jeg synes ærlig talt det er viktigere enn at min sønn som feks er der 1 dag i løpet av en ferieuke får gjøre det mest spennende den dagen. De barna som kun er der noen dager, får vel gjerne gjøre noe litt hyggelig de andre dagene, hjemme.

Jeg noterte meg forrige gang at mange var uenig med meg, så jeg antar det er sånn ennå .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 11:27   #24
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her vil de tydligvis ha flest mulig barn i vinterferien, for her frister de med mye morsomt. Vinter-OL m/grilling, kino m/popcorn (fredag i storsalen på skolen), svømming, skolekjøkken, tur til skøytebanen, tur til akebakken.

Gammel 14-02-12, 11:29   #25
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vår sfo har aktiviteter som ikke fordrer at det er få barn tilstede. Det er alltid ganske mange uansett. Aktiviteter som er dyre eller krever at det bare kommer noen få barn er uansett ikke aktuelle. Derfor synes jeg det ville være merkelig om vi ikke fikk planene på forhånd.

Gammel 14-02-12, 11:35   #26
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser argumentet og forholder meg til det. Men jeg er likevel uenig. Som flere andre har jeg mulighet til å ha barnene hjemme noen dager, men ikke alle. Og da førsteklassingene var der de to dagene da de satt inne og tegnet mens de andre dager hadde vært rundt på museer så synes jeg at det var litt surt.

Ja, jeg kan ta henne med på museer selv, men det er litt morsomt å gjøre det med gruppen og det er en del omvisningstilbud som ikke gis til enkeltpersoner, men som gis til skolegrupper.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 11:38   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Mitt hovedpoeng var at for barn som er på SFO/AKS i alle ferier i veldig stor grad, tenker jeg at et godt ferietilbud er ganske viktig (og hyggelig!). Ved å tilpasse programmet etter antall påmeldte, tror jeg at tilbudet blir bedre for dem som er der mye. Og jeg synes ærlig talt det er viktigere enn at min sønn som feks er der 1 dag i løpet av en ferieuke får gjøre det mest spennende den dagen. De barna som kun er der noen dager, får vel gjerne gjøre noe litt hyggelig de andre dagene, hjemme.

Jeg noterte meg forrige gang at mange var uenig med meg, så jeg antar det er sånn ennå .

Jeg er fremdeles enig med deg! Vår SFO har et helt fantastisk tilbud i feriene, med mange fine turer. For å kunne fortsette sånn må de ha en viss forutsigbarhet, og da får det heller være at sønnen min gikk glipp av turen til Tusenfryd det ene året, men heller fikk være med på skattejakt-tur i marka.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 11:50   #28
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg regner med at de ikke skal gjøre noe spesielt, men jeg vet ikke. Det er ikke verdens beste sfo for å si det sånn, så jeg håper egentlig at storebror kan slippe mest mulig sfo i ferien.

Gammel 14-02-12, 11:51   #29
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er fremdeles enig med deg! Vår SFO har et helt fantastisk tilbud i feriene, med mange fine turer. For å kunne fortsette sånn må de ha en viss forutsigbarhet, og da får det heller være at sønnen min gikk glipp av turen til Tusenfryd det ene året, men heller fikk være med på skattejakt-tur i marka.

Ja, ikke sant. Selvfølgelig: Hvis det er sånn at ett eneste tilbud er kjempespennende i løpet av 14 dager og alle andre dager er bare tegning, blir det dårlig. Men med litt ulike tilbud i alle ferier, vil de fleste får noe ekstra innimellom. Barna blir ikke akkurat flinkere til å takle at de ikke får med seg alt når foreldrene blir snurt. Det er vår oppgave å gi ungene en fornuftig holdning til dette, tenker jeg.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 11:53   #30
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Men om det skulle vært noe tilbud utenom det vanlige så er jeg enig med apan og tallulah.

Gammel 14-02-12, 11:55   #31
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her skjer det lite på SFO, hverdag som ferie. Stor SFO, til tross for at de fleste slutter en gang i 3.klasse. Høres moro ut med SFO som finner på mye og har spennende ting ellers også. Vi strekker oss langt så det skal bli minst mulig SFO, også i ferier. Eller kanskje særlig i ferier, for da er de der hele dagen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 11:56   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi får program i forkant. SFO løser det med å ikke ha noen skikkelig dyre arrangementer, men de finner på masse gøy. De skal ha miljødag, skogsturdag, eksperimentdag og så videre. Snuppa vil gjerne på SFO i feriene.

Gammel 14-02-12, 12:05   #33
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er selvsagt enig med apan og Tallulah. For mye me, me, men forringer kvaliteten på SFO, og det er dumt for de som har mest behov for de hyggelige aktivitetene. (Jeg håper jo at det meste er hyggelig, men dere skjønner hva jeg mener...) Om SFO ikke har så mange elever og økonomien er god, skjønner jeg selvsagt at det ikke er noen big deal, og jeg ser jo at mange skoler faktisk sender ut planer på forhånd. Vår skole er stor og vi blir alltid bedt om å melde på i forkant. Jeg har trodd at det henger sammen med økonomi og andre ressurser og ikke vrangvilje eller et ønske om at man egentlig ikke skal benytte seg av SFO.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 12:27   #34
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg jobber selv i SFO men vi har mange barn og derfor velger vi å ikke fortelle om alle planene våre. Kommer det mange barn så går det ikke an å gjennomføre alt.

Gammel 14-02-12, 12:28   #35
Sonar

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De gangene vi har fått en aktivitetsplan for ferier har vi fått den etter påmelding eller uken før feriestart.

