Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-12, 15:46   #101
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Der er jeg også. Mye bedre med litt system og orden i galskapen enn å sette farge på det. Men det er jo innmari praktisk med en mann med visuell hukommelse, han finner jo alt jeg leter etter.

Ja, det tok noen år før jeg forsto at å tegne svaret på matematikkoppgaver kunne være lurt for mange elever... Jeg personlig får jo fnatt bare ved tanken.

Mannen min er også noe mer visuell - men han finner ikke noe av det jeg leiter etter allikevel!

Gammel 16-02-12, 16:07   #102
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Hos meg årsskiftet nærmere klokka 13, julaften er klokka 12, det er jo tross alt årets høydepunkt.

Sånn er det for meg også, julaften kl 12.

Gammel 16-02-12, 23:41   #103
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Hos meg årsskiftet nærmere klokka 13, julaften er klokka 12, det er jo tross alt årets høydepunkt.

Ja!

Gammel 16-02-12, 23:50   #104
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg setter farger til mennesker jeg kjenner.
Når jeg leser innlegg her inne, så ser jeg fargen til den som skriver (det gjelder kun de jeg har lest mange innlegg av.)
F.eks: Katta, Teo og Joile er blå for meg, Hattifnatten er grønn-brun, Millact er rosa, Mauser er svart, Polyanna er rød osv.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 00:20   #105
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Året er rundt, ja, men desember (og derfor også julaften) er jo ikke på toppen! Julaften er fem på halv seks (pm), og jeg har bursdag fem på tolv. Jeg har svært visuell hukommelse, og minnet mitt generelt er vrient å forklare. Dager, tall, bokstaver og navn har ikke farger for meg, men min venstre side er "ødelagt", jeg liker ikke venstre. (Vrient når alle mine politiske sympatier ligger den veien ...)

Ellers _må_ tverrsummen av bilskilt føles rett, og det meste i livet har sin egen rytme. Jeg tror, for eksempel, at tallet fem er usedvanlig bra, og barnet, snart barna, mitt/mine har fem bokstaver i hvert navn.

Det ser ikke bra ut på "trykk" dette.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 00:58   #106
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Legesenteret mitt søkte på slutten av 2010 etter kandidater til et forskningsprosjekt rundt synestesi. Noen som har hørt om slikt?

Verken ukedager, bokstaver eller tall har farge hos meg. Eller lukt. Eller smak.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 06:06   #107
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Eller lukt. Eller smak.

Det med lukt og smak synes jeg er enda mer spennende enn farger. Her i huset er det for mange bleier i omsetning til at jeg har klare luktepreferanser for tiden, men hvordan lukter eller smaker for eksempel en tirsdag?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 08:54   #108
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Ellers _må_ tverrsummen av bilskilt føles rett, og det meste i livet har sin egen rytme.
Det ser ikke bra ut på "trykk" dette.

Sjelevenn!
Ingen som forstår meg når jeg forteller at jeg regner tverrsum av bilskilt.

Gammel 17-02-12, 08:58   #109
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Ingen som forstår meg når jeg forteller at jeg regner tverrsum av bilskilt.

Jeg gjør. Jeg regnet tverrsummen av husnummeret da vi vurderte å kjøpe nytt hus.

Gammel 17-02-12, 09:00   #110
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg gjør. Jeg regnet tverrsummen av husnummeret da vi vurderte å kjøpe nytt hus.

Jeg regner på alt jeg, klokkeslett, bilskilt, husnummer, telefonnummer osv.

Gammel 17-02-12, 09:07   #111
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Klokkeslett også, nå ble jeg glad. Trodde det bare var meg.

Gammel 17-02-12, 09:09   #112
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Hva med tverrsummen av sidetallet der du er i boka du leser når du skal avgjøre om noe vil gå i din favør/disfavør?

Gammel 17-02-12, 09:16   #113
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg regnet tverrsummen av husnummeret da vi vurderte å kjøpe nytt hus.

Og før noen gjør alvor av å tilkalle menn i hvite frakker, lensmann, prest og Norge Rundt: Jeg lar aldri dilla mi veie tungt når (viktige) avgjørelser skal tas.

Gammel 17-02-12, 10:51   #114
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker at ting slutter på null. Jo flere, jo bedre. Telefonnummer, bilskilt*), you name it. Men det er bare fordi det ser estetisk pent og rent ut, ikke fordi det trigger sanser i meg.

*) Taktisk lite lurt hvis man er grisekjører...

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:55   #115
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hver måned har sin farge, den synes ikke så godt, annet enn ved månedsskille. Jeg klarer ikke å si hvilken farge de har, men det er stor forskjell fra 29.februar til 1.mars! Hver uke er en trapp, hvor de 5 første dagene er på et langt førstetrinn, og de to siste er på neste trinn. Deretter begynner neste uke enda et trinn høyere opp, men da er det nullstilt, og vi har begynt på første trinn igjen, selv om vi har gått oppover. Det høres veldig merkelig ut når jeg skriver det, da.

At året er som et hjul med juleferien på toppen og sommerferien i bunn er jo bare helt logisk, så det ser jeg ikke på som merkelig i det hele tatt, jeg er usikker på om det er tillært eller "laget i mitt hode".

Gammel 17-02-12, 17:42   #116
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Men det er jo innmari praktisk med en mann med visuell hukommelse, han finner jo alt jeg leter etter.

Er visuell hukommelse det noen også kaller fotografisk hukommelse? Husker en på jobben fortalet en historie om barnet sitt på fire år som var på ferie, og året etter kunne fortelle ned til minste detaljnivå veien tilbake til huset de leide og skulle til igjen. Og alt stemte til tross for at det var kronglete selv for de voksne å lete seg frem. Skremmende, men praktisk. Vanskelig å spille memory med slike da. Jeg er et surrehodet uten retningssans, men farger og form ser jeg!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 09:37   #117
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så morsomt! Jeg har det ikke så klart for meg nå som jeg hadde før men for meg har ukedagene alltid hatt farger. Jeg tror ikke jeg husker alle nå, men mandager er blå, litt sånn mellomblå, tirsdag er oransje, torsdag er mørk blå og lørdag er gul! Noen få tall også - blant annet så er tallet 4 rødt.

Jeg har også litt visuell humkommelse og husker med bilde hvor ting ligger/hvor jeg så gjenstanden sist. Jeg ser den klart for meg. Det stemmer som regel også.

Må google og lese litt mer om dette, kjenner jeg!

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 09:52   #118
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei men både jeg og broren min (uten at vi visste om at den andre gjorde det før nylig) teller i terningform. Jeg sitter og dunker hodet (veldig svakt) i retning terningøyne når jeg teller. Skal jeg ta fem-gangen, ser jeg for meg fullt av femmerterninger osv. Har gjort det hele livet.

Gammel 18-02-12, 10:17   #119
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Dixie: Det gjør jeg også!

Gammel 18-02-12, 18:59   #120
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg har det på en måte sånn med året, men ikke at jeg ser det i farger. Hos meg er året rundt, som en sirkel. De jeg skulle finne på å nevne dette til ser litt rart på meg.

Hos meg er også året rundt. Det samme er uken.

Men verken dager eller bokstaver har farge. Ingen mønster å se heller.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.