Skal innrømme at jeg hadde likt å fått aktivitetsplanen før påmelding. Minsten sliter litt med motivasjonen for å gå på SFO på langdager og det hadde vært fint å kunne lokke litt med spennende.

Men jeg skjønner godt de må se an hvor mange barn som blir påmeldt først. Jeg håper vi treffer noen dager hvor det skjer noe kjekt.

En ting som irriterte meg før var at vi gjerne fikk oppsummeringsbrev i ettertid hvor det stod om alle de planene de hadde hatt, men pga bemanningssituasjon og økonomi lot det seg ikke gjennomføre

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 12:30   #36
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vet forøvrig at vi skal ha en bytur for de store i 3 og 4 klasse. Da får 1 og 2 klasse kinodag med popcorn og saft. Vi har også en turdag. Fredagen skal vi ha karneval med tema dyrene i Afrika. SFOen vår har vanligvis 190 og noen barn. PÅ langdagene er det alt fra 40-70 ca.

Gammel 14-02-12, 12:46   #37
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De bruker å dra på overnattingstur, og den får vi vite når er. Resten får vi ikke vite før rett før, men det tror jeg mest er fordi de ikke har opplegget klart. Det bruker å være noe morsomt hver dag, og som sagt en tre dagers overnattingstur til ei hytte med skigåing, det blir bra.

Gammel 14-02-12, 12:56   #38
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hos oss får vi aktivitetsplanen sammen påmeldingsskjemaet. Planen ligger også på basene og på hjemmesiden til skolen. Jeg tror det som regel alltid kommer færre barn enn påmeldt og skjønner godt at det er vanskelig å planlegge bemanningen.
Sånn ser aktivitetene ut hos oss:

Mandag 20/2: * Tur for 3.-4.trinn til Utviklingshuset i Oslo. Vi tar tog kl.
10.11 og beregner å være tilbake senest 15.00. Vi får lære
om Redd Barnas arbeid i Etiopia og om barns rettigheter.
* Bryting (bryterelatert lek) 13.30. Ledes av erfaren trener og bryter.
* Tresløyd i sløydsalen
Mat: Kjøkkengruppa lager vinterferiesuppe

Tirsdag 21/2: * 1.klasse: Pannekakedagen på biblioteket. Vi går 10.30.
. Vi får høre pannekakehistorier og se på utstilling.
Vi får også smake ferske pannekaker-mums J
* 2.- 4.trinn: Forskjellige aktiviteter på naboskolens SFO. Vi går
kl. 10.30 og er tilbake ca 14.30.

Onsdag 22/2: * Svømmehallen for 2.-4.trinn.Vi går ca 10.30.
Husk svømmetøy, badehetta, håndkle og ev. svømmebriller
* Forming-forming-forming J. Vi har stasjoner med
forskjellige form.aktiviteter.
* Dansing 13.30
Mat: Kjøkkengruppa lager bakt potet med tilbehør

Torsdag 23/2: * Vinteraktiviteter sammen naboskolens SFO. Barn derfra kommer til oss og er med på forskjellige aktiviteter ute.
Mat: vi har bål og griller litt av hvert J

Fredag 24/2: * Film på den lokale kino. Barna velger én av to fore-
forestillinger.
* Forming: vi lager papirmonster
Mat: Kjøkkengruppa serverer fredagsmat J

I tillegg til ovenstående program er det (nesten) alltid lov å være ute og leke denne uken. Vi har bestilt sol, snø og vindstille J.
For dem i 3.og 4.basen som ønsker å være med til Utviklingshuset i Oslo mandag, må dere melde dere på – se påmeldingsskjemaet.
Husk ellers å ta med en matpakke per dag. Denne spiser vi rundt kl. 10.00. Matservering på kjøkkenet/ute blir det ca 13.00/13.30.
Velkommen til en kjempeflott uke!

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 13:03   #39
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Men får de informasjon i forkant av dagen da, eller vet de ikke noe før de møter opp?

En del barn trenger forutsigbarhet, f.eks. i forkant av utflukter. Min eldste som tidligere var ganske plaget med bilsyke ville f.eks helst slippe unna utflukter som medførte buss. Hun var i tillegg veldig usikker da hun var yngre, og ville helst slippe alle utflukter, dvs hun ville helst velge de "kjedelige" aktivitetene". Med informasjon i forkant var det mulig å ta individuelle hensyn.

Hvis man derimot bare har en morsom aktivitet i løpet av ferien, som krever et lite antall deltagere, kan jeg forstå problemstillingen. Men jeg syns å huske at hos oss har det ved en anledning eller to vært påmelding og først til mølla som gjaldt når man måtte begrense antallet.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 13:05   #40
mamsen74
Aktiv

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
mamsen74 er litt kul
Standard

Flott med mange tilbakemeldinger.

Nå vil jeg gjerne ha fram at SFO hos oss absolutt ikke er verdens beste SFO (dessverre). Det er lite spennende/hygggelige aktiviteter som gjøres, men tegning og perler går det mye i... Frøkna mi like å tegne hun, men kanskje ikke hele dagen lang! Hun kjeder seg ofte på SFO og jeg synes det er trist at SFO er et slikt sted man bare venter på at man kan slutte og benytte seg av (men jeg synes 6 1/2 år er litt tidlig å gå hjem alene og være alene i flere timer).

Det er greit at man kanskje ikke kan fremme alt av aktiviteter i forkant, men hvis de skal ha 4 dager med tegning/perler og 1 dag med skiaktiviteter så synes jeg det er synd hvis jeg tar henne ut akkurat den dagen...

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:39